Jump to content

Lading av batteribank


Hpdam

Recommended Posts

Fikk i dag mitt første møte med båt som ikke startet.

En svært hyggelig kar i seilbåt hadde en generator som fikk meg igang igjen.

Takk for hjelpen, skylder deg en....

Er ny som båteier og lærer nye ting hver gang jeg er ute på sjøen.

Har en 29 fot med alt normalt strømforbruks utstyr som kjøleskap, varme, lys etc.

Jeg har 2 startbatterier og 2 forbruksbatterier. Lå natt til lørdag på landstrøm og brukte både lys og varme før vi ruslet 2 timer og la oss til havn uten landtrøm.

Satte på varme til kvelds samt lys og pumper etc.

På formiddagen i dag var det klart for hjemreise og tomt batteri.

Er det slik at jeg selv på landstrøm risikerer at jeg forbruker mer en min enkle lille lader klarer å tilføre?

Vil ikke en 2 timers kjøretur lade opp igjen både startbatterier og forbuksbatterier?

Motorens dynamo lader vel opp igjen alle batterier i pakken dersom alle hovedbrytere står " åpne "

 

Link to post

Hei

Mange av oss har blitt overrasket når vi har summert forbruket som trekker fra batteriene. Min erfaring fra båter og bobil er at du må ha en fet lader som er beregnet på å dekke forbruk pluss lading for at en skal slippe slike opplevelser. Se egne tråder vedr lader.

At både start og forbruksbatteriene gikk tomme er alvorlig og du får etterforske om det mangler et skillerele i anlegget ( sikrer samtidig lading men hindrer tapping av startbatteri) lykke til!

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Startbatteriene var nok tomme fordi JEG hadde glemt å skru disse av med hovedbryteren når vi la til kai.

Jeg har 3 hovedbrytere:

1 startbatterier

2 forbruksbatt 1

3 forbruksbatt 2

 

Det som er for meg veldig rart er hvordan i huleste vi kan ha klart å tappe 4 batterier på noen få timer

med varme og ellers bare kjøleskap og litt lys?

 

Link to post

Det ser ut som du har de to startbatteriene dine konstant parallell-koblet siden du sier du har bare en hovedbryter for startbatterier. Det kan være uheldig å ha batterier permanent paralell koblet, spesielt hvis de er noen år gamle og/eller har forskjellige egenskaper. Jeg hadde montert en hovedbryter per batteri.

 

Ellers noen relevante spørsmål til problemene dine:

Har du landstøm og lading i hjemmehavn?

Eldre kjøleskap kan også være "stømslukere".

Hvor gamle er batteriene dine?

Har du sjekket syrenivået og syrevekten?

Irring på batteripoler og/eller hovedkabel til startmotor kan hindre start (jordingskabler er like viktige som plusskabler).

osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...