Jump to content

Hvordan montere Garmin GFS 10 Fuel Sensor?


Sjøgang

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg Garmin GFS 10 Fuel Sensor som jeg skal koble til kartplotteren for å finne optimal marsfart i forhold til forbruk.

Men ble litt usikker på montering og kobling når jeg åpnet pakken og trenger hjelp:)

 

Jeg har en Mercruiser V8 350 Smallblock med forgasser og kartplotteren er en Garmin GPSMAP 420

 

Det første jeg stusser på i bruksanvisningen er at det står: Ikke installer GFS 10-enheten mellom motoren og drivstoffpumpen (der det finnes)

Betyr det at jeg skal legge den mellom bensinfilteret og bensinpumpen, og ikke rett før forgasser?

 

Det andre jeg lurer på er selve tilkoblingen, siden GPSMAP 420 ikke har NMEA 2000 har jeg også kjøpt et CANet Connection Kit. Selve tilkoblingen av drivstoffmåler og GFS 10 er greit. Men hvordan skal jeg koble Pluggen fra GFS-10 til kartplotter via Connection Kit?

Link to post

Slik jeg forstår det kan fuel-flowen pulsere endel og lage vanskeligheter for sensoren dersom den plasseres etter pumpen. I tillegg har endel motorer med innsprøytning både høy og lavtrykkspumpe hvor trykkregulatoren returnerer mesteparten av drivstoffet til etter lavtrykkspumpen, da vil du få feil avlesning. Så montér giveren nærmest mulig stengekranen på tanken er mitt forslag.

Når det gjelder tilkobling til GPSMAP 420 så kobler du CANet connection kittet sammen med NMEA2k-CANet adapteren som fulgte med i GFS10 kittet slik som på tegningen nederst på side 4 i installasjonsmanualen.

Link to post

Takk for svar:)

Da tror jeg at jeg har kontroll på tilkoblingen.

 

Leste også i bruksanvisningen at gfs 10 burde plasseres over høyste punkt på tanken.

Tror ikke den blir det hvis jeg legger den bak bensinfilteret, hva med å legge den rett bak tanken før noe filter?

Eventuelt også bruke det bensinfilteret som fulgte med?

 

Noen som har noen formeninger om det?

Link to post

Jeg planla å montere en sånn i fjor da jeg byttet alt elektrisk og la inn NMEA2K men rakk ikke før sommeren tok meg... Da båten kom på sjøen oppdaget jeg at min Mercruiser hadde forbruksmåler innebygget, kan være du vil sjekke motoren før du installerer noe du allerede har.

 

Og om noen ønsker å kjøpe en NMEA2K fuelflow så har jeg en ubrukt liggende... :headbang:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

 

da fikk jeg omsider tid til å montere GFS 10 Fuel Sensoren i går.

Laget meg et aluminiums-bend for å få fuel-sensoren til å peke oppover og for å få den på en bra plassering uten å måtte forlenge fuelslangen så mye.

Se bilder for å se plassering. Ble sent i gårkveld så fikk bare montert og koblet ferdig alt. Når jeg var ferdig slo jeg på Kartplotteren (GPSMAP 420) men så ikke fuelmåleren så det er kanskje noen innstillinger jeg må se på? Men hadde ikke tid å plages i gårkveld så jeg må se på det i kveld.

Tar gjerne i mot tips på hva jeg må gjøre på kartplotteren for å få opp Fuel sensoren....

 

gfs10_montering2.jpg

 

gfs10_montering1.jpg

Link to post

Hei igjen,

 

måtte ned å prøve i lunsjen men fant ikke ut av det.

Mener alt er koblet rett, men hvem vet?

 

Når jeg går på Kartplotteren -> Konfigurasjon -> Samferdsel - Canet enheter

Så kommer det ingen ting frem.

 

Skal den ikke dukke opp i listen her hvis alt er koblet rett og fungerer, eller må jeg gjøre noe annet med kartplotteren?

 

Har oppdatert til siste software på Kartplotteren (GPSMAP 420).

 

Tar i mot hjelp/ tips på hvordan man kan finne ut om Canet-bussen fungerer feilsøking...

Angrer litt nå på at jeg bestilte den fra USA selv om den var billig, ikke like enkelt å ringe leverandøren..

Link to post
  • 1 måned senere...

gfs10canetinstallationinstructions.jpg

Fant dette koblingsskjemaet på nett og gikk over koblingene på nytt og fant ut at jeg hadde koblet feil orange ledning til kartplotteren.

Etter at dette var fikset fant Kartplotteren selv enheten GFS10 uten at jeg måtte konfigurere den noe mer...

 

Så nå funker alt som det skal:)

Link to post

eMtea: Du har ikke gjort samme feil som jeg gjorde?

Bare koble den tynneste orange-ledningen til kartplotteren, den andre orange er ikke terminert....

Det er denne som skal gi beskjed at enheten finnes til kartplotteren.

 

Skal oppdatere forbruk, optimal marsfart osv. når jeg har fått testen den mer:)

Link to post

Neida, ikke noe lykke denne gangen heller...

Nå har jeg klippet bort alt jeg koblet igår, og startet på nytt. Som elektriker så har jeg blandede erfaringer med "Scotchlock" koblingene som følger med i CANnet kit'et, så disse har jeg byttet ut med krypeskjøter.

Den orange ledningen fra plotteren er skjøtet med den orange fra GFS10, alle jordingene er koblet, skjermene i kabelen for CANbus'en er skjøtet, og jeg la til ca 2m av den bus kabelen, for jeg leste en plass at om avstanden mellom endetermineringene til CANnet bus'en ble for kort, så ble plotteren satt ut av det.

Den grå ledningen fra GFS10 er koblet til tenningen, og den brune er koblet til jord, da man skulle gjøre dette om man ikke koblet den til tankmåleren.

Fortsatt så kommer det ikke noe frem når jeg slår på plotteren.

Imorgen vil jeg nok prøve å resette hele greiene til fabrikkinstillnger, og kanskje oppdatere software. Software i min plotter er version 2.7.

 

Legg gjerne ut noen detaljbilder av hvordan du har gjort dette :)

Link to post

Jeg tok ikke noen bilder av koblingene mine, men det er ennå friskt i minne så prøver å forklare:)

 

Den kabelen uten Canet-adapter pluggen strakk jeg helt frem til kartplotter uten å gjøre noe med den.

Den med Canet-adapter: Her bruker jeg ikke den orange ledningen, jeg kjører den blanke ledningen og sort/hvite rett til minus på batteriet med en gang.

Her setter jeg også på den første Garmin-motstanden mellom grønn og hvit kabel, altså rett med "pluggen".

 

Fremme med Kartplotteren ca 3-4 meter lenger frem, koblet jeg grønn og hvit kabel med Garmin-motstanden og inn på kartplotter.

Jeg koblet den orange kabelen som kom fra ledningen uten plugg rett inn på kartplotteren.

Har også på denne siden kjørt blank uisolert ledning både fra begge kabler og kartplotter til minus. Det samme gjorde jeg med den sorte/hvite ledningen på begge kablene.

 

Jeg har koblet min til tankmåleren da koblingsboksen min ligger rett under instrumentpanelet.

Her var jeg usikker på hva som var Ignition/Ground/Level Sensor på ledningen. Dette løste jeg med et multimeter da jeg fant ut at Level-sensor lednigen hadde godt under 12v (Halv tank).

0v på jord og Ignition 12v ved nøkkelvridning....

 

Ellers så tror jeg ikke å resette til fabrikkinstillnger løser noe, men en softwareoppdatering kan kanskje være lurt hvis du fortsatt plages.

 

Lykke til, håper du finner ut av det, det er jo sykt irriterende å plages....

Jeg fant ikke ut av hva jeg hadde gjort feil før jeg tok ferie, etter ferien brukte jeg 10min så fant jeg ut av det.....

Link to post
  • 2 år senere...
  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...