Bairo Startet 19.Mai.2012 Del på Facebook Startet 19.Mai.2012 Vurderer å kjøpe en brukt day/cabin cruiser med overnattingsplasser til min. 2. personer og sitteplass til 4-6 personer. Det bør helst være en pentry og toalett ombord. Det bør altså være mulig å ta weekend turer med båten. Pris 200 000 - 400 000 Har lite greie på båt, og ønsker derfor ikke en veldig gammel. Er det noen som har forslag til hva slags type båt jeg bør se etter og hvilke "feller" jeg bør unngå.... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 hva med Windy 8000 nydelig båt med som støtter alle kravene dine, fantastiske sjøegenskaper. de holder seg også godt i pris lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 (redigert) Nidelv 690, om du finner en under 400. Første du må ta stilling til er bensin eller dieselmotor. Styr unna de med mercruiser 120 hester, det er litt liten motor, og krever litt ekstra oppfølging. Kad 32 på diesel er gode motorer. På bensinmotor er det viktig at den er ferskvannskjølt. Er den ikke det er levetiden veldig kort, kanskje bare ti år. Her er et eksempel. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34787802 Vi hadde en 690 i tre sesonger. Nydelig båt. Windy 8000 er også et godt tips kjøp siste ViBåtägare, reportasje om den båten der. Uansett hva du velger, sett av et partitusen til reparasjoner av motor. Så er du forberedt, ogblir ikke skuffet om noe må byttes Redigert 20.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arendal Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34841147 Du kan kikke på min , fungerer veldig greit til det formålet du beskriver. Se også erfaringsdatabasen her på båtplassen.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Trådstarter ønsker en båt som ikke er veldig gammel. Første tips er en båt der produksjonen ble avslutta i -98...? Hva skjer, er det noen som promoterer eget salg? Jeg ville sett på en Skibsplast 655, eller Bella 621, eller Yamarin 62/64. Pene båter som fyller krava, og som fortsatt er i produksjon. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
:båt1 Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 hva er en veldig gammel båt??? jeg syns min båt er gammel den er fra 81 men jeg syns ikke en båt fra 98 er veldig gammel. nå har jo windyen en del fordeler også, med bladt annet et av de beste skrogene til en daycruser som noen gang er konstruert og at det blir mye båt for pengene. det kan også sies at man får mye bedre kvalitet, ingenting skrangler og slår i en Windy 8000 mens i en skipsplast eller bella derimot.... Sitér dette innlegget Link to post
Arendal Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hvis ModeraTore syntes det er uppassende å henvise til egen båt , så kan du be moderator slette innlegget ,og jeg beklager at jeg linket til egen båt som jeg er veldig fornøyd med og syntes passet til trådstarters spørsmål dog 50 høyere enn rekkevidden , men du vet i båtpenger så er ikke det så galt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bairo Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Takker for alle svar. Forsøker å "lese" meg til rett båt her inne, men blir bare mer forvirret.... :-) Bensinmotor varer bare 10 år, og enda mindre hvis den ikke er vannavkjølt. Andre steder står det at jevnlig service og vedlikehold oppveier dette. Dyrere i drift, men billigere service og vedlikehold. Diselmotorer varer hvor lenge? Billigere i drift, men dyrere service og vedlikehold. Uansett trenger motorer vedlikehold, men ett sted må jeg begynne... En båtmotor, bensin eller diesel, som er normalt vedlikeholdt, hvor gammel kan den være, før man må forvente å måtte foreta en total overhaling? Sikkert ikke lett så lett å svare på, og alle har jo sine oppfatninger..... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Bairo Tror du vil være mest tjent med en båt med utenbordsmotor. Mindre leamikk som kan gå galt og som vil ødelegge båtmotivasjon og glede. Fordelen med utenbords er at "alt" er samlet på ett sted, og at tilgjengelighet for vedlikehold er enklere. Mange av motorene kommer med eget program for vinterkonservering, så dt blir bare å følge instruksjonene. Gå på finn og se på kategori daycruiser. Velg gjerne innenfor din økonomiske ramme. Selv ville jeg gått for så stor og ny båt jeg kunne. Stor fordi det er mer boltreplass og stueplass til alt man har med. Skal du ha med samer, ville jeg også hatt eget toalettrom. De vil gjerne kunne gå på potts i fred og med mer privatliv enn et forhenget eller en portapotti. Nyere pga vedlikehold. Helt enig i at windy 8000 er mye båt for penga med et fantastisk skrog. Vil gjerne da få trekke frem tre andre kandidater jeg ville sett på: Askeladden 705 (innenbords) Nidelv 750/730 (innenbords) Ibiza 24 touring (utenbords og med godt skrog) Lykke til med valget, og hold oss gjerne oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hva med en Bayliner Ciera? finnes mange av de. Super nybegynner båt, men noen her har vel aversjon mot de, grunnet dårlig rykte på slutten av 80 tallet til starten av 90 tallet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Problemet er at budsjett og båtønsker ikke helt henger sammen. Nyere DC med soveplass til 4 for 2-4 hundretusen finnes normalt ikke. Derfor må båtene som da foreslås enten være ukurante eller ikke helt nye. Innenbords bensin uten ferskvannskjøling ruster fort innvendig, derfor må den ha ferskvannskjøling. Diesel er dyrere i innkjøp, dyrere deler, billigere i drift og mer holdbar. Generelt kan vi si at en bensinmotor bruker dobbelt så mye drivstoff per time som en dieselmotor. Utenbordsmotor er mer og mer vanlig. Driftssikkert og bedre plass i båten Flere forslag: NorDan 780. Ikke byggekvalitet som Windy og Nidelv, men mange er fornøyde http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21652783 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34179404 Aquador 23. Ser flotte ut. Helt grei kvalitet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34763619 Skibsplast er norskbygde familiebåter. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34348512 Bavaria er prisverdt, tyskbygd http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34444103 Kan du leve med gulfargen er denne anerkjent http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34205432 Mange mener dette er noe av det beste http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33569175 En del av de amerikanske båtene er ofte rimelige. Feks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35011678 Dette er kanskje min favoritt. 4 faste soveplasser. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34237136 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Her er noen eksempler på Bayliner:http://www.finn.no/finn/boat/used/result?BOAT_MAKE=2608&ISPRIVATE=&AD_TYPE=120&LENGTH_FEET_FROM=22&LENGTH_FEET_TO=25&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&YEAR_MODEL_FROM=&YEAR_MODEL_TO=&NO_OF_SLEEPERS_FROM=&NO_OF_SLEEPERS_TO=&NO_OF_SEATS=&MOTORSIZE_FROM=&MOTORSIZE_TO=&MOTOR_INCLUDED=&keyword=&rows=10&sort=0 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Tor Arild Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Når Bitteliten kommer med en slik liste, så blir fantasien og hukommelsen vekket. Rådet en kjenning som hadde mer eller mindre samme krav som trådstarter. Rådet ham til å sjekke ut en Scand 7600. Hatt den nå i fire år, og er like fornøyd. Så, nok en sak å sjekke ut og som vil bidra til enda mer forvirring?! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 (redigert) Soveplass til fire i Scand 7600? Redigert 20.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Nei, Bitteliten, ikke sånn uten videre. Men, synes så tydelig at han sa min soveplass til 2... Og sitteplass ti, 4-6. Veldig enkel båt, om man er to så er det bare å få tilskjært madrasser slik at det er permanent oppredd i baugen. Holder selv en knapp på Askeladden 705 som Bitteliten, da det er stikkabin i tillegg til fast køye i baug. Er man kun to, så blir stikkøya en fantastisk avsetningsplass for pakkenelliker. Er litt opptatt av at lagringsplass, noe mange nyere båter i mange tilfeller har litt lite av (synes jeg). Min gamle windy24 har en hel liten mezzanin med plass til grill, stoler, kjølebager etc. Noe som gjerne bare blir i veien om man ikke har plassen til å stable det vekk... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Stemmer det gitt. Jeg tenkte soveplass til 4 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Bairo . Skal du ha med samer, ville jeg også hatt eget toalettrom. De vil gjerne kunne gå på potts i fred og med mer privatliv enn et forhenget eller en portapotti. Någe klatt og ha med samer på båttur :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hehehehe. Må være sjøsamer i så fall. Eller så er det en teoretisk mulighet for at stavekontrollen på padda har kommet med "nok" en god rettelse... Og jeg leser som vanlig ikke korrektur. Sitér dette innlegget Link to post
Bairo Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Har sett litt på Bayliner. Er det noen som har erfaringer med modeller fra midten av 90-tallet og nyere? Hva må jeg se etter, bortsett fra CE merking og evt. 12v/220v anlegg vs 110v ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Siden jeg foreslo Bayliner, får jeg svare deg. Jeg hadde selv en Ciera 2355 (1996) i to år. Båten hadde gått hele 25 timer da jeg kjøpte den. Kunne like gjerne vært ny, da endel av beskyttelsesplast ikke var fjernet. Båten har god plass, med en stikklugar i hele båtens bredde, dog noe lav, og litt smal innstigning. Denne var ny i Norge, så det var 220 volt opplegg, men lampa polaritetsfeil lyste ved landstrøm, uten at det gjorde noe. Hadde septiktank, dog ikke veldig stor, men med el-pumpe. Vi savner den faktisk, selvom jeg ble lei av planeterskelen. Det var fra 3-8 knop eller 15 og oppover. Motoren var en Merc 5,7 liter v8, ikke MPI. God plass i motorrom. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Rett ce merking er viktig. Finnes risiko for falske ce godkjenninger Sitér dette innlegget Link to post
Bairo Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Er det noen som har erfaring med Wellcraft eller Unique? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 jeg har hatt Scand 7600 i ett år no og er veldig fornøyd med båten. Vi kjører va 100 timer i sesongen god i sjøen står godt i pris. Og er veldig fin å kjøre.. Jeg har 300 hk bensin og kan anbefale den motoren PGA lyd service og forbruk.. Snitt på 16 liter på timen i fjord. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
hegra Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) Scand 7100 : Jeg har 300 hk bensin og kan anbefale den motoren PGA lyd service og forbruk.. Snitt på 16 liter på timen i fjord. 16 liter i timen på en 300 hk bensin?? Kan det stemme? Mulig du går en del på sakte, men en flett ny utenbordsmotor på 150 hk bruker ca 20- 25 liter i timen selv på redusert turtall. Og nye motorer er jo regnet for å være snille på forbruk i forhold til eldre innenbordsmotorer. Redigert 27.Mai.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Å hevde at en bensinmotor bruker dobbelt så mye drivstoff som en diesel med samme effekt er vel å overdrive sterkt. Men at en bensinmotor bruker dobbelt så mange kroner å flytte båten i forhold til en tilsvarende diesel gjør kan nok stemme bedre sett utfra prisforskjell per liter på drivstoffet, samt det spesifikke forbruket per hk/t dieslmotor / bensinmotor. Men det er viktig at dette kun sees i sammenheng med de gangene man fyller tanken, da en gjerne også må ta hensyn til at en dieselmotor er dyrer i innkjøp, samt noe dyrer vedlikehold (dessverre). Jeg har hatt daycruisere med 220 og 330 hk forgassermotor, og brukte båten 120-140 timer i sesongen. Dette koster fort 30000 i drivstoff... Nå har jeg en del større og tyngre båt med dieselmotor, jeg har omtrent det samme drivstoffbudsjettet, men har nå 220-250 timer i året på motor med snittforbruk på 14-15 liter per time. Det skal også legges til at jeg med bensinmotorene hadde snittforbruk på 15-20 liter per time, men ble med luffekjøring i fjorden en nå når vi legger avgårde på lengre turer der en gjerne marsjer med 20-30 knop. Selv om denne tråden gjerne ikke var ment som en diskusjon rundt valg av bensin eller diesel tenkte jeg alikevel å komme med disse synspunkter. Om man velger bensin eller diesel bruker jeg dette som tankekors: Båt blir billigere i innkjøp med bensinmotor, men holder seg gjerne også dårligere i pris en hva den ville gjort med diesel den dagen den igjen skal selges Bruker en båten mye (over ca 100 timer) kan en seriøst vurdere bensinmotor, dette med forbehold med at bensinprisen er ca 50% høyere en diesel. Under dette tror jeg det kan bli litt hipps om happs om en drar inn i betraktningen at en dieselmotor er dyrere i innkjøp og er noe dyrere å serve. Men med ca 30% høyere forbruk på en bensinmotor en diesel, og 10 kroner literen kontra 15 kroner literen gjør det nok vesentlig vondere i en gjennomsnitt lommebok å fylle tanken med bensin kontra diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.