Jump to content

hull i eksosbend (ut i sjøen) - Nidelv 28

Nidelv-28

Recommended Posts

Hei

Etter en fin helg på vannet merket jeg at det kom en liten "fiselyd" fra eksosbendet som går under badeplatformen bak(Den som går ned i vannet.

Hullet er kun 5 mm i diameter og "kulerundt". sitter høyt oppe på bendet, så ved bevegelse så putrer det litt luft ut derifra!

Kan dette hullet være orginalt? Mulig at båten vår tyngre lastet i fjord slik at HELE bendet var under vann??

Hilsen en litt forvirret eier :-(

Det er tre "kritiske" deler av denne delen av eksosen på en Nidelv 28. Overgang mellom eksosslange og eksosgjennomføring i akterkabinen (under køya). Denne er utsatt for lekkasje. Flere Nidelv-28 eiere, inkl meg, har hatt lekkasje her. Jeg oppfatter at dette er OK hos deg. Det er tørt på innsiden? Dvs du finner ikke vann rundt rorhylsen som kommer sigende ned mot den, for å si det slik? Deretter er det selve eksosgjennomføringen. Dette er en skroggjennomføring. Er nokså utsatt for tæring og bør sjekkes under vårpussen. Så er det del 3 som består i en eksosmuffe som er festet på utsiden av skroget og som fører eksos og kjølevann ned i sjøen. Denne har kun den hensikt å redusere støy. Du trenger forsåvidt ikke denne, men den reduserer støyen fra eksosen. Denne er festet med skruer inn i skroget over eksosgjennomføringen og gjerne med en solid mengde sikaflex som tetning. Er det mellom her "det fiser" eller direkt fra eksosmuffen? Det skal ikke være noe hull i eksosmuffen, men hvis det er det, hadde jeg ikke stresset noe med det, annet enn å tette det neste gang du skal ha båten på land. Et slikt hull er sålangt jeg kan se bare til irritasjon. Det har ingen praktisk påvirkning på båtens driftssikkerhet, hvis kjøling og motor forøvrig fungerer som det skal. Er eksosmuffen gåen kan du sikkert bestille ny hos Nilsen Båtbyggeri i Arendal.

Er du forresten medlem av Nidelvklubben på Facebook? Hvis ikke så sleng deg med her: http://www.facebook.com/groups/Nidelvklubben/

mvh Bergen Dørk

Det hullet skal være der. Er nok originalt, og hindrer at motoren suger vann inn i eksosen og videre inn i motoren når den blir kald. Har også slike på mine Salisbury eksosstøvler. Når båten er i (god)fart suges eksosen ut av støvelen, og det kommer nok ikke noe i hullet da.

Dette er selvsagt helt rett. Jeg misforsto litt spørsmålet, tror jeg. Hvis du klikker deg inn på min vårpussblogg, så vil du se et bilde av eksosmuffen. Det er 2 hull på hver side som ligger under vann, og de skal selvsagt være der.

By the way: Er ikke hele bendet under vann? Dette er jo under vannlinjen.

http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&post=37

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...