Jump to content

Anbefalt helling på Iveco motor ved montering?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Det dukker opp mange spørsmål når en skal installere motor... Nå prøver eg å finne anbefalt max-vinkel motor bør ha når båten ligger stille på sjø. Eg finner ikkje noko i de data eg har om motoren pr nå. Eg er redd min motor står ganske oppover, og tenker på problemer som høy oljestand bak i motor under

Kva er vanlig ombord ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det kommer ann på bunnpannen, og i noen tilfeller dieselpumpen. En dyp bunnpanne kan gi noen grader ekstra grader innbyggingsvinkel. En annen ting å tenke på er hvor mye tåler gearet av innbyggingsvinkel.

De motorene jeg jobber med tåler mellom 8 til 15 grader i innbyggingsvinkel og opp mot 23 grader driftsvinkel.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

I følge Frydenbø er normal vinkel 10-12 grader. Og max statisk vinkel 18grader. Dersom eg monterer uten ledd så vil installasjonen bli ca 10 grader. Eg målte propellaksel nå og den er 11grader. Nå er det ikkje motor ombord, men motore er ganske midt i båten, på vannlinja ser det ut som båten ligger 1-2cm høyere bak, og 3-4 cm høyere framme. Så derfor antar eg 10grader.

Men eg har ingen aning om hvor mye båten reiser seg når eg gir gass.... Kanskje den reiser seg meir en 8grader...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ved å kontakte motorleverandør kan du få vite hva som er max helling på motor

Problemet er vinkelen på utgående aksling

Den bør visstnok ikke være mer enn 13 grader ?

Jeg synes dette er mye, men jeg har aldri sett noen beregning

av tap i motorkraft\fart pga dette Hva er riktig akselvinkel på planende båt?

Jeg ville gjerne høre om noen vet noe om dette eller har link

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...