Jump to content

Erfaring med Nissan SD22 Diesel i båt?


Atrox

Recommended Posts

Har funnet en båt jeg godt kunne tenkt meg å kjøpe, men fornuften prøver å overtale meg til å la være pga. motoren. Motoren er ferskvannskjølt, men jeg antar at den er fra rundt 1980 hvilket jeg synes er i overkant gammelt - noen som har erfaring med disse motorene i båt? Lar det seg i det hele tatt skaffe deler til noe om er såpass gammel?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg ha selv hatt SD33 i båt, dette er storebror til SD22. Motorene er stort sett identiske, med unntak av at SD33 har 2 flere sylindre

 

Begge motorene har rykte på seg til å være udødelige. Utrolig slitesterke motorer. Min 6 sylinder hadde også meget fin gange og er mye mer støy og vibrasjonssvak enn dagens direkteinnsprøytede motorer. Dette er motorer som Nissan har brukt i en hel del gaffeltrucker og andre nyttekjøretøy, SD33 ble i tillegg brukt i 4x4 Nissan Patrol. Deler til motoren var aldri noe problem for min del.

 

Det som kan bli utfordringen er deler til mariniseringen. Hvem har Marinisert denne du ser på, er det proff eller hjemme gjort? Min motor var en Chrysler Nissan Marine, dvs marinisert av Chrysler og jeg vet at de leverte en utgave av SD22 også. Bowman har også lagd marinisering til disse, til Bowman vil jeg tro at du fremdeles får tak i det du trenger, Chrysler mariniseringen får du nok ikke tak i noe til.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på om det er Chrysler eller Bowman, er det dog slik at om Chrysler-delene ryker så kan jeg bytte ut selve mariniseringsdelen til komplett Bowman eller tilsvarende? Eller er det kun de delene som originalt ble brukt til å marinisere denne motoren som vil passe?

 

Hvor fikk du kjøpt deler hen? Direkte fra Nissan-forhandler?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte deler fra min lokale Nissan forhandler eller fra Sandnes Elektro-Diesel. Sistnevnte selger alt til dieselsystemer, overhaler dieselpumper osv, men er også forhandler av Nissan gaffeltrucker.

SD22 stod i Nissan King Cab så jeg vil anta at du får mye fra Nissan forhandler, hvis ikke så vil nok nærmeste forhandler av Nissan Gaffeltruck leverandør skaffe det du trenger.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dro innom en Nissan-forhandler i oslo i dag for å høre, karen på delelageret hadde aldri hørt om SD22 og sendte meg videre til ett truckservicefirma lenger ned i gata. Der var det selvfølgelig stengt i dag.

Dog fikk jeg svar på en mail jeg har sendt Sandnes Elektro-Diesel - der var det ikke noe problem å skaffe både motordeler og slitedeler i følge deleansvarlig. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Hei SF. Jeg ser dere diskuterte Chrysler-Nissan-motor i 2012.

Jeg vurderer nå å kjøpe en seilbåt med sekssylinder Chrisler Nissan 105 hp, gangtid 5310 timer. ny i år 2000. Hva vil du tenke om denne motoren?

Du skrev at du fikk tak i reservedeler samtidig som du senere skrev at du ikke fikk tak det, - men det var kanskje bare til selve motoren du fikk deler?

60E67BC1B0CB467AB9F6E0BFD99423B1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Hulda har heller ikke turbo, meget fornøyd med det.

 

Jeg har heller ikke turbo, et bevisst valg. Men den annonserte motoren selges som turbomotor, uten at det ser ut som om den har turbo montert. Var ikke verre enn det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...