Jump to content

Sikringer på hovedstrøm

Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Det er nå ikke vanlig i eldre opplegg, men nyere anlegg kanskje. Spørs bare hvor sikkert det egentlig er. Det skal vel en ganske kraftig kortsluttning til før så store sikringer går. Og når sikringer ikke går har vi vel lett for å tenke at alt er i orden. De kan vel gi en falsk trygghetsfølelse på den måten, men sikkert greit når man er klar over det. Går all ladestrømmen gjennom en slik når den ryker blir dynamoen ødelagt også.

Redigert av hegra (see edit history)

Sørg for at kablene som går fra batteri til sikring tåler mer enn sikringens pålydende. Da vil kablene tåle en kortslutning lenge nok til at sikringen ryker, før kabelen smelter.

Sikre alltid kurser med størrelse som ikke er større enn kabelen er dimensjonert for.

Jeg har kortsluttet en batteribank med en skiftenøkkel en gang. Sneiet borti den ene polen, mens jeg skrudde. Det var såvidt en liten "touch", og et voldsomt gnistregn. Hadde heldigvis(1) underarmen mellom kontaktpunktet og ansiktet.

Heldigvis(2) sveiset ikke skiftenøkkelen seg fast.

Jeg anbefaler sikringer før hovedstrømbrytere, så nær batteriet som mulig.

Nå vet ikke jeg hvilke krav som gjelder til fritidsbåter, men gjør følgende på litt større båter (Og det ville jo være fornuftig også på mindre båter):

Forbruksbank: Sikring mot overbelastning og kortslutning

Nødbank: Skal kun ha kortslutningsvern (Ref NEK410.202.8.9)

Startbank: Ikke sikring, men dobbeltisolerte kabler og servicebryter. (Baugthruster, som ofte forsynes fra startbank, har sikring i tillegg til servicebryter)

For alle uttak fra batteribanker bruker vi dobbeltisolerte kabler (kortslutningssikker forlegning) frem til sikringen.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Det har nok en hensikt å ha sikringer på hver batteripol, men dersom man legger kablene pluss og minus adskilt, skal det jo godt gjøres å kortslutte fra batteri til hovedbryter. Ut fra hovedbryter til starter og forbrukere er det sikkert mer formålstjenelig med kortslutningsvern da det her er større sannsynlighet for kortslutning mellom pluss og minus. Har aldri hatt noe problem med kortslutning, og tenker vel slik at; hvorfor rote med noe som virker, og ikke er et problem?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...