Sjøgang Startet 16.Mai.2012 Del på Facebook Startet 16.Mai.2012 Har akkurat kjøpt meg Garmin GFS 10 Fuel Sensor som jeg skal koble til kartplotteren for å finne optimal marsfart i forhold til forbruk. Men ble litt usikker på montering og kobling når jeg åpnet pakken og trenger hjelp:) Jeg har en Mercruiser V8 350 Smallblock med forgasser og kartplotteren er en Garmin GPSMAP 420 Det første jeg stusser på i bruksanvisningen er at det står: Ikke installer GFS 10-enheten mellom motoren og drivstoffpumpen (der det finnes) Betyr det at jeg skal legge den mellom bensinfilteret og bensinpumpen, og ikke rett før forgasser? Det andre jeg lurer på er selve tilkoblingen, siden GPSMAP 420 ikke har NMEA 2000 har jeg også kjøpt et CANet Connection Kit. Selve tilkoblingen av drivstoffmåler og GFS 10 er greit. Men hvordan skal jeg koble Pluggen fra GFS-10 til kartplotter via Connection Kit? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Slik jeg forstår det kan fuel-flowen pulsere endel og lage vanskeligheter for sensoren dersom den plasseres etter pumpen. I tillegg har endel motorer med innsprøytning både høy og lavtrykkspumpe hvor trykkregulatoren returnerer mesteparten av drivstoffet til etter lavtrykkspumpen, da vil du få feil avlesning. Så montér giveren nærmest mulig stengekranen på tanken er mitt forslag. Når det gjelder tilkobling til GPSMAP 420 så kobler du CANet connection kittet sammen med NMEA2k-CANet adapteren som fulgte med i GFS10 kittet slik som på tegningen nederst på side 4 i installasjonsmanualen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Takk for svar:) Da tror jeg at jeg har kontroll på tilkoblingen. Leste også i bruksanvisningen at gfs 10 burde plasseres over høyste punkt på tanken. Tror ikke den blir det hvis jeg legger den bak bensinfilteret, hva med å legge den rett bak tanken før noe filter? Eventuelt også bruke det bensinfilteret som fulgte med? Noen som har noen formeninger om det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Jeg tror det er nettopp det som er meningen siden det filteret følger med. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 (redigert) Fin tråd, skal også montere GFS10 på min GPSmap 520s om veldig kort tid. Jeg har Merc V8 MPI, og fueltanken sitter i styrekonsollen, så jeg plasserer sensoren rett på utløpet av tanken. Legg ut noen bilder av hvordan du gjør det da, det liker vi :) Redigert 16.Mai.2012 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Båtfersking... Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Jeg planla å montere en sånn i fjor da jeg byttet alt elektrisk og la inn NMEA2K men rakk ikke før sommeren tok meg... Da båten kom på sjøen oppdaget jeg at min Mercruiser hadde forbruksmåler innebygget, kan være du vil sjekke motoren før du installerer noe du allerede har. Og om noen ønsker å kjøpe en NMEA2K fuelflow så har jeg en ubrukt liggende... Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Fikk hentet min idag (omsider) så skal få montert den snart. Har diverse andre ting på båten som er høyere prioritet, men kommer tilbake til den når den er i drift. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Sjøgang Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Hei igjen, da fikk jeg omsider tid til å montere GFS 10 Fuel Sensoren i går. Laget meg et aluminiums-bend for å få fuel-sensoren til å peke oppover og for å få den på en bra plassering uten å måtte forlenge fuelslangen så mye. Se bilder for å se plassering. Ble sent i gårkveld så fikk bare montert og koblet ferdig alt. Når jeg var ferdig slo jeg på Kartplotteren (GPSMAP 420) men så ikke fuelmåleren så det er kanskje noen innstillinger jeg må se på? Men hadde ikke tid å plages i gårkveld så jeg må se på det i kveld. Tar gjerne i mot tips på hva jeg må gjøre på kartplotteren for å få opp Fuel sensoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Hei igjen, måtte ned å prøve i lunsjen men fant ikke ut av det. Mener alt er koblet rett, men hvem vet? Når jeg går på Kartplotteren -> Konfigurasjon -> Samferdsel - Canet enheter Så kommer det ingen ting frem. Skal den ikke dukke opp i listen her hvis alt er koblet rett og fungerer, eller må jeg gjøre noe annet med kartplotteren? Har oppdatert til siste software på Kartplotteren (GPSMAP 420). Tar i mot hjelp/ tips på hvordan man kan finne ut om Canet-bussen fungerer feilsøking... Angrer litt nå på at jeg bestilte den fra USA selv om den var billig, ikke like enkelt å ringe leverandøren.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Fant dette koblingsskjemaet på nett og gikk over koblingene på nytt og fant ut at jeg hadde koblet feil orange ledning til kartplotteren. Etter at dette var fikset fant Kartplotteren selv enheten GFS10 uten at jeg måtte konfigurere den noe mer... Så nå funker alt som det skal:) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg koblet min opp igår, men plotteren fant ikke min heller. Men ser at jeg har glemt å koble den grå som skal til tenningen. Jeg har meget kort avstand på alt, så det er kanskje 30cm mellom disse CAN bus termineringene. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
volvo_penta_ Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Kom gjerne med litt info når du har testet litt, båt, tyngde, forbruk, turtall og fart, hvilke turtall og hastighet ble mest optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 eMtea: Du har ikke gjort samme feil som jeg gjorde? Bare koble den tynneste orange-ledningen til kartplotteren, den andre orange er ikke terminert.... Det er denne som skal gi beskjed at enheten finnes til kartplotteren. Skal oppdatere forbruk, optimal marsfart osv. når jeg har fått testen den mer:) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Skal sjekke senere idag, men ettersom jeg husker, så er det kun 1 orange ledning ut fra plotteren, og 1 ut fra GFS10, disse har jeg koblet sammen. Er det flere? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Neida, ikke noe lykke denne gangen heller... Nå har jeg klippet bort alt jeg koblet igår, og startet på nytt. Som elektriker så har jeg blandede erfaringer med "Scotchlock" koblingene som følger med i CANnet kit'et, så disse har jeg byttet ut med krypeskjøter. Den orange ledningen fra plotteren er skjøtet med den orange fra GFS10, alle jordingene er koblet, skjermene i kabelen for CANbus'en er skjøtet, og jeg la til ca 2m av den bus kabelen, for jeg leste en plass at om avstanden mellom endetermineringene til CANnet bus'en ble for kort, så ble plotteren satt ut av det. Den grå ledningen fra GFS10 er koblet til tenningen, og den brune er koblet til jord, da man skulle gjøre dette om man ikke koblet den til tankmåleren. Fortsatt så kommer det ikke noe frem når jeg slår på plotteren. Imorgen vil jeg nok prøve å resette hele greiene til fabrikkinstillnger, og kanskje oppdatere software. Software i min plotter er version 2.7. Legg gjerne ut noen detaljbilder av hvordan du har gjort dette :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Sjøgang Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Jeg tok ikke noen bilder av koblingene mine, men det er ennå friskt i minne så prøver å forklare:) Den kabelen uten Canet-adapter pluggen strakk jeg helt frem til kartplotter uten å gjøre noe med den. Den med Canet-adapter: Her bruker jeg ikke den orange ledningen, jeg kjører den blanke ledningen og sort/hvite rett til minus på batteriet med en gang. Her setter jeg også på den første Garmin-motstanden mellom grønn og hvit kabel, altså rett med "pluggen". Fremme med Kartplotteren ca 3-4 meter lenger frem, koblet jeg grønn og hvit kabel med Garmin-motstanden og inn på kartplotter. Jeg koblet den orange kabelen som kom fra ledningen uten plugg rett inn på kartplotteren. Har også på denne siden kjørt blank uisolert ledning både fra begge kabler og kartplotter til minus. Det samme gjorde jeg med den sorte/hvite ledningen på begge kablene. Jeg har koblet min til tankmåleren da koblingsboksen min ligger rett under instrumentpanelet. Her var jeg usikker på hva som var Ignition/Ground/Level Sensor på ledningen. Dette løste jeg med et multimeter da jeg fant ut at Level-sensor lednigen hadde godt under 12v (Halv tank). 0v på jord og Ignition 12v ved nøkkelvridning.... Ellers så tror jeg ikke å resette til fabrikkinstillnger løser noe, men en softwareoppdatering kan kanskje være lurt hvis du fortsatt plages. Lykke til, håper du finner ut av det, det er jo sykt irriterende å plages.... Jeg fant ikke ut av hva jeg hadde gjort feil før jeg tok ferie, etter ferien brukte jeg 10min så fant jeg ut av det..... Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Virker dette bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Kan denne koples direkte til plottteren, eller trengs det et nmea2000 starterkit i tillegg? Har en echomap 72sv Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Ja, du trenger Nmea 2000 startkit. Sitér dette innlegget Link to post
BusterBella Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Noen som har koblet opp en slik sensor (Garmin GFS 10) til Simrad? Jeg koblet dette opp men får ikke opp tank nivået på min Simrad go9, Og som vist på koblingsskjema skal den brune lederen til tankgiversensor og den grå til + Noen som har koblet dette og får opp tank nivået? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.