Mox1 Startet 18.Mai.2012 Del på Facebook Startet 18.Mai.2012 Hei Har en Nordic Oceancraft 660 m/ 1.7 Merc diesel, 2007 mod, som jeg har laget motorkasse til for å dempe støyen. Er meget godt fornøyd med resultatet mtp støy, men temperaturen i kassen kommer etterhvert opp i ca 80-82 C. Kjølevannstemperaturen er uforandret (94-95 C). Er dette skadelig for motoren, kabler, isolasjonmateriale, etc ? Noen andre som har målt temperaturen i motorrommet ? Mox Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 80'c i motorrommet men motoren går seriøst? kan ikkje være mye luft som kommer til der. Hva slags ventilasjon har du Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Det glemte jeg å si... tar inn luft til turboen fra utsiden av kassen, der er det 'normal-temp'. Har ingen ventilasjon for motorkassen. Alt fungerer som normalt, ingen tap av effekt e.l, men er litt usikker på hva resultatet over tid kan bli. Kabler, slanger, etc., tåler de denne tempen ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Hva med å legge luftinntaket inn på motsatt side av turboen slik at luften passerer motoren. Er vel en dynamo som ønsker litt luft og. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Luftinntaket er røret gjennom kassen, i øvre venstre hjørne på bildet. Slik det er nå er det er ingen luftgjennomstrømning i kassen, men vurderer om jeg må lage det... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Veldig ofte brukes rimelige slanger til feks kjølevann. Noen har begrensing på 90 grader...tro det eller ei... slike slanger lever på sikkerhetsmargin. Det kan gå fint i årevis. Men vær obs. Dynamo er nevnt, det er meget tøft arbeidsmiljø for den... Eg ville montert inn en vifte eller to som aktiveres av lading, og som blåser inn i kassen. Gjerne rett på dynamoen. Det vil kanskje presse ut noe støy igjenn, men øker nok konfort til motoren. Du kan prøve som foreslått å la turbo suge luft igjennom kassen, lage deg en ventil i motsatt ende. Det er ganske mange kubikk luft en motor bruker. Men om du forsatt måler over 50grader på luften, ville eg tatt ut igjenn turboforsyning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens_P Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 (redigert) Anbefalt temperatur i motorrom er inntil 20 grader over omgivelsestemperatur (utetemp) mens motoren er i drift. Normalt er å ta forbrenningsluft inne i motorrom. Da bidrar dette til å holde temperaturen nede. På 3 500 rpm passerer det da ca 3000 liter luft igjennom motoren i minuttet. (ikke tatt hensyn til at turbo "trykker" mer luft gjennom motoren.) Redigert 18.Mai.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jernbåten Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Generelt bør ikke motorromstemperaturen overstige 50 grader C. Sjekk også hvilken temperatur motoroljen har i bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 ok, skal prøve å med originalt innsug fra motorkassen og se om det hjelper på. Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 På Marin Traderen vi hadde var motoren innbygd i sin egene kasse. Det store motorrummet holdt seg i lav behagelig temperatur, mest avhengig av sjøtemperatur. Inne i kassen var det helt passe driftstemp, 40-50 grader. Luftinntak til turboen var inne i kassen og solid friskluftinntak nede ved skroget på motsatt side slik at det ble kjølende luftsirkulasjon rundt motoren. Dobbelt gevinst, for dette stoppet samtidig det meste av luftbåren motorstøy. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Regnet fra 100% effekt ved 20 grader celsius taper du 5% effekt ved 30 grader, 9% ved 40% og 15% ved 50 grader som er maks anbefalt innsugningstemperatur. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Stella Polaris Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Hei Vi kan vel slå fast at slike temperaturer ikke er akseptable i motorrommet. Over tid er det flere komponenter som ikke har godt av "stekeovnseffekten". Vanligvis løser brannslokkingsinstallasjoner ut mellom Ca 75-80 grader ;-) Tvitvi med løsningen! Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Mox1 Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Nå har jeg flyttet innsuget til turboen inn i kassen og laget et luftinntak i andre enden av kassen. Temperaturen i kassen ligger nå på 45-47 C, og effekten merker jeg ikke noe forskjell på, bare velstand... Takk for tipsene ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Så enkelt var det ja Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Så flott :-) ingen forskjell på lyd/støy heller ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Aquarus Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 Laget tilsvarende motorkasse i mottorrommet for min Yanmar 140 hk i Viksund 800 Futura, men var opptatt av om den ville få nok luft når den ble så støyskjermet. Temperaturen kom opp i 48 grader, og som Nevnt av andre bør den være maks 20 grader over utetemperatur. Effektreduksjon med for varm innsugingsluft merkes ikke så lett. Min løsning ble å montere større ventil i skroget på siden akter, slik at det ble bedre luft til lasterommet i akterkant av mottorrommet. Deretter stor åpning i skottet mellom lasterommet og motorkassen, luften suges da direkte fra lasterommet og inn i motorkassen (fordi akterdel av motorkassen = skottet mellom lasterommet og motorrommet). Til slutt monterte jeg en enkel vifte på utsiden av motorkassen, som via slange suger varm luft fra motorkassen og ut. Dette skaper god sirkulasjon og tilførsel av friskluft til motoren, og temperaturen på utblåsningsluften er nå omtrent identisk med utetemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.