Arvor 20 Fish Startet 16.Mai.2012 Del på Facebook Startet 16.Mai.2012 Jeg har ingen sikringer fra batteri til hovedstrømbrytere og videre til starter og forbrukspanel. Kunne nok vært en fordel å montere en 150-300a sikring fra hvert batteri. Noen andre som har erfaring med kortslutning på hovedstrømskabler fra batteri til overnevnte? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Ingenting hos meg heller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 (redigert) Det er nå ikke vanlig i eldre opplegg, men nyere anlegg kanskje. Spørs bare hvor sikkert det egentlig er. Det skal vel en ganske kraftig kortsluttning til før så store sikringer går. Og når sikringer ikke går har vi vel lett for å tenke at alt er i orden. De kan vel gi en falsk trygghetsfølelse på den måten, men sikkert greit når man er klar over det. Går all ladestrømmen gjennom en slik når den ryker blir dynamoen ødelagt også. Redigert 16.Mai.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Har sett kraftige sikringer på hovedkabler til trøstere, men aldri på hovedkurs til bryter-starter. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.Mai.2012 Del på Facebook Svart 17.Mai.2012 Det er ikke vanlig praksis i norge med sikringer mellom batteri og hovedbryter. Men etter en fordelingstavle sikrer man alt mulig. Det som må gjøres er å sjekke at ikke kablene ligger og gnager noe sted. Og at ikke noe er løst. Hva som gjelder yrkesbåter vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Sørg for at kablene som går fra batteri til sikring tåler mer enn sikringens pålydende. Da vil kablene tåle en kortslutning lenge nok til at sikringen ryker, før kabelen smelter. Sikre alltid kurser med størrelse som ikke er større enn kabelen er dimensjonert for. Jeg har kortsluttet en batteribank med en skiftenøkkel en gang. Sneiet borti den ene polen, mens jeg skrudde. Det var såvidt en liten "touch", og et voldsomt gnistregn. Hadde heldigvis(1) underarmen mellom kontaktpunktet og ansiktet. Heldigvis(2) sveiset ikke skiftenøkkelen seg fast. Jeg anbefaler sikringer før hovedstrømbrytere, så nær batteriet som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Nå vet ikke jeg hvilke krav som gjelder til fritidsbåter, men gjør følgende på litt større båter (Og det ville jo være fornuftig også på mindre båter): Forbruksbank: Sikring mot overbelastning og kortslutning Nødbank: Skal kun ha kortslutningsvern (Ref NEK410.202.8.9) Startbank: Ikke sikring, men dobbeltisolerte kabler og servicebryter. (Baugthruster, som ofte forsynes fra startbank, har sikring i tillegg til servicebryter) For alle uttak fra batteribanker bruker vi dobbeltisolerte kabler (kortslutningssikker forlegning) frem til sikringen. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Bømlo Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Jeg valgte å installere BlueSea Terminal Fuse Block direkte på batteripolene. Disse tar sikringer opp til 300A. Virker etter hensikten dersom man kortslutter systemet før hovedbryterene (don't ask). Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Det har nok en hensikt å ha sikringer på hver batteripol, men dersom man legger kablene pluss og minus adskilt, skal det jo godt gjøres å kortslutte fra batteri til hovedbryter. Ut fra hovedbryter til starter og forbrukere er det sikkert mer formålstjenelig med kortslutningsvern da det her er større sannsynlighet for kortslutning mellom pluss og minus. Har aldri hatt noe problem med kortslutning, og tenker vel slik at; hvorfor rote med noe som virker, og ikke er et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.