Jump to content

Max anbefalt motorromtemp, innenbords diesel


Mox1

Recommended Posts

Hei

 

Har en Nordic Oceancraft 660 m/ 1.7 Merc diesel, 2007 mod, som jeg har laget motorkasse til for å dempe støyen. Er meget godt fornøyd med resultatet mtp støy, men temperaturen i kassen kommer etterhvert opp i ca 80-82 C. Kjølevannstemperaturen er uforandret (94-95 C).

Er dette skadelig for motoren, kabler, isolasjonmateriale, etc ?

Noen andre som har målt temperaturen i motorrommet ?

 

Mox

 

 

bilde0155.jpg

Link to post
Share on other sites

Det glemte jeg å si... tar inn luft til turboen fra utsiden av kassen, der er det 'normal-temp'.

Har ingen ventilasjon for motorkassen.

Alt fungerer som normalt, ingen tap av effekt e.l, men er litt usikker på hva resultatet over tid kan bli. Kabler, slanger, etc., tåler de denne tempen ?

Link to post
Share on other sites

Veldig ofte brukes rimelige slanger til feks kjølevann. Noen har begrensing på 90 grader...tro det eller ei... slike slanger lever på sikkerhetsmargin. Det kan gå fint i årevis. Men vær obs. Dynamo er nevnt, det er meget tøft arbeidsmiljø for den...

Eg ville montert inn en vifte eller to som aktiveres av lading, og som blåser inn i kassen. Gjerne rett på dynamoen.

Det vil kanskje presse ut noe støy igjenn, men øker nok konfort til motoren.

Du kan prøve som foreslått å la turbo suge luft igjennom kassen, lage deg en ventil i motsatt ende. Det er ganske mange kubikk luft en motor bruker. Men om du forsatt måler over 50grader på luften, ville eg tatt ut igjenn turboforsyning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Anbefalt temperatur i motorrom er inntil 20 grader over omgivelsestemperatur (utetemp) mens motoren er i drift.

Normalt er å ta forbrenningsluft inne i motorrom. Da bidrar dette til å holde temperaturen nede.

På 3 500 rpm passerer det da ca 3000 liter luft igjennom motoren i minuttet. (ikke tatt hensyn til at turbo "trykker" mer luft gjennom motoren.)

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

På Marin Traderen vi hadde var motoren innbygd i sin egene kasse. Det store motorrummet holdt seg i lav behagelig temperatur, mest avhengig av sjøtemperatur. Inne i kassen var det helt passe driftstemp, 40-50 grader. Luftinntak til turboen var inne i kassen og solid friskluftinntak nede ved skroget på motsatt side slik at det ble kjølende luftsirkulasjon rundt motoren.

 

Dobbelt gevinst, for dette stoppet samtidig det meste av luftbåren motorstøy.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi kan vel slå fast at slike temperaturer ikke er akseptable i motorrommet. Over tid er det flere komponenter som ikke har godt av "stekeovnseffekten". Vanligvis løser brannslokkingsinstallasjoner ut mellom Ca 75-80 grader ;-)

Tvitvi med løsningen!

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Laget tilsvarende motorkasse i mottorrommet for min Yanmar 140 hk i Viksund 800 Futura, men var opptatt av om den ville få nok luft når den ble så støyskjermet. Temperaturen kom opp i 48 grader, og som Nevnt av andre bør den være maks 20 grader over utetemperatur. Effektreduksjon med for varm innsugingsluft merkes ikke så lett. Min løsning ble å montere større ventil i skroget på siden akter, slik at det ble bedre luft til lasterommet i akterkant av mottorrommet. Deretter stor åpning i skottet mellom lasterommet og motorkassen, luften suges da direkte fra lasterommet og inn i motorkassen (fordi akterdel av motorkassen = skottet mellom lasterommet og motorrommet). Til slutt monterte jeg en enkel vifte på utsiden av motorkassen, som via slange suger varm luft fra motorkassen og ut. Dette skaper god sirkulasjon og tilførsel av friskluft til motoren, og temperaturen på utblåsningsluften er nå omtrent identisk med utetemperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...