Jump to content

Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?

Vinke Lanke

Recommended Posts

Jeg kommer ikke til å skrive at man skal la være å hjelpe og heller ikke at de som kjørte forbi gjorde det riktige, men på generelt grunnlag skriver jeg dette:

Hvorfor skal man berge andres verdi uten å kreve / forvente lønn?

I situasjonen i første innlegg mener jeg det er helt legitimt å kun tilby å redd mannskap, for så å tilkalle RS, BB eller en kystradio stasjon for berging av båt, eventuelt tilby berging av båt mot et passe vederlag, hvis man er skikket til det.

Ved å forsøke å berge en annen båt risikerer man egne verdier og da bør man sikre eventuelle tap før man starter. Ansvar for skader påført under bergingsforsøk bør også være avklart så langt det lar seg gjør før man setter i gang noe som helst.

Jammen er jeg glad for at du bor langt fra sjøen!!! :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Ansvar for skader påført under bergingsforsøk bør også være avklart så langt det lar seg gjør før man setter i gang noe som helst.

Hvorfor det ? Det er vel ikke eier av båten du får det eventuelle oppgjøret ditt fra, men forsikringsselkapet. Hva bør man avklare ?

Skal man kreve lønn for absolutt alt? Man trenger da virkelig ikke ringe RS hvis en liten jolle står på grunn, de har nok å gjøre allerede!

For meg er det helt vanlig å hjelpe folk som skal legge til, ta imot tauene til folk og slepe båter med motorstopp til havn selvom det er en lang omvei for meg. Har aldri forventet noe lønn, men har fått noen småting men det er ikke derfor jeg hjelper.

Nei, hvorfor det????

Hvis han ikke gidder å betale meg for hjelp, får han heller sekke!!!!!!!!

:puke: Så mye for slik tankegang

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er to måter å få betalt for berging, enten cash / naturalia fra båtens eier/bruker eller fra eier sitt forsikringsselskap. Hvis ingen av de er interessert å betale for å få båten trygt i havn, er vell ihvertfall ikke jeg interessert i å betale...

Jeg ble slept av en RS en gang. Slepefart var nesten 13 knop, og båten min var på nippet til å plane.

Håper dette var en engangs affære. (det gikk jo bra da)

Var nok ikke jeg som var skipper da nei :smiley: jeg sjekker alltid med de ombord i slepet hvordan det går. Og blir man ukomfortabel så si i fra til skøyta foran.

"Morsomste" når man sleper er de nysgjerrige. En gang slepte vi en Fjord 21 dc full av unger og foreldre. To store Princesser på 55-60 fot avla oss en visitt i 15 knop, rundt 30 meters avstand. Jeg måtte bakke opp for å slakke slepet, om ikke hadde pullerter på slepet røket. Kan tro det var morsomt for de i slepet å få bølgene på tvers :puke:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Selvsagt skal man hjelpe andre som trenger det, og det kunne ikke falle meg inn å forlange noe for det! Slik ønsker i hvert fall jeg at samfunnet skal være, og ikke minst på sjøen der vi alle er en del av et fellesskap med tradisjoner for at man hjelper hverandre.

Men verden er tydeligvis ikke slik lenger for alle. I forrige uke kom jeg til en trafikkulykke der en bil hadde kjørt inn i midtdeleren. I bilen, som var blitt adskillig kortere i møtet med autovernet, satt to temmelig rystede, men ellers uskadde personer. Men, jeg var første bil som gadd å stoppe og se etter at det hadde gått bra med dem, foran meg kjørte mange biler rett forbi "havaristen" som sto der med dampen rykende fra fronten.

La oss holde sjøens tradisjon med hjelpsomhet og hensyn i hevd, og håpe de med den motsatte mentaliteten holder seg på land i hvert fall.

I trafikken er det jo direkte straffbart å ikke stoppe, hvordan ligger dette an på sjøen?

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Hadde man forsøkt å ikke hjelpe i fastnet som gikk veldig galt eller sydney-hobart hvor også flere menneskeliv gikk tapt hadde man havnet i fengsel, flere båter som lett kunne hjulpet andre var mer opptatt av å vinne seilasen enn å prøve å hjelpe andre, mener at flere av disse skipperne fikk fengselstraff.

For noen år siden, lå det en daycruiser der skipperen viftet med armene. Gikk bortom å spurte om hva problemet var. "Flatta batteria" svarte han.

Jeg langet over mine 6 meter lange startkabler og han fikk startet. Fikk kjempetakk, og var fornøyd med det. Hva ellers?

Fairline Mirage 29 er solgt.

En diskusjon som viser at de fleste fortsatt har et bevisst forhold til viktige verdier i livet vi lever. Det er vel gammaldags men jeg har glede av og gi en hjelpende hånd. Et takk er hyggelig. Vi kan formalisere rundt jus og risiko for å pådra seg ansvar. "Amerikanske tilstander" hvor angsten for å bli saksøkt er sterk håper jeg er langt borte. Har en annen båt farlig trøbbel er jeg villig til å utsette meg og båten for en kalkulert risiko om liv og helse trues. Dette betinger selvsagt at man har kompetanse til å vurdere risikoen.

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Eller er det slik at jeg kan pådra meg store utgifter dersom noe går galt under bergingen av et annet fartøy og egentlig så var det jeg som var dum som hjalp til?

Tvert imot, man bør straks ile til for deretter å kreve uhyrlige summer i bergingslønn!

Nei, spøk til side, man hjelper selvsagt til, etter å ha tenkt en tanke eller to så det ikke blir større skader eller flere havarister. Syns generelt det er mange hjelpsomme mennesker på sjøen, men en del snålinger også.

I helga da jeg var på vei hjem så så jeg en som drev og slet i ankertauet sitt. Ristet og dro fælt. Jeg kjørte bort til han for å høre om han trengte hjelp, men da ble jeg jaget bort. Kunne skimte ei teine under vannskorpa også. Vet ikke åssen teine, og heller ikke når det er sesong for div teinefiske heller....Er i ferskvann forresten.

Hvorfor det ? Det er vel ikke eier av båten du får det eventuelle oppgjøret ditt fra, men forsikringsselkapet. Hva bør man avklare ?

Ikke at jeg egentlig tror det hjelper å avklare så veldig mye i forkant, men sett at du blir bedt om å trekke en båt av, den går til bunns fordi den tar inn store mengder vann. Havaristen påstår etterpå at han prøvde å få deg til å stanse da han oppdaget at lekkasjen var massiv, du oppfattet ikke noe som helst. Saksbehandler hos havaristens selskap er på nippet til å dra inn årets kjempebonus, bare ikke denne saken ødelegger alt ...

Tror du kan dele folk i to kategorier; de det ikke er nødvendig å avklare noe som helst med, og de det ikke går an å avklare noe som helst med. Et superstressa individ fra sistnevnte kan jeg godt se for meg prestere en slik oppførsel at jeg ville betakke meg for å prøve meg på noen bergingsstunt. Dog ser jeg for meg at det blir en litt hypotetisk problemstilling, folk flest er tross alt innenfor «normalen».

Uansett forlater man ikke havaristen før man evt. vet at sikkerheten er 100% ivaretatt.

Heldigvis for meg kunne smellet høres fra land, så noen der hadde varslet, så det ankom andre båter, for å hjelpe og jeg kom meg trygt til land og på sykehus, noe nedkjølt.

Det hører med til historien at jeg med litt "detektivarbeid" klarte å spore opp og konfrontere de i RIB'en, men det er ikke noe særlig å fortelle om på et åpent forum.

Høres ut som du har hatt flaks, sitte våt hele natta på en liten holme i mars ... håper du politianmeldte?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...