Jump to content

trimplan på båt lagret på henger, er det problem ved utsetting

485 sport

Recommended Posts

Vurderer å montere trimplan på min 485 sport, har noen erfaringer med eventuelle problemer når man setter ut og tar opp fra båthenger.

Har båten lagret på henger i sommer sesongen for å letter kunne transportere mellom ulike utsett alt etter hvor jeg skal å fiske.

Er det stor fare for at de blir skadet under utsettingen og opplasting på henger etter endt tur.

Vurderer å montere smart tabs SX, har noen erfaring på hvordan de påvirker planingstersekel og toppfart?

Det du tenker på er vel om trimplanenen vil subbe nedi bunnen når du skal ha båten av og på hengeren?

Dette er det vel ikke mulig å svare generelt på. Det avhenger jo både av høyden på bakenden av hengeren, stigningen på utsettingsrampen, dybden på utsettingsstedet og tyngden på båt og motor, d.v.s. hvor dypt båten stikker akter idet den skal av/på hengeren. Uansett bør du jo kjøre planene helt opp når du skal sette ut/ta opp båten.

Vi hadde i mange år en Hansvik 18HT med elektriske trimplan, og der var det ingen problemer med at de støtte mot bunnen.

Du får følge litt ekstra med første gangen du skal gjøre dette. :wink:

Bør ikke være noe problem i det hele tatt, tror jeg. Hadde selv slike Smart Tabs på en Ibiza 21 og de fungerte bra. Planefarten ble vesentlig redusert (fra rundt 20-22 ned til rundt 14-16 knop), mindre vingling ved lave hastigheter, og ingen effekt på toppfarten for min del. Ga en helt annen båt, og det var fint at de bare var der og virket hele tiden uten at man måtte ofre de en tanke.

Bare sørg for å montere og justere riktig, og for at det er en forhandler som kan sørge for reservedeler hvis noe ryker.

Redigert av Stevens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...