Jump to content

Fletcher 21' restaurering


fdahl_009

Recommended Posts

Hei allesammen!

 

Har en Fletcher 21' som bare har blitt brukt med lite vedlikehold de siste to sesongene.

 

I år har jeg store planer om å få fikset opp litt på denne - men etter nærmere inspeksjon ser det ut til at denne kommer til å trenge mer jobb enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg.

 

Ser ut til at det har blitt noen sprekker her og der bak på båten. Skulle sikkert splittet den og sett hvordan det ser ut med innfestning til motor osv..

Ser blant annet at det er en sprekk som går på tvers rett over der den ene bolten til liften sitter festet.

 

10.jpg

Usikker på modell, men skal være en Fletcher 21' Arrowshaft har jeg blitt fortalt

 

20.jpg

På bildet over ser man den sprekken som går tvers over

 

30.jpg

Her syntes den også godt - men usikker på om det kun er i overflaten eller om den er helt igjennom under..

 

40.jpg

Liten sprekk til venstre for innfestningsplate, ser også ut til at det kun er brukt silikon til å tette over og under del

 

50.jpg

 

60.jpg

Noen små sprekker på innsiden, muligens ingen stor fare her

 

70.jpg

Her er det større sprekker, ser ut til at over og underdel av båten slipper fra hverandre..

 

 

Hvor henvender man seg for å få litt hjelp til å estimere skadene/kostnadene her? Er det noen firmaer på østlandet som tar på seg å få jobben gjort?

 

Eller kanskje det er noen nevenyttige her inne som ikke har noen prosjekter i år og er ivrige etter å få noe å bruke fritiden på?

 

Båten står i Eidsvoll, 45min nord for Oslo.

 

 

Fredrik

Link to post
Share on other sites

Nysgjerrigheten tok overhånd i går kveld.... :wink:

 

100.jpg

 

Øvre del av akterspeil er satt sammen av 2x 8 eller 10mm finerplater + ett eller annet skum produkt.

Finerplatene er godt fuktet. De har også sluppet fra hverandre.

Skummet har også stedvis løsnet fra det yttre glassfiberlaget.

 

 

 

 

200.jpg

 

Selve akterspeilet er generelt i bedre stand enn det jeg hadde fryktet. Men rundt halvveis ned slutter finerplatene og det er bare skum resten,

dette er sikkert i utgangspunktet ikke noe problem. Men nå er den nedre delen av skummet godt fuktet og det er ikke skikkelig hardt lenger. Det har også

sluppet fra det ytre glassfiberlaget. Har sett at motoren har lent seg bakover under akselerasjon, dette er ikke så mye akterspeilet i sin helhet, men heller at det

nedre skumlaget er så fuktet at det gir etter og det ytre glassfiberlaget blir presset innover.

 

 

 

 

300.jpg

 

En av side rommene som er fylt med "flyte skum". Relativt høy luftfuktighet der inne tror jeg...

Finerplatene og glassfiberen drar jeg "lett" ut for hånd. Skummet er gjennomvått som en svamp..

 

 

 

 

400.jpg

 

Samme rommet litt senere på kvelden. Legg merke til dreneringshullet. Platen dette sitter i ligger ikke inntil den avstiveren i bunn av båten,

resultatet er at det ligger ca. 10cm høyt vann mellom avstiveren og veggen, ca 1-2 cm bredt. Dessuten er avstiveren i gulvet høyere enn

området der skummet har vært, dvs det må ca 2cm vannstand til i rommet før det i det hele tatt begynner å renne ut dreneringen..

 

 

 

 

500.jpg

 

En av de lure løsningene, vann som ikke har noen sted å gå...

 

 

 

 

600.jpg

 

Det blir fort litt "deler". Legg merke til at toppdelen av akterspeilet ikke akkurat har vært gjennomfuktet da det har blitt støpt, drar det frahverandre for hånd.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har snart fått rent hele akterspeilet. Er brukt ett eller annet skum istedet for å bruke finer plater hele veien.

Usikker på om det er devinicell eller om det er ett produkt som feks seacast, men det har iallefall ikke festet særlig godt mot ytterdelen av "skallet" på båten, samtidig som det har trekt vann og blitt veldig mykt mange steder.

 

Skal begynne å bygge det hele opp igjen snart. Ser man på mange utenlandske forumer bruker de epoxy og en matte de kaller 1708 bi-axial som er en blanding av vevd 45 på 45 grader og "vanlig" glassfiber satt sammen til en duk.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke polyester og glassfiber fra biltema, men etter en kjapp titt på biltema sine sider ser jeg at de iallefall i teksten der skriver at vevd matte er laget for epoxy, ikke polyester - noen med erfaring som kan hjelpe litt her?

 

Den "vanlige"

http://biltema.no/no...bermatte-30510/

 

Vevd - noe som jeg vil tro kan gi en mye jevnere og penere overflate, men som nevnt, står ikke noe i teksten her om polyester

http://biltema.no/no...fibervev-30512/

 

Får man kjøpt denne 1708 matten ett sted i norge?

Vet at den iallefall brukes både på epoxy og polyester.

Har forstått det slik at det har noe med epoxy å gjøre som bryter ned matten om det brukes feil type..?

Redigert av fdahl_009 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk til noen timer igår også..

 

700.jpg

 

Laget en mal som skal opprettholde kurven på akterspeilet. Denne passet veldig bra etter utskjæring, tenkte å bruke den for oppspenning av feks finerplatene da de støpes inn igjen, men

nå som jeg har fått fjernet mye av det gamle er ytterdelen av båten mye rettere og malen passer dårlig midt bak båten. Vil tro det har blitt litt "heng" her med tiden som nå retter seg

inn igjen. Gjør at jeg muligens slipper å tenke så mye på hvordan jeg skal få bøyd finerplatene til å passe - blir rettere og rettere midt bak.

 

 

 

800.jpg

 

Nærmer seg nå - men fortsatt mye fuktighet nederst igjen.

 

 

 

900.jpg

 

Det jeg her ikke helt skjønner er at det skummet eller hva det er som er lagt her ikke ligger inntil ytterdelen av båten.

Ikke rart det var en hul lyd da man slo på utsiden av båten og det føltes litt mykt.. Ikke sitter det spesielt godt fast heller.

 

 

 

1000.jpg

 

Slik ser det ut da gårsdagens økt avsluttes - snart så man kan begynne å slipe og gjøre klart for å bygge det hele opp igjen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...