Jump to content

Daycruiser, 2-400k, overnatting til 2, sittepl. til 4-6, forslag?

Bairo

Recommended Posts

Bra innlegg dette.. Men en daycruiser som en sjelden bor i men ligger over en sjelden gang. Og eller kjører hjem når sola har gått ned.. So Må vi legge inn service på en ny diesel kontra bensin... Jeg bytter olje og plugger og inpeller +++ til ca 3000 i året. Men en diesel commonrail så blir det stygge talli forhold.. Men bor man i båten i hele ferier og masse helger å fordele denne utgiftene på så blir det ikke så værst...pr bruks tid..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Vel, per definisjon gir en bensinmotor 2-3 hk/liter/time. Dieselmotor gir 5-6 hk/liter/time. Blir vel omtrent sånn ca dobbelt det. Pensum i grunnleggende motorlære på D5L kurs. Så kan du legge til prisforskjellen oppå det.

Vi har snittforbruk på 58,4 liter/ time på vår båt, 2x435 hk. I marsjfart går det 110-120 liter i timen( avhengig av om jolla er med eller ikke). Maks fart går det med 165 liter i timen.

For meg er det viktigste å vite hvor mye som går med i marsfart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vel, per definisjon gir en bensinmotor 2-3 hk/liter/time. Dieselmotor gir 5-6 hk/liter/time. Pensum i grunnleggende motorlære på D5L kurs.

For meg er det viktigste å vite hvor mye som går med i marsfart.

Da vil jeg si grunnleggende pensum motorlære på D5L kurs er noe missvisende eller litt vel generellt. Gamle totaks utenbordsmotorer kunne en nok regne en halvliter bensin per hk/time (Men dette er vel ikke så aktuellt i denne sammenheng). Men en 4 takts bensin innebordsmotor alla mercruiser greier seg normalt med 0,25-0,30 liter per hk/time. Dette viser isåfall mine erfaringer gjennom hundrevis av timer drift på slike motorer. Men klart er motoren rimelig utav tuning, eller jobber for tungt blir resultatet fort ett annet.

Å få ut 6 hk over en time på en liter diesel i en dieselmotor under normale forhold, må være rimelig sensasjonelt for de som har litt mer motorbakgrunn en det som tydeligvis serveres på ett D5L kurs. Isåfall snakker vi motorer som ikke finnes i noen lystbåtfartøy.

Drivstofforbruk liter per hk/time bensinmotor kontra dieselmotor vil nok mye heller være 3-3,5 for bensinmotoren og 4,5-5 for dieselmotoren. Utfra det bildet vil jeg mene en bensinmotor bruker ca 35% mer drivstoff per hk/time en en dieselmotor, tar en så hensyn til forskjellen på prisen på drivstoffet. Vil en veldig anslagsvis kunne si, helt isolert sett på drivstofføkonomien at det koster dobblet så mange kroner å drive båten frem med bensin kontra diesel.

Forøvrig er jeg enig i at det viktigste er hvor mye som går med i marsjfart. :thumbsup:

Ha forøvrig en fortreffelig tid på sjøen alle og enhver :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...