Jump to content

finnest flexibelt ledd til aksling, uten separat thrustlager ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :smiley:

Eg har prøvd å søke litt i tråder her. Men finner ikkje det eg ser etter i farten. Det kan være at det ikkje finnest.

Men eg leiter etter flexibelt ledd mellom gear og aksel. Men håpte å slippe å montere separat thrustlager. Så då lurte eg på om det finnes noe som eg kan bytte ut med orginalflens på aksel.

I forbindelse med motorbytte så ser det ut som ny motor er litt bredere på labbene, dette kan eg sveise om, men det enkleste hadde vert å montere motoren 2 cm høyere opp i bakkant. Så det er altså for å lette montering/ opretting av motor at eg ønsker noe smart.

Aksel er 50mm og det er 330/370hk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley: Eg har prøvd å søke litt i tråder her. Men finner ikkje det eg ser etter i farten. Det kan være at det ikkje finnest. Men eg leiter etter flexibelt ledd mellom gear og aksel. Men håpte å slippe å montere separat thrustlager. Så då lurte eg på om det finnes noe som eg kan bytte ut med orginalflens på aksel. I forbindelse med motorbytte så ser det ut som ny motor er litt bredere på labbene, dette kan eg sveise om, men det enkleste hadde vert å montere motoren 2 cm høyere opp i bakkant. .

 

www.centa.no har svaret.

mailto:centa@centa.no

Der får du de rette svar.

Har montert inn en CFAM50-K-5-Ø45.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Thanks :thumbsup:

Då har eg sendt mail til powertrain om deire marine-joint.

Centa sine nettsider var lite ilustrative. så der må eg nok lese meir.

 

For lager i motor vil det ikkje bli noko forskjell. For lager i gear så tenkte eg litt på det, om de lagerne er laget bare for aksial

belastning eller om de tåler litt radial også. Så leste eg nokre innlegg om "vridning" ved bruk av normalt innstilte motorer, myke labber osv. Og summerte at

de fleste installasjoner er feil belastet uansett, så gear tåler nok meir en vi trur vi utsetter de for.

Noen tanker rundt slik summering?

 

Eg skal prøve å måle litt ombord. Dersom eg får plass så er det sikkert fort gjort å bolte fast noko for å lage thrustlager. Det vil være beste løsning.

Men det dukka opp rikelig med arbeid, så eg vil bare ha båten klar fortest mulig...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du er inne på et område der det er fort gjort å lure seg selv . . . .

Hvis aksialbelastningen, som normalt skulle opptas av et skrogmontert thrustlager settes rett på gearet, så må giret ditt være dimmensjonert for å ta imot en skyvekraft forover på 2-3 tonn over lengre tid. Ved bakking blir kraften mindre, men da vil propellakselen forsøke å "trekke akslingen ut av giret" - hva gir seg da først.....?

Det neste punktet som får kreftene, både forover og akterover vil være motorlabbene. Nå vet jeg ikke om du går for gummilabber, men disse er laget for vertikal last og vantrives forferdelig hvis de utsettes for store sidevis belastninger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Aksialthrust er dyttet/trekket fra propellen, tror du blander litt begreper, Poseidon gjør det ikke. Normalt er et gear beregnet for å kunne ta kreftene fra propellen uansett, så lenge man holder seg til bruksanvisningen. Du må også være sikker på at motorfestene (ev. gummi) er ratet for de kreftene. I såfall så er også dette OK. Hos meg er både gear og gummilabbene beregnet for å oppta kreftene for en motor på 160 hk---- etc. Har dog aksiallager festet til skroget som tar opp disse kreftene.

Link to post
Share on other sites

Motor/girleverandør vil vel kunne si om det er behov for ekstra trustlager samt hvilke gummiklosser som er ok å bruke og som er dimensjonert for dette.

Men lager man vinkel på linja mellom gir og propell så må vel propellakselen lagres opp også inne i båten og ikke bare i cutlesslageret og i giret?

Link to post
Share on other sites

Eg treng meir forklaring på kva de meiner.... alle båtgear og vanlige motorlabber er beregnet for aksial belastning. Aksial belastning er slik eg har forstått skyv eller trekk i akselens retning. Altså skyv og trekk fra feks propellaksel.

Det som skjer om en monterer ledd (som er beregnet for skyv og trekk) og vinkler motor opp litt, er at man får litt radial belastning i tilleg.

Motorlabber og evt skyv aksial-belastning på gear er installasjonen beregnet for.

 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Som det skrives her inne, så er gear bergnet for å ta opp aksial trykk. Det vil sef. ikke oppstå mer aksial-trykk om en monterer et fleksibelt ledd på aksling, grunnen til at en , for noen fleks.koblinger monterer eget trustlager er jo at disse koblingene ikke tåler aksialtrykk. Får du et fleksibelt ledd som er beregnet for å oppta aksialtrykket, så er det ikke nødvendig med eget trustlager,

 

Det er i tilfelle dersom vinkelen mellom prop.aksel og utgående aksel på gear blir for stor, at noe radial belastning vil oppstå. Beste ville vel være å skille motor og gear med kardangaksel mellom, men det er jo ikke "pakkeløsning" .

Link to post
Share on other sites

Ja det var slik eg også hadde forstått fysikken. For å understreke, så er installasjonen fra før beregnet for å overføre

kraft fra propell til skrog. Det er bare snakk om å have motor 2cm i bakkant. Eg veit ikkje kor mange grader det blir.

Det er 90cm mellom labber bak og labber foran, kanskje det går an å regne ut vinkelen ?

 

Ideellt ville eg hatt thrustlager i tilleg, men det er ganske kort avstand fra greaspakning til flens, så eg er usikker på

om det lar seg gjøre. En klemflens bygger meget på 50mm aksling også.

Mulig eg kan flytte motor fram noen få cm.

 

Men som det ble linket til tidlig i tråden, så finnest det altså fleire løsninger for flexibel kobling mellom aksel og gear,

som tåler thrust. Nokon tåler 2grader, nokon tåler inntil 8garder, men da med krav til redusert belastning og lavere turtal.

Nytt spørsmål er da, som vi har vert inne på. Om gear vil tåle feks 2 grader belastning "oppover".

Eg meiner/føler det er problemfritt. Men det er tvilsomt at leverandør av marine-joint vil gå god for montering ved

gammel gear. Så hvilket svar eg får på det kan eg nesten forutse :wink:

Som tb55 er inne på så lurer eg på, når er vinkelen for stor..

 

Men er det nokon ingeniører her som klarer å regne ut hvilken vinkel det vil bli om eg hever motor 2cm?

Altså er motor 1m lang og mellom labber er det 90cm. Lengde på propellaksel betyr vel ingenting.

Men propellaksel og veiv er på linje i dag.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er langt fra noen ingeniør så jeg vet ikke hva man legger i de ulike begrepene.

Løfter du motoren kun i akterkant så tenker jeg at du får (litt ifølge Poseidon)

-vinkelavvik på 1,25 grader samt

-senterhøydeforskjell på 2 cm mellom girflens og propellaksling

 

Løfter du 2 cm i begge ender får du ikke vinkelavvik men bare "ut av senterfeil".

Mener det er vanlig å spesifisere avviksgrenser for begge avvikstyper.

 

Er propellakselen opplagret slik (selv om evt flex kobling tåler trust) at når akselen skyves forover så vil den ikke bli skyvd ut til siden?

Redigert, glem dette: Vil ikke en slik kardanaksel også introdusere en ekstra aksiallast når den vrir seg i knuten?

Gjelder hos meg, trolig ikke din innstallasjon.

 

Justering av labbene og alt på linje er min anbefaling.

Og er det ikke noen som kan/vil stryke over disse med en fres etter modifikasjon så tror jeg det finnes et par mindre bedrifter som kan gjøre dette på naboholmen din.

Redigert av lnjk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekstrra aksiallast , hva er det?

"alle" anbefaler slike ledd for å minke vibrasjon og støy. At vi har delt oppfatning av hvorvidt det er tilfelle må eg akseptere.

Slike ledd reklamerer med at man kan ta oppretting på øyemål. Og for de enkleste, så tåler de inntil 2 grader. Det er

bra og vil hjelpe veldig. Men eg kommer tilbake til det når eg får data på hvor mye helling motor kan monteres/driftes i.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det var det du for ditt tilfelle skulle glemme. :smiley: Tenker på hva jeg selv holder på med og "overfører" det til din installasjon.

 

"Alle" gjør kanskje det men antar da at propellakselen er opplagret i begge ender.

Snakk med de som leverer slikt, de bør vite hva som over tid er bra i ditt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

propellaksel er opplagret ute med en sånn...eh...fot.. i tilleg til i gjennomføring skrog. Ja eg har sendt mail og håper svar i morgon, slik at eg kan forespeile meg videre jobb med installasjonen så fort motor er nedi.

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Var mye jobb å lage innfesting til thrustlager og få det + aksling sentrert. Men eg ble ferdig. Det ser ut til å fungere greit. Ble mindre demping av vibrasjoner en eg håpte, dette skyldes nok mest gamle stive labber på motor.

Men hovedhensikt var å få fleksibilitet til å få motor til å passe bedre i de fester som var sveist på skroget, så prosjektet var vellykket.

Bytter nok labber ved en anledning seinere.

Var mye jobb å lage innfesting til thrustlager og få det + aksling sentrert. Men eg ble ferdig. Det ser ut til å fungere greit. Ble mindre demping av vibrasjoner en eg håpte, dette skyldes nok mest gamle stive labber på motor.

Men hovedhensikt var å få fleksibilitet til å få motor til å passe bedre i de fester som var sveist på skroget, så prosjektet var vellykket.

Bytter nok labber ved en anledning seinere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...