Jump to content

Erfaringer med Yanmar 6-syl 251hk?


Kal-El

Recommended Posts

Regner med at det er en BY 260 du mener. Har selv montert en i min Scand Baltic i fjor sommer (2007 mod motor). Hadde tidligere en volvo penta tamd 40b 158 hk. med denne motoren gjorde båten max 18 knop. Da by 260 er 100 hk større, og 100 kg lettere, har jeg nå en toppfart på 25 knop. Dette er egentlig en BMW diesel med common rail, en topp moderne motor ( BMW er vel de ledende når det gjelder utvikling av dieselertil bil) Etter min erfaring

er dette en topp motor med topp ytelse og god drivstofføkonomi. Den starter momentant selv i vinterkulda, og ingen røk, kunn vanndamp. Har en kamerat som har samme motor i sin vikenes 880, og han kan ikke få fullrost denne motoren. Når det gjelder levetid, er det vell ikke så mange som har så mye erfaring med det.

Link to post
Share on other sites

Har en slik i min Inter 9000.

Retter sagt, får den tilbake på tirsdag. har vært en tur hos Yanmar norge til oppgradering til BY-2 (genrasjon 2)

Inter er en av få båter som får denne oppdatreing, kjempe fornøyd.

Går på varme i motor rommet, kjøler, eksosmanifoild, kjøling på turbo, soft ware oppdatering + ståldeksel som pynt.

Syntes motoren vr litt ustabil på turtallet, ble ikke liggende der du satte den på marsj fart.

Det mener alle som har by2 at forsvinner med oppgraderingen.

Fåt ny garanti også..

 

Hadde båten på vann 3 dager i forbindelse med hjemkjøring i vår før de hentet motoren.

Var en utrolig aks i den iallefall..

Virker bra.

Enkelt velikehold,

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

På min viknes er det avtappingsmulighet i fra bunnen av tanken. man kan også sjekke / draine bunnen av dieselfilterene. Flere vi var på tur med fikk vann i dieselen på sørlandskysten i fjor. Han ene som hadde D6 ( 2010 mod) måtte på verksted & bytte 2 injektorer, en relativt dyr affære.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har Viknes 880 2012 mod med Yanmar BY 260 . Jeg har også hatt  en Viknes 880 2008 mod med samme motor. Begge disse motorene har hatt og har problemer med oljetrykkmålere som løper løpsk. Skiftet giver og instrument på begge motorene. Den 12 modellen jeg har nå er blitt rep 2 ganger, og nå er det like galt igjen. Yanmar Norge er vriene å er ikke interessert i sine kunder, så her må man sloss for sine rettigheter.

Veldig skuffet over Yanmars service.

Link to post
Share on other sites

Samme med min Yanmar 08 mod og trykk giver. Yanmar Norge hjelper eller svarer ikke på kunde henvendelser fikk jeg til svar hos Yanmar Norge ved henvendelse. Det er forhandler som er linje veien og gå. Har etter dette frarådet andre fra å kjøpe ny maskin fra Yanmar og heller sagt til dem at det er bedre å velge andre merker.

Link to post
Share on other sites

Har etter dette frarådet andre fra å kjøpe ny maskin fra Yanmar og heller sagt til dem at det er bedre å velge andre merker.

 

Hvilke andre merker er det man kan henvende seg direkte til, utenom forhandleren ?

Ringer du til BMW Norge om du skal reklamere på BMW'en din ? Kontakter du Apple om du skal reklamere på mobilen ?

Link to post
Share on other sites

Hvilke andre merker er det man kan henvende seg direkte til, utenom forhandleren ?

Ringer du til BMW Norge om du skal reklamere på BMW'en din ? Kontakter du Apple om du skal reklamere på mobilen ?

sant nok :) satte jo bilen min på merkeverksted. Ringte ikke Mercedes Norge :) case closed :) og der fikk jeg lurt inn at jeg har en gammel Merce.. Tehe :) Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke andre merker er det man kan henvende seg direkte til, utenom forhandleren ?

Ringer du til BMW Norge om du skal reklamere på BMW'en din ? Kontakter du Apple om du skal reklamere på mobilen ?

 

Med tildligere erfaring for for drift av marine systemer på produksjons skip og drift av prosess anlegg offshore, har jeg hatt mange tlf/ mail til impotører og levrandører. Makan til svar hos Yanmar har jeg forøvrig aldri opplevd. Forøvrig hadde vi Yanmar 222 hk i mob båt på tidligere FPSO offshore, så yanmar må kunne forvente å få tlf fra kunder?. Så hvem er det da naturlig å kontakte? Impotør av motor, båt produsent eller en lokal useriøs dele distrubitør med antakelser? 

 

Møtte på en i vår som hadde store problemer med seil drevet og forsøkte å få hjelp hos Yanmar..... Akuratt samme svar fikk han.

 

Forøvrig ligger bil industri på et helt annet volum iforhold til Yanmar, Og retninglinjer for reklamasjon er annerledes, selv om mange lokale bil forhandlere opptrer useriøst ovenfor kunden. Yanmar BY genrasjon 1 er en marinisert BMW 3.0L motor. Genrasjon 2 har mange forbedringer. 

 

Jeg trenger ikke å kjøpe min neste motor hos Yanmar Norge impotøren!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...