Jump to content

Daycruiser, 2-400k, overnatting til 2, sittepl. til 4-6, forslag?


Bairo

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en brukt day/cabin cruiser med overnattingsplasser til min. 2. personer og sitteplass til 4-6 personer. Det bør helst være en pentry og toalett ombord. Det bør altså være mulig å ta weekend turer med båten.

 

Pris 200 000 - 400 000

 

Har lite greie på båt, og ønsker derfor ikke en veldig gammel.

 

Er det noen som har forslag til hva slags type båt jeg bør se etter og hvilke "feller" jeg bør unngå....

Link to post

Nidelv 690, om du finner en under 400. Første du må ta stilling til er bensin eller dieselmotor. Styr unna de med mercruiser 120 hester, det er litt liten motor, og krever litt ekstra oppfølging. Kad 32 på diesel er gode motorer. På bensinmotor er det viktig at den er ferskvannskjølt. Er den ikke det er levetiden veldig kort, kanskje bare ti år.

 

Her er et eksempel.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34787802

 

Vi hadde en 690 i tre sesonger. Nydelig båt.

 

Windy 8000 er også et godt tips :smiley: kjøp siste ViBåtägare, reportasje om den båten der.

 

Uansett hva du velger, sett av et partitusen til reparasjoner av motor. Så er du forberedt, ogblir ikke skuffet om noe må byttes

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Trådstarter ønsker en båt som ikke er veldig gammel. Første tips er en båt der produksjonen ble avslutta i -98...?

 

Hva skjer, er det noen som promoterer eget salg?

 

Jeg ville sett på en Skibsplast 655, eller Bella 621, eller Yamarin 62/64. Pene båter som fyller krava, og som fortsatt er i produksjon.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

hva er en veldig gammel båt???

jeg syns min båt er gammel den er fra 81 men jeg syns ikke en båt fra 98 er veldig gammel.

nå har jo windyen en del fordeler også, med bladt annet et av de beste skrogene til en daycruser som noen gang er konstruert og at det blir mye båt for pengene.

det kan også sies at man får mye bedre kvalitet, ingenting skrangler og slår i en Windy 8000 mens i en skipsplast eller bella derimot.... :pray:

Link to post

Hvis ModeraTore syntes det er uppassende å henvise til egen båt , så kan du be moderator slette innlegget ,og jeg beklager at jeg linket til egen båt som jeg er veldig fornøyd med og syntes passet til trådstarters spørsmål dog 50 høyere enn rekkevidden , men du vet i båtpenger så er ikke det så galt..

Link to post

Takker for alle svar.

 

Forsøker å "lese" meg til rett båt her inne, men blir bare mer forvirret.... :-)

 

Bensinmotor varer bare 10 år, og enda mindre hvis den ikke er vannavkjølt. Andre steder står det at jevnlig service og vedlikehold oppveier dette. Dyrere i drift, men billigere service og vedlikehold.

Diselmotorer varer hvor lenge? Billigere i drift, men dyrere service og vedlikehold.

Uansett trenger motorer vedlikehold, men ett sted må jeg begynne...

 

En båtmotor, bensin eller diesel, som er normalt vedlikeholdt, hvor gammel kan den være, før man må forvente å måtte foreta en total overhaling?

 

Sikkert ikke lett så lett å svare på, og alle har jo sine oppfatninger..... :-)

Link to post

Bairo

 

Tror du vil være mest tjent med en båt med utenbordsmotor. Mindre leamikk som kan gå galt og som vil ødelegge båtmotivasjon og glede.

Fordelen med utenbords er at "alt" er samlet på ett sted, og at tilgjengelighet for vedlikehold er enklere. Mange av motorene kommer med eget program for vinterkonservering, så dt blir bare å følge instruksjonene.

 

Gå på finn og se på kategori daycruiser. Velg gjerne innenfor din økonomiske ramme. Selv ville jeg gått for så stor og ny båt jeg kunne. Stor fordi det er mer boltreplass og stueplass til alt man har med. Skal du ha med samer, ville jeg også hatt eget toalettrom. De vil gjerne kunne gå på potts i fred og med mer privatliv enn et forhenget eller en portapotti. Nyere pga vedlikehold.

 

Helt enig i at windy 8000 er mye båt for penga med et fantastisk skrog. Vil gjerne da få trekke frem tre andre kandidater jeg ville sett på:

Askeladden 705 (innenbords)

Nidelv 750/730 (innenbords)

Ibiza 24 touring (utenbords og med godt skrog)

 

Lykke til med valget, og hold oss gjerne oppdatert.

 

Link to post

Problemet er at budsjett og båtønsker ikke helt henger sammen. Nyere DC med soveplass til 4 for 2-4 hundretusen finnes normalt ikke. Derfor må båtene som da foreslås enten være ukurante eller ikke helt nye.

 

Innenbords bensin uten ferskvannskjøling ruster fort innvendig, derfor må den ha ferskvannskjøling. Diesel er dyrere i innkjøp, dyrere deler, billigere i drift og mer holdbar. Generelt kan vi si at en bensinmotor bruker dobbelt så mye drivstoff per time som en dieselmotor.

Utenbordsmotor er mer og mer vanlig. Driftssikkert og bedre plass i båten

 

Flere forslag:

NorDan 780. Ikke byggekvalitet som Windy og Nidelv, men mange er fornøyde

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21652783

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34179404

 

Aquador 23. Ser flotte ut. Helt grei kvalitet

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34763619

 

Skibsplast er norskbygde familiebåter.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34348512

 

Bavaria er prisverdt, tyskbygd

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34444103

 

Kan du leve med gulfargen er denne anerkjent

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34205432

 

Mange mener dette er noe av det beste

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33569175

 

En del av de amerikanske båtene er ofte rimelige. Feks

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35011678

 

Dette er kanskje min favoritt. 4 faste soveplasser.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34237136

 

 

 

Link to post

Når Bitteliten kommer med en slik liste, så blir fantasien og hukommelsen vekket.

Rådet en kjenning som hadde mer eller mindre samme krav som trådstarter.

 

Rådet ham til å sjekke ut en Scand 7600. Hatt den nå i fire år, og er like fornøyd.

 

Så, nok en sak å sjekke ut og som vil bidra til enda mer forvirring?!

Link to post

Nei, Bitteliten, ikke sånn uten videre. Men, synes så tydelig at han sa min soveplass til 2... Og sitteplass ti, 4-6.

Veldig enkel båt, om man er to så er det bare å få tilskjært madrasser slik at det er permanent oppredd i baugen.

 

Holder selv en knapp på Askeladden 705 som Bitteliten, da det er stikkabin i tillegg til fast køye i baug. Er man kun to, så blir stikkøya en fantastisk avsetningsplass for pakkenelliker.

 

Er litt opptatt av at lagringsplass, noe mange nyere båter i mange tilfeller har litt lite av (synes jeg).

Min gamle windy24 har en hel liten mezzanin med plass til grill, stoler, kjølebager etc. Noe som gjerne bare blir i veien om man ikke har plassen til å stable det vekk...

Link to post

Siden jeg foreslo Bayliner, får jeg svare deg. Jeg hadde selv en Ciera 2355 (1996) i to år. Båten hadde gått hele 25 timer da jeg kjøpte den.

Kunne like gjerne vært ny, da endel av beskyttelsesplast ikke var fjernet.

Båten har god plass, med en stikklugar i hele båtens bredde, dog noe lav, og litt smal innstigning.

Denne var ny i Norge, så det var 220 volt opplegg, men lampa polaritetsfeil lyste ved landstrøm, uten at det gjorde noe.

Hadde septiktank, dog ikke veldig stor, men med el-pumpe. Vi savner den faktisk, selvom jeg ble lei av planeterskelen. Det var fra 3-8 knop eller 15 og oppover.

Motoren var en Merc 5,7 liter v8, ikke MPI. God plass i motorrom.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

jeg har hatt Scand 7600 i ett år no og er veldig fornøyd med båten. Vi kjører va 100 timer i sesongen god i sjøen står godt i pris. Og er veldig fin å kjøre.. Jeg har 300 hk bensin og kan anbefale den motoren PGA lyd service og forbruk.. Snitt på 16 liter på timen i fjord.

 

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Scand 7100 : Jeg har 300 hk bensin og kan anbefale den motoren PGA lyd service og forbruk.. Snitt på 16 liter på timen i fjord.

 

16 liter i timen på en 300 hk bensin?? Kan det stemme? Mulig du går en del på sakte, men en flett ny utenbordsmotor på 150 hk bruker ca 20- 25 liter i timen selv på redusert turtall. Og nye motorer er jo regnet for å være snille på forbruk i forhold til eldre innenbordsmotorer. Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Å hevde at en bensinmotor bruker dobbelt så mye drivstoff som en diesel med samme effekt er vel å overdrive sterkt. Men at en bensinmotor bruker dobbelt så mange kroner å flytte båten i forhold til en tilsvarende diesel gjør kan nok stemme bedre sett utfra prisforskjell per liter på drivstoffet, samt det spesifikke forbruket per hk/t dieslmotor / bensinmotor. Men det er viktig at dette kun sees i sammenheng med de gangene man fyller tanken, da en gjerne også må ta hensyn til at en dieselmotor er dyrer i innkjøp, samt noe dyrer vedlikehold (dessverre).

 

Jeg har hatt daycruisere med 220 og 330 hk forgassermotor, og brukte båten 120-140 timer i sesongen. Dette koster fort 30000 i drivstoff...

 

Nå har jeg en del større og tyngre båt med dieselmotor, jeg har omtrent det samme drivstoffbudsjettet, men har nå 220-250 timer i året på motor med snittforbruk på 14-15 liter per time.

 

Det skal også legges til at jeg med bensinmotorene hadde snittforbruk på 15-20 liter per time, men ble med luffekjøring i fjorden en nå når vi legger avgårde på lengre turer der en gjerne marsjer med 20-30 knop.

 

Selv om denne tråden gjerne ikke var ment som en diskusjon rundt valg av bensin eller diesel tenkte jeg alikevel å komme med disse synspunkter. Om man velger bensin eller diesel bruker jeg dette som tankekors:

 

Båt blir billigere i innkjøp med bensinmotor, men holder seg gjerne også dårligere i pris en hva den ville gjort med diesel den dagen den igjen skal selges

 

Bruker en båten mye (over ca 100 timer) kan en seriøst vurdere bensinmotor, dette med forbehold med at bensinprisen er ca 50% høyere en diesel.

 

Under dette tror jeg det kan bli litt hipps om happs om en drar inn i betraktningen at en dieselmotor er dyrere i innkjøp og er noe dyrere å serve. Men med ca 30% høyere forbruk på en bensinmotor en diesel, og 10 kroner literen kontra 15 kroner literen gjør det nok vesentlig vondere i en gjennomsnitt lommebok å fylle tanken med bensin kontra diesel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...