Jump to content

Politiet på vannet bra , dårlig ?

Gurba

Recommended Posts

Så det var et tema i en annen tråd om politiet på sjøen.

Det hadde vært litt artig og kunne si hva vi mener og komme med positive / negative tilbakemeldinger på vår erfaring med politiets innsats på sjøen. Det er jo for oss dem er der.

Tilslutt kan vi sende hele "pakka" til rette vedkommne i politiet, så dem har føling med grasrota.

Jeg har noen egne erfaringer og komme med , dette er KUN fra Hvaler skjærgården.

Negative:

Jeg har sett flere båter som har blitt stoppet og ved flere tilfeller klarer ikke politiets kaptein og legge til. Sett alt fra kjøring i brygga til største knoteri når det gjelder fortøyning.

Politiet har liggi og "sett" på båter som har kommet inn i 10-12 knop i 5 knops soner, ved gjestebrygger osv. med flodbølge etter seg. Da har politiet stoppet ungdommer med 4 hk på gummibåter og "ikke sett" grisekjøring med stor båt. Ved flere tilfeller for 2 år siden fikk politiet klar beskjed på vhf'fen om hvorfor dem ikke grep inn osv...

Gjenntatte grunnstøtinger med politibåten

Lite kjent i farvannet dem skal passe på.

For 3 år siden måtte politibåten få hjelp av dem som ble stoppet, med å ta i mot båten på brygga , fendre og fortøye.( nedgården ) Småflaut.

Positive:

Jeg har sett dem har stoppet flere i mørket som ikke har lanterner.

Jeg har selv vært med i båter og blitt stoppet 3 ganger dem siste 25 årene, alle tre gangene var det trivlige folk og grundig sjekk. Alt fra motornummer sjekk på påhenger, til opptelling av vester og promille.

Mine ønsker:

Kunne godt ønsket meg mer politi på vannet i høysesong med prioritert nedslagsfelt på uansvarlig kjøring med hekkbølge problematikk langs land / gjestebrygger / sund og 5 knops soner.

Det er vel flere som er litt ferske i båt og et praktisk kurs burde vært obligatorisk ( om det ikke er det ) for kapteinen på båten. Tenker på fortøying , manøvrering og bruk av vhf. En ting er et sertifikat i teori , praksis er noe helt annet.

Pengesekken til staten er vel snurpet godt igjen så av flere onder må det prioriteres .

Viktig og merke seg at dette var kun min personlige erfaring med politiet på hvaler , godt mulig det er helt noe annet oppover kysten og nordover...

Det kunne blitt en fin tråd vi kunne overlevert politiet med en ryddig liste med våre ønsker, forslag til forbedringer og hva vi er fornøyde med.

Det som irriterer meg mest er den mangelen på ressurser som politiet har, og som gjør at de ikke er til stede der og når det trengs. F.eks i indre oslofjord, når de på en solfylt dag stopper folk for bagateller, men når de har gått av vakt, kjøres det i fylla

over en lav sko. Lå på Aker brygge i fjor en gang, og etter mørkets frembrudd, og etter at fjorden var tom for politifolk, dro det en hurtiggående båt ut fra gjestehavna i plan, og derombord var det ikke noen som var edru. Det er sånne ting som burde blitt prioritert av politiet, men når de ikke får penger til det, vil galskapen bar fortsette :thumbsdown:

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Dette med at politiet har for lite ressurser er jeg ikke helt sikker på.. Hører stadig de klager over det, men her i fjorden byttet de nettopp ut en 2-3 år gammel båt med en ny til 2,1 millioner. Du kan ikke BÅDE bruke en sånn sum OG klage over lite ressurser, det gjelder enten du er politi, næringsdrivende, eller privatperson.

Syns ellers sjeldent jeg ser noe spesiellt god jobb fra politiet på vannet, de er VELDIG interessert i å stoppe oss i tresnekker med en øl i hånda, mens store RIB'er farer forbi, har også blitt stoppet 100m fra brygga hjemme med en ikke-planende jolle og fått bot for glemt vest, det må da være andre ting å bruke tiden på som er viktigere enn det? Har også reagert på at de bruker blålys for å påkalle oppmerksomhet, noe som strider med Sjøveisreglene(Regel 36).

En annen ting jeg har reagert på er at politiet her i distriktet henter inn kystvakten til å gjennomføre "storkontroll" avogtil. Å sette inn militære avdelinger mot egen befolkning er en tvilsom linje å krysse spør du meg.

Selvfølgelig hender det en sjelden gang at man treffer på faktiske mennesker i politiuniform, så har hatt noen positive opplevelser også. Alt i alt syns jeg det er bra at politiet er tilstede på sjøen, men det er liten matnytte i den måten jeg ser det blir praktisert her i distriktet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Fin tråd. :smiley: Selvfølgelig er det bra at de er på vannet. Men siterer meg selv fra innlegg jeg har skrevet på FB-gruppa til "Hvor er politibåten i Aust-Agder?"

Jeg synes nå det er fint at de er ute og slår ned på villmannskjøring og grov uvettighet. Men å borde saktegående sjekter og lignende for å finne ut om noen er i grenseland på promillen synes jeg er uforstand.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Jeg syns generelt at jeg ser politiet for lite i skjærgården. En av gangene jeg var så heldigt å se politibåten, var når de en lørdags ettermiddag hadde mer interesse av teiner enn båter, noe som burde være mer av interesse for kystvakten. Vedrørende kystvakten, så har både politi, tollvesen og til og med mattilsynet lovhjemmel for å benytte seg av kystvakten uten at dette, rent lovmessig kan defineres som at man setter militære styrker inn mot landets befolkning.

Jeg ønsker meg mer synlig både indre kystvakt og politi. Toll(u)vesenet ønsker jeg derimot store innstramninger slik at de får litt mer vansker med å stoppe oss som ferierer i området svenkegrensen ved hvaler :giggle: Vanskelig å holde styr på kvoter når man putrer att og fram over grensen. :saint:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Vedrørende kystvakten, så har både politi, tollvesen og til og med mattilsynet lovhjemmel for å benytte seg av kystvakten uten at dette, rent lovmessig kan defineres som at man setter militære styrker inn mot landets befolkning.

Hvordan det defineres lovmessig endrer ikke på at det er en litt skummel linje å krysse. Og selv om det ikke defineres som det i loven, så er det jo ingen tvil om at Kystvakten er en militær organisasjon, og jeg i min 14foter er en del av del sivile befolkningen, det trenger man ikke være jurist for å forstå.

Ang. tollvesenet er det veldig viktig at de er tilstede, men ikke for å ta deg med en flaske brennevin for mye mens nabobåten suser forbi med 20kg heroin. Men her er en endring i reglene for innførsel mer på sin plass enn å lenke fast tollerne.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

vi trenger politibåt på sunnmøre! få ressurser til det og bemanning, her er mye uvettig kjøring og mye yngre folk som ikke setter seg inn i regelverket. synes og se små ungdomer med 30-40 hk jolle ofte fykende av gårde i trange sund i 20-30 kn. :eek: ellers har jeg bodd på sunnmøre hele mitt liv og omtrent ikke sett snurten av en politibåt.. så så mye erfaring har jeg nok ikke og by på :giggle:

hjg :flag_bp:

bruk vest!

For 2-3 år siden var det politibåt i trondheim.. Den hadde lite å gjøre den... Sikkert derfor den forsvant....

Den kjørte ut på godværsdagene å sjekket vester.. Men er jo ikke akkurat noe yrende båtliv her.. Ingen trange sund eller store havner heller.. Man kan vell kjøre litt nære munkholmen om man vil "grisekjøre"

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg hører til dem som har hatt bruk for politibåten på sjøen, ble vitne til en person som kom slepende med ei jolle som ikke hørte til. Da kom politiet rimelig

fort til stede. Og den uheldige jolleeier fikk jolla igjen etter kort tid. Da var det svært praktisk med en rask politibåt, siden den var ganske langt unna på patrulje.

Svært hggelige politifolk ombord.

I tilleg ser jeg straks endring i kjøreatferd når båten er ute på fjorden. Og det er svært positivt.

Noen ganger skulle jeg ønske de kunne hatt en sivil båt så de kunne ta dem som kun kljører pent når politibåten er i nærheten. Det måtte være en båt som de kunne bytte litt på, og skifte båt slik at råskinna i båt ikke kjenner den igjen.

Håper det blir mer politi på vannet, og at dem fokuserer på sikkerhet og trygg atferd på sjøen.

Endelig ble det Bobåt

Jeg har båten i Vansjø, og tidligere har politiet hatt båt her. Men det kjørte på skjær omtrent hvert år, så da ble budsjettet brukt til å reparere undervannshuset :lol: .

Det er en i politiet som har båt på samme brygge som meg, og i år er det han bl.a som skal kjøre der ute. Greit med en som er kjent her oppe. Er tross alt 2000 skjær som er dårlig merket på kart. I tillegg har det vært mye motortyveri i år :thumbsdown:

Nå er det vel slik at man skal skrive inn her når man har noe å tilføye.

Det har ikke jeg, men er enig i mr. Haaby sin gjennomgang. Reflektert og saklig.

Samtidig er jeg enig i de Lovart Låring nevner om tollkvoter når man surrer frem å tilbake hver helg.

Kan jo faktisk risikere å ha trippel kvote, lovlig innført ombord. Tror derfor det er viktig å ta vare på kvitteringene.

• 11 måneder senere...

Som innbygger i en utkant (Åna-Sira) er det svært, svært sjelden jeg ser politiet i båt. Kystoppsynet og Kystvakt er oftere å se, men jeg ønsker velkommen flere politibåter. Det er ikke så interessant om de er sjøvante etc, men dersom de kan slå ned på uvettige hastigheter til sjøs, og alvorlig promillekjøring så er dette bare positivt.

Til sist ligger uansett ansvaret på de fleste av oss. Hold vettig hastighet, og et promillenivå som er fornuftig.

Ble stoppet av politiet med en brygge på slep i mørket, båten hadde lys men ikke bryggen, hadde i farten glemt lommeboken og..

Helt utav intet kommer gamle kjølen opp på siden, (italiabåten) og ut kommer en dame som skjelte meg ut etter noter om at eg skulle hatt lys på slepet, og hvorfor eg ikke hadde båtførerbevis og id med, hvem sin båt det var, hvem jeg var, hva jeg drev på med.... Virket som hun ikke likte jobben eller noe.. Heldigvis kom fører av båten ut og fikk roet henne ned, og sa hvis jeg fortsatte rolig langs land så fikk jeg ha god tur :smiley:

Synes hun kanskje tok litt hardt i, slepet hang 2 meter bak båten og lyset på båten lyste opp hele bryggen og båten og farten var 2-3 knop..

Sånn jeg ser det gjorde jeg ikke noe galt når jeg kjørte langs land, men mulig eg tar feil?

Var for øvrig ombord i nye politibåten på dra til sjøs messen. Fin båt som de kan komme seg over store avstander med på kort tid. Noe som igjen er en sikkerhet. :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Jeg har generelt dårlig erfaring med politi ifra mine yngre dager og bil kjøring.. jeg syntes det virker som at det er litt for mange tidligere mobbeoffer som endelig kan ta igjen :P

men dette gjelder hovedsakelig politi i Horten.

men over til saken det egentlig var om her :)

jeg leste en sak for noen år siden.. og dette syntes jeg er tullete, jeg syntes forsåvidt at det er greit med politi på sjøen som passer på at alt går riktig for seg. men når de har 1 bot for farts overtredelser da syntes jeg det blir tullete.. at den lille guttungen ( i dette tilfeldet ) fikk bot på 1500 kroner for og ha kjørt i 10 knop der maks farten var 8 knop. også kan det komme en vedsiden av i 30 knop og få samme bota... det syntes jeg er helt bak mål, sier ikke at man skal ende opp på 15000 i bot og miste evt båt førerbevis osv osv. men det er forskjell på alvorlighets graden av en liten jolle som gjør 10 knop og en større båt som kjører fortere, for ikke og snakke om all sjøen den større båten lager

Er de 3 ukene Uglesett er på vannet.

Bare positivt med Politibåter, skulle vært flere av dem.

Spesielt sent på kvelden når Barer og restauranter stenger og hyttefolk/fastboende skal hjem fra Bar besøk.

Fyllekjøring være seg til vanns eller på land må slås ned på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Indre Oslofjord har ett tett nett med politibåter denne sesongen. Og bra er det. Søndre Buskerud har akkurat tatt i bruk sin nye XO. En meget hurtiggående sak. De har flyttet den fra Sætre til en annen havn litt lenger nord.

En synlig politibåt er helt klart preventiv. Dette er et skritt i riktig retning. Båtliv er ikke fritatt lover og regler.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter en snøscootersesong der vi har hatt politi i helikopter og på snøscooter ca annenhver helg denne vinteren så ønsker jeg politiet velkommen på sjøen i sommer. Har ingen problem i det hele med at de er ute og koser seg på sjøen slik de har gjort det på fjellet i vinter. Har goood tid når jeg er på tur så en liten prat med dem er da bare trivelig :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...