Sjeldenutpå Startet 19.Mai.2012 Del på Facebook Startet 19.Mai.2012 Hei Eg har prøvd å søke litt i tråder her. Men finner ikkje det eg ser etter i farten. Det kan være at det ikkje finnest. Men eg leiter etter flexibelt ledd mellom gear og aksel. Men håpte å slippe å montere separat thrustlager. Så då lurte eg på om det finnes noe som eg kan bytte ut med orginalflens på aksel. I forbindelse med motorbytte så ser det ut som ny motor er litt bredere på labbene, dette kan eg sveise om, men det enkleste hadde vert å montere motoren 2 cm høyere opp i bakkant. Så det er altså for å lette montering/ opretting av motor at eg ønsker noe smart. Aksel er 50mm og det er 330/370hk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Ta en kikk hos Powertrain. Ser ut som deres "marine joint" kan være noe å se nærmere på. Jeg aner ikke pris. Jeg brukte CV-leddet fra "hydradrive" i min forrige båt sammen med thrust-lager fra annen leverandør medsuksess. http://powertrain.no/index.php/no/hydra Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hei Eg har prøvd å søke litt i tråder her. Men finner ikkje det eg ser etter i farten. Det kan være at det ikkje finnest. Men eg leiter etter flexibelt ledd mellom gear og aksel. Men håpte å slippe å montere separat thrustlager. Så då lurte eg på om det finnes noe som eg kan bytte ut med orginalflens på aksel. I forbindelse med motorbytte så ser det ut som ny motor er litt bredere på labbene, dette kan eg sveise om, men det enkleste hadde vert å montere motoren 2 cm høyere opp i bakkant. . www.centa.no har svaret. mailto:centa@centa.no Der får du de rette svar. Har montert inn en CFAM50-K-5-Ø45. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Men er du nå så helt sikker på at lagrene inne i gear og motor er i stand til å ta imot den thrusten? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Thanks Då har eg sendt mail til powertrain om deire marine-joint. Centa sine nettsider var lite ilustrative. så der må eg nok lese meir. For lager i motor vil det ikkje bli noko forskjell. For lager i gear så tenkte eg litt på det, om de lagerne er laget bare for aksial belastning eller om de tåler litt radial også. Så leste eg nokre innlegg om "vridning" ved bruk av normalt innstilte motorer, myke labber osv. Og summerte at de fleste installasjoner er feil belastet uansett, så gear tåler nok meir en vi trur vi utsetter de for. Noen tanker rundt slik summering? Eg skal prøve å måle litt ombord. Dersom eg får plass så er det sikkert fort gjort å bolte fast noko for å lage thrustlager. Det vil være beste løsning. Men det dukka opp rikelig med arbeid, så eg vil bare ha båten klar fortest mulig... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Her tror jeg du er inne på et område der det er fort gjort å lure seg selv . . . . Hvis aksialbelastningen, som normalt skulle opptas av et skrogmontert thrustlager settes rett på gearet, så må giret ditt være dimmensjonert for å ta imot en skyvekraft forover på 2-3 tonn over lengre tid. Ved bakking blir kraften mindre, men da vil propellakselen forsøke å "trekke akslingen ut av giret" - hva gir seg da først.....? Det neste punktet som får kreftene, både forover og akterover vil være motorlabbene. Nå vet jeg ikke om du går for gummilabber, men disse er laget for vertikal last og vantrives forferdelig hvis de utsettes for store sidevis belastninger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jernbåten Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Aksialthrust er dyttet/trekket fra propellen, tror du blander litt begreper, Poseidon gjør det ikke. Normalt er et gear beregnet for å kunne ta kreftene fra propellen uansett, så lenge man holder seg til bruksanvisningen. Du må også være sikker på at motorfestene (ev. gummi) er ratet for de kreftene. I såfall så er også dette OK. Hos meg er både gear og gummilabbene beregnet for å oppta kreftene for en motor på 160 hk---- etc. Har dog aksiallager festet til skroget som tar opp disse kreftene. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Motor/girleverandør vil vel kunne si om det er behov for ekstra trustlager samt hvilke gummiklosser som er ok å bruke og som er dimensjonert for dette. Men lager man vinkel på linja mellom gir og propell så må vel propellakselen lagres opp også inne i båten og ikke bare i cutlesslageret og i giret? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Eg treng meir forklaring på kva de meiner.... alle båtgear og vanlige motorlabber er beregnet for aksial belastning. Aksial belastning er slik eg har forstått skyv eller trekk i akselens retning. Altså skyv og trekk fra feks propellaksel. Det som skjer om en monterer ledd (som er beregnet for skyv og trekk) og vinkler motor opp litt, er at man får litt radial belastning i tilleg. Motorlabber og evt skyv aksial-belastning på gear er installasjonen beregnet for. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Injk er inne på noe, i båter med lang aksel innvendig, vil thrustlager få noe belastning radialt i form av vibrasjoner og spenn. Men det trudde eg de var beregnet for? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tb55 Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Som det skrives her inne, så er gear bergnet for å ta opp aksial trykk. Det vil sef. ikke oppstå mer aksial-trykk om en monterer et fleksibelt ledd på aksling, grunnen til at en , for noen fleks.koblinger monterer eget trustlager er jo at disse koblingene ikke tåler aksialtrykk. Får du et fleksibelt ledd som er beregnet for å oppta aksialtrykket, så er det ikke nødvendig med eget trustlager, Det er i tilfelle dersom vinkelen mellom prop.aksel og utgående aksel på gear blir for stor, at noe radial belastning vil oppstå. Beste ville vel være å skille motor og gear med kardangaksel mellom, men det er jo ikke "pakkeløsning" . Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Ja det var slik eg også hadde forstått fysikken. For å understreke, så er installasjonen fra før beregnet for å overføre kraft fra propell til skrog. Det er bare snakk om å have motor 2cm i bakkant. Eg veit ikkje kor mange grader det blir. Det er 90cm mellom labber bak og labber foran, kanskje det går an å regne ut vinkelen ? Ideellt ville eg hatt thrustlager i tilleg, men det er ganske kort avstand fra greaspakning til flens, så eg er usikker på om det lar seg gjøre. En klemflens bygger meget på 50mm aksling også. Mulig eg kan flytte motor fram noen få cm. Men som det ble linket til tidlig i tråden, så finnest det altså fleire løsninger for flexibel kobling mellom aksel og gear, som tåler thrust. Nokon tåler 2grader, nokon tåler inntil 8garder, men da med krav til redusert belastning og lavere turtal. Nytt spørsmål er da, som vi har vert inne på. Om gear vil tåle feks 2 grader belastning "oppover". Eg meiner/føler det er problemfritt. Men det er tvilsomt at leverandør av marine-joint vil gå god for montering ved gammel gear. Så hvilket svar eg får på det kan eg nesten forutse Som tb55 er inne på så lurer eg på, når er vinkelen for stor.. Men er det nokon ingeniører her som klarer å regne ut hvilken vinkel det vil bli om eg hever motor 2cm? Altså er motor 1m lang og mellom labber er det 90cm. Lengde på propellaksel betyr vel ingenting. Men propellaksel og veiv er på linje i dag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 .... Men er det nokon ingeniører her som klarer å regne ut hvilken vinkel det vil bli om eg hever motor 2cm? Altså er motor 1m lang og mellom labber er det 90cm. .... Ifølge min velbrukte gamle regnestav blir de ca 1,25 grader. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 thanks Kan kanskje klare 3 eller nesten 4 da før eg er oppe i 2 grader? Korleis regner eg ut slik? Eg har lasermåler..men da må ting monteres først Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 (redigert) Er langt fra noen ingeniør så jeg vet ikke hva man legger i de ulike begrepene. Løfter du motoren kun i akterkant så tenker jeg at du får (litt ifølge Poseidon) -vinkelavvik på 1,25 grader samt -senterhøydeforskjell på 2 cm mellom girflens og propellaksling Løfter du 2 cm i begge ender får du ikke vinkelavvik men bare "ut av senterfeil". Mener det er vanlig å spesifisere avviksgrenser for begge avvikstyper. Er propellakselen opplagret slik (selv om evt flex kobling tåler trust) at når akselen skyves forover så vil den ikke bli skyvd ut til siden? Redigert, glem dette: Vil ikke en slik kardanaksel også introdusere en ekstra aksiallast når den vrir seg i knuten? Gjelder hos meg, trolig ikke din innstallasjon. Justering av labbene og alt på linje er min anbefaling. Og er det ikke noen som kan/vil stryke over disse med en fres etter modifikasjon så tror jeg det finnes et par mindre bedrifter som kan gjøre dette på naboholmen din. Redigert 20.Mai.2012 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Ekstrra aksiallast , hva er det? "alle" anbefaler slike ledd for å minke vibrasjon og støy. At vi har delt oppfatning av hvorvidt det er tilfelle må eg akseptere. Slike ledd reklamerer med at man kan ta oppretting på øyemål. Og for de enkleste, så tåler de inntil 2 grader. Det er bra og vil hjelpe veldig. Men eg kommer tilbake til det når eg får data på hvor mye helling motor kan monteres/driftes i. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Det var det du for ditt tilfelle skulle glemme. Tenker på hva jeg selv holder på med og "overfører" det til din installasjon. "Alle" gjør kanskje det men antar da at propellakselen er opplagret i begge ender. Snakk med de som leverer slikt, de bør vite hva som over tid er bra i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 propellaksel er opplagret ute med en sånn...eh...fot.. i tilleg til i gjennomføring skrog. Ja eg har sendt mail og håper svar i morgon, slik at eg kan forespeile meg videre jobb med installasjonen så fort motor er nedi. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rogeri Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hvordan går det med innstallasjonen av Powertrain CV-leddet ditt.? Er i samme situasjon som deg, dog et mindre ledd (CV120). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Var mye jobb å lage innfesting til thrustlager og få det + aksling sentrert. Men eg ble ferdig. Det ser ut til å fungere greit. Ble mindre demping av vibrasjoner en eg håpte, dette skyldes nok mest gamle stive labber på motor. Men hovedhensikt var å få fleksibilitet til å få motor til å passe bedre i de fester som var sveist på skroget, så prosjektet var vellykket. Bytter nok labber ved en anledning seinere. Var mye jobb å lage innfesting til thrustlager og få det + aksling sentrert. Men eg ble ferdig. Det ser ut til å fungere greit. Ble mindre demping av vibrasjoner en eg håpte, dette skyldes nok mest gamle stive labber på motor. Men hovedhensikt var å få fleksibilitet til å få motor til å passe bedre i de fester som var sveist på skroget, så prosjektet var vellykket. Bytter nok labber ved en anledning seinere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rogeri Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 OK, har lest gjennom hele tråden nå og ser at leddet ditt har trusting mot skrog. Mitt er mye mindre og monteres rett på aksling med trusting på motor. Disse to typene kan vel knapt sammenlignes utfra forskjellig konstruksjon. Jeg har denne type: http://www.h4marine.com/Marinecouplings.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.