Jump to content

Kva batteritype skal eg kjøpe til eldre tresjark?


ut mot havet

Recommended Posts

Skal kjøpe nytt batteri til sjarken, batteriet skal brukast kombinert start/forbruk.

Kva batteritype egner seg best til dette formålet? Har vurdert AGM, er dette eit riktig valg? Forbruket ombord er begrensa men eg har montert ei el. lensepumpe med flottør, sjarken er 27 fot og har ikkje sjølvlensande dekk slik at pumpa går ofte. Batteriet bør tåle utladningar uten å ta skade. Samtidig bør batteriet ha god startegenskaper da det skal starte ein 30 hk. Sabb Diesel ein kald vinterdag.

Medan eg skriv dette så sit eg å lurer på om eg kanskje burte brukt seperate batteri til start og forbruk.

Link to post

Har du noe annet enn lensepumpene som bruker strøm?

Hvis du normalt klarer deg fint på ett batteri, koster det noen tusenlapper og separere to batterier. (inklusive kjøp av to)

 

Jeg har og en trebåt der lensepumpa går ofte.

Kjøpte den minste pumpa jeg fant, ikke mange liter / min. Denne går ca. 30sek når den starter. Den trekker 2.5amp. For at den skal bruke 10 amp, må den gå kontinuerlig i 4 timer.

 

Det går ca. 4timer mellom hver gang den går, dvs at den gir ca. 480 pumpeintervaller på 10 ampere. tar vi med at det er 4 timer mellom hver gang den går, sitter vi igjen med 1920 timer før 10 ampere er brukt. Dette er 80 dager.

 

Jeg regnet litt på dette ifjor, fordi jeg skjønte ikke hvorfor mitt 100amp batteri ikke tok lading etter etpar uker i båten.

Det er altså ikke rart.

 

Har forøvrig en kraftigere pumpe montert høyere slik at hvis den ene feiler så får jeg ikke ubåt. Det lekker styggfort mye mer når vannet stiger en bordgang eller to...

 

Regn ut hva du faktisk trenger av strøm, så dimensjonerer du deretter. Bruker du båten en gang i uken i etpar timer, kan du ta høyde for at du får ladet opp batteriet såfremt du har en vekselstrømgenerator.

For å ta regnestykket med andre tall, pumpe gå hvert 20. minutt og trekker 5 amp, går i 30 sek hver gang

10 amp / 5 = 2 driftstimer på pumpe før 10 amp er brukt. Tre intervaller i timen = 1,5min driftstid pr time. 2driftstimer/1,5min = 80. Dvs at du får 80 intervaller (med 20 min imellom = 2400 minutter = 40 timer ut av 10 ampere.

 

Hvordan dimensjonere?

I mitt hode ville jeg aldri at batteriet skal tappes mer enn MAKS 1/3 mellom hver gang jeg bruker båten, samt at jeg kan reise vekk i tre uker uten å bli syk i hodet av bekymring. I tilfelle 2, med båten i bruk en gang i uken, blir forbruket ca. 42 amp på en uke, ergo minst 150amp batteri.

 

Det skal sies at da lekker båten ganske kraftig. Veldig kraftig.

 

I tilfelle 1 bruker jeg ca. 1amp pr. uke i lensing. (23fots båt)

 

Det jeg vil frem til er at du må definitivt kartlegge hva strømfobruket ditt egentlig er.

Dette gjøres med to kompiser, to kasser øl, ferske reker og en stoppeklokke en lørdags ettermiddag på bryggekanten.

 

Husk å monter en ekstra lensepumpe hvis du ikke allerede har det. Min båt sank grunnet en liten neve med ospeblad i flottøren. Etter dette ble det to pumper.

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post

Oops, AGM er et bra valg ja, tåler dyptutladninger, og har du en frisk ladebru/regulator som mater 14.4v, så får du også toppet det.

Ellers fungerer et vanlig forbruksbatteri også godt, men stiller noe høyere krav til at det ikke lades så mye ut. Men disse tåler også litt utladninger.

Link to post

Oops, AGM er et bra valg ja, tåler dyptutladninger, og har du en frisk ladebru/regulator som mater 14.4v, så får du også toppet det.

Ellers fungerer et vanlig forbruksbatteri også godt, men stiller noe høyere krav til at det ikke lades så mye ut. Men disse tåler også litt utladninger.

 

Har gammel trebåt er er helt enig at AGM vil funke.

Vi har 2 stk, ett som rent startbatteri og ett som kombinert pumpe og ankervinsjbatteri. Etter anbefaling fra en kar i båthavna

ble det dette batteriet:

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-120a

 

Det har funka fint i to sesonger, har klart å dyputlade det en gang, men det tok fint lading igjen og det ser ut til å ha tålt

mishandlingen helt fint. I gammel trebåt går pumpa ganske frisk de første ukene etter sjøsetting :-)

Jeg har skilt batteriene med en Sterling ProSplit, det ser også ut til å funke helt utmerket.

Vi har en gammel BMC deisel 36 HK, med en 80A generator, med Sterling regulering på, etter den ble montert blir

batteriene ladda helt opp helt greit. Denne regulatoren tar hensyn til AGM batterienes ladekrav.

 

Lykke til!

vimpel_signatur.gif

Link to post

Takk for gode råd, vurderer å gå for eit AGM-batteri, har sett at Biltema har slike til ein grei pris. Biltema sine batteri har vel stort

sett bra kvalitet. Er usikker på kva størrelse eg treng men satser på at 100ah held til mitt bruk. Sønnak sine batteri har nesten

doble prisen hos lokal forhandler så det er ikkje aktuelt.

Som valvolainen nemner så har eg muligheit til å starte motoren med sveiv om det skulle knipe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...