Hpdam Startet 20.Mai.2012 Del på Facebook Startet 20.Mai.2012 Fikk i dag mitt første møte med båt som ikke startet. En svært hyggelig kar i seilbåt hadde en generator som fikk meg igang igjen. Takk for hjelpen, skylder deg en.... Er ny som båteier og lærer nye ting hver gang jeg er ute på sjøen. Har en 29 fot med alt normalt strømforbruks utstyr som kjøleskap, varme, lys etc. Jeg har 2 startbatterier og 2 forbruksbatterier. Lå natt til lørdag på landstrøm og brukte både lys og varme før vi ruslet 2 timer og la oss til havn uten landtrøm. Satte på varme til kvelds samt lys og pumper etc. På formiddagen i dag var det klart for hjemreise og tomt batteri. Er det slik at jeg selv på landstrøm risikerer at jeg forbruker mer en min enkle lille lader klarer å tilføre? Vil ikke en 2 timers kjøretur lade opp igjen både startbatterier og forbuksbatterier? Motorens dynamo lader vel opp igjen alle batterier i pakken dersom alle hovedbrytere står " åpne " Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Det første du må få fiks på, er å finne ut hvorfor startbatteriene også var tomme. Her skulle det vert en vendebryter eller noe avasert elektronisk skille. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stella Polaris Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 (redigert) Hei Mange av oss har blitt overrasket når vi har summert forbruket som trekker fra batteriene. Min erfaring fra båter og bobil er at du må ha en fet lader som er beregnet på å dekke forbruk pluss lading for at en skal slippe slike opplevelser. Se egne tråder vedr lader. At både start og forbruksbatteriene gikk tomme er alvorlig og du får etterforske om det mangler et skillerele i anlegget ( sikrer samtidig lading men hindrer tapping av startbatteri) lykke til! Mvh Arne Redigert 20.Mai.2012 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Hpdam Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Startbatteriene var nok tomme fordi JEG hadde glemt å skru disse av med hovedbryteren når vi la til kai. Jeg har 3 hovedbrytere: 1 startbatterier 2 forbruksbatt 1 3 forbruksbatt 2 Det som er for meg veldig rart er hvordan i huleste vi kan ha klart å tappe 4 batterier på noen få timer med varme og ellers bare kjøleskap og litt lys? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hvor stor er laderen da ? Det er ikkje anntal batterier som teller, men kapasiteten på de. Kom med data på alt du har hatt påskrudd, og data på batterier, så skal vi regne for deg. Kan hende du har hatt større forbruk en lading heile lørdagen også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hpdam Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Takk for hjelpen så langt. Jeg skal plukke ut batterier og lage en oversikt slik du foreslår. Kommer tilbake med tekniske data. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 trenger ikkje plukke de ut... Bare pass på at du får ladet de skikkelig opp nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sven-Erik2 Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Det ser ut som du har de to startbatteriene dine konstant parallell-koblet siden du sier du har bare en hovedbryter for startbatterier. Det kan være uheldig å ha batterier permanent paralell koblet, spesielt hvis de er noen år gamle og/eller har forskjellige egenskaper. Jeg hadde montert en hovedbryter per batteri. Ellers noen relevante spørsmål til problemene dine: Har du landstøm og lading i hjemmehavn? Eldre kjøleskap kan også være "stømslukere". Hvor gamle er batteriene dine? Har du sjekket syrenivået og syrevekten? Irring på batteripoler og/eller hovedkabel til startmotor kan hindre start (jordingskabler er like viktige som plusskabler). osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.