Jump to content

Er det slutt på å hjelpe hverandre på sjøen?


Vinke Lanke

Recommended Posts

Jeg vedlikeholder båten sjæl og vet hva jeg har nedi kjelleren. Har aldri fått motorstopp, men fikk en diesel lekkasje engang på svenskekysten en søndag hvor alt var stengt. Styrte rett inn på ei brygge hvor det stod fortøyning forbjudet. Måtte bare drite en lang marsj i skiltet og fortøyde på verkstedbrygga. Det som overrasket meg var at ingen spurte om jeg hadde trøbbel men flere kom innom og minnet om at det var forbudt å fortøye på denne private brygga. Sikkert eierene av gjestehavna som ville demme opp for intekstlekkasjer eller folk i båt som trodde jeg ikke kunne lese?

 

Du har jo bare dårlige opplevelser, og masse ergrelser på sjøen UGLE ....

 

Kanskje best for deg og finne en annen hobby ??

 

Rent helsemessig ..

Link to post
Share on other sites

Jeg har svart på denne tråden i 2012, som UGLESETT har tatt opp igjen!!    konklusjonen min er fortsatt den samme, men det kan jo ha litt med hvilken del man er i landet..  Apropos at UGLESETT ikke fikk noe medlidenhet i Sverige, har jeg stikk motsatt erfaring med.  Da jeg var i Marinen og lå i havn i gøteborg,  så var jeg og en sjøvant en til ute med gummibåten, og fikk stopp midt i leia. En stor seilbåt kom å hjalp oss og slepte oss inn til en liten privat brygge! Der var det ikke noe problem å ligge.. meget hjelpsomme svensker!  Det var et av mitt livs flaueste opplevelser, da feilen var at lufteskruen på tanken ikke var skrudd opp og i tillegg var vi jo uniformerte!! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg på min side har et lite arsenal av reservedeler. Det dreier seg om pakningssement, pakningsark,slangeklemmer,slanger,grov tape, filter,oringer, impeller, filter,skruer, muttere,startkabler,ekstra batteri, ståltråd,lommelykt speil, olje,fett,dykkermaske, våtdrakt og verktøy mm

 

Selvgjort er velgjort.

Og likevel har du tid til å komme med oppgulp i 7 år gamle tråder?

Link to post
Share on other sites

Jeg på min side har et lite arsenal av reservedeler. Det dreier seg om pakningssement, pakningsark,slangeklemmer,slanger,grov tape, filter,oringer, impeller, filter,skruer, muttere,startkabler,ekstra batteri, ståltråd,lommelykt speil, olje,fett,dykkermaske, våtdrakt og verktøy mm

 

Selvgjort er velgjort.

 

Godt det er god plass i din Sjømann22! Skal du krysse Nordsjøen snart?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så er det viktig å holde hodet kaldt og ikke få panikk om motoren skulle stoppe veldig ubeleilig. Veive med armene er et gammelt innarbeidet nødsignal på sjøen alle forstår. Så kan man ringe 120 på mobil, kanal 16 på vhf, nødnummerene og direkte nummer til redningsskøyta.

 

Nja, en UGLE som veiver med vingene kan lett misforståes...

 

Har du forsøkt det UGLE, tror det kan være risikosport i jaktsesongen...

Link to post
Share on other sites

...Og her, i denne tråden om hjelpsomhet, hvilket er positivt, så ser jeg at det skytes mot hofta mot uglesett. At dere ikke skammer dere; voksne mennesker som oppfører seg slik! Dèt er negativt.

 

Skjerp dere!!

 

-Joda, det gamle nødsignalet med å veive med armene slik at de krysses over hodet fungerer fint det, men vi voksne må også være

flinkere til å videreformidle vår egen kunnskap til våre kommende fritidsbåt-skippere.

Selv har jeg fattet mistanke til nød når jeg så en to ungdommer i en åpen båt utenfor Sand marina på Hvaler, hvor det så ut som de signaliserte med den ene åren at det var et eller annet.

Det var mange båter som passerte disse unge guttene uten å i det minste svinge bortom og forhøre seg om de trengte hjelp, hvilket de gjorde.

De var bensintomme, men oppførte seg som om de f.eks hadde noe liggende i vannet som de ikke ville at andre båter skulle få i propellen. ( det var slik både jeg og min passasjer tolket ungguttenes signaler )

Hadde de vært klar over veivingen med armene, hadde de kanskje ikke måtte vente så lenge som de gjorde før de fikk et slep.

 

Vi voksne må også oppføre oss her på baatplassen, og ikke holde på med disse surmagede kommentarene mot enkeltindivider.

Om man tror at det er godt sjømannskap å holde på slik, så er det leit.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...