Bergen dørk Startet 21.Mai.2012 Del på Facebook Startet 21.Mai.2012 Jeg vurderer å bytte det manuelle pumpetoalettet med et elektrisk toalett, men lurer litt på hvilket toalett det egentlig er plass til. Ser at de vanlige fra både TMC og Jabsco blir litt store for installasjon på toalettrommet i en Nidelv 28, eller er det jeg som tenker feil. Det er ca 40 cm fra kanten der toalettet står og bak til veggen. Skal toalettet plasseres noenlunde innenfor dette området, blir det trangt for de fleste elektriske variantene. Noen som har installert denne type toalett i en Nidelv 28 og som har et råd/tips på produkt/løsning? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Tenk deg om før du bytter til elektrisk. Vi har nå en elektrisk TMC i båten, og har ønske om å bytte til manuelt. Det bråker. Det bruker strøm, er det batteriet tomt, så er det slutt på pumping. Det greier ikke å kverne alt, slik at du må stampe litt i tillegg iblant. Bruker mye vann. Mye mulig at andre har bedre løsning på knivene, men TMC sitt synes jeg kunne vært noe bedre. Ellers fungerer det ganske greit, forsåvidt. Du har jo en stor septik tank i båten din, men hos oss med 60 liter, så fylles det fort opp med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Takk for innspill. Jeg er ikke sikker, men vurderer det. Mest for komforten. Ser jo poenget hvis strømmen skulle svikte. Hadde du elektrisk i din Nidelv 28? Dagens toalettløsning fungerer, men jeg bør skifte septikkslanger og da begynte det å surre noe om å gjøre noe med hele systemet, vet du. Det er jo ikke sikkert det nødvendigvis er smart. "If it works - don´t fix it". :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ronald Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Har TMC i båten. Joda, det bråker, men forøvrig kjenner jeg meg ikke helt igjen i det Fuesebox skriver når det gjelder vann- og strømforbruk. Trekker jo strøm akkurat i bruksøyeblikket, men det er jo så kortvarig at det neppe påvirker en sunn bateribank i nevneverdig grad. Vannforbruket vil jeg hevde er - om mulig - mindre nn med det manuelle. Men jeg ser (ut fra andre tråder) at det kanskje kan være påvirket av bl.a. tankens høyde ift til toalettet. Mht plass (ref. opprinnelig spørsmål) så var ikke det noe problem hos meg. Jeg kjøpte ikke hele toalettet, men monterte TMC sin pumpe på det jeg alledere hadde (mener bestemt det var Jabsco på den originalt). Passet som hånd i hanske, muligens det ble en liten cm eller tre høyere enn det var før, men i bredde/diameter er det i alle fall klart innenfor toalettskålens omkrets. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Jeg har også god erfaring med elektrisk toalett. Kanskje http://baatbua.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=53&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=826&option=com_virtuemart&Itemid=53 denne kunne være et greit alternativ. Ellers har jeg med Jabsco pumpe til overs hvis det skulle vær av interesse Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 (redigert) Ronald: Ombyggingssettet - det er vel slik at manuelt toalett løftes og skrus ned på en ny sokkel, ikke sant? Hvordan er det da med slanger (vanninntak/septik) - var det kurant å koble disse til ny løsning? By the way, Ronald: Du har Nidelv 28? Sitrin: Hvilken pumpe har du liggende? Er den ubrukt, eller? Redigert 21.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ronald Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Jeg burde kanskje presisert det, men nei - jeg snakket generelt og har ikke Nidelv 28 (men Polar 29). Og ja, nedre del av (opprinnelig) toalettet ble erstattet med tilsvarende erstatning fra TMC, altså ombyggingssett. Det er over 10 år siden, så jeg husker ikke alle detaljer. Men mener "omfanget" av den nye delen ikke var vestenlig større enn den gamle, med unntak av motor som "stikker ut". Til gjengjeld mener jeg denne motoren kunne stikke ut i flere retninger, hos meg var det imidlertid plass på baksiden sånn at den ikke synes. Slangedimensjon ut fra pumpe var vel mindre på den nye, sånn at jeg vel kjøpte en overgang der. Utover det mener jeg alt passet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Nyttig spor å følge da det jo er litt meningsløst å kaste den dassen vi har, sånn uten videre. Den passer i alle fall godt inn. :-) Hvis motoren kan plasseres litt fleksibelt, så høres jo det ut som en grei løsning. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Vi hadde manuelt pumpetoalett i vår Nidelv 28. Det fungerte helt greit. Problemet med elektrisk er at hvis ikke kverna får tak og kverner, så blir du stående og spyle en stund før det er ferdig. Da går det mye vann. Om du har en god kvern, så vil den sikkert ta bedre tak og kvitte seg raskere med avfallet. Flere rapporterer at de opplever mindre vannforbruk med elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Sendt deg en IM Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Ronald Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Problemet med elektrisk er at hvis ikke kverna får tak og kverner, så blir du stående og spyle en stund før det er ferdig. Da går det mye vann. Litt teknikk, og sikkert også forskjell fra båt til båt (ref. ulik høyde osv). Men hos meg er teknikken som følger (tok litt tid å lære): Hver gang jeg rykke på knappen så kommer vann inn. Holder jeg knappen litt lenger begynner den å pumpe ut igjen. Altså vil man f.eks. med mange små trykk øke vannmengden. I situasjoner som beskrevet så gjør jeg da heller det enn å holde knappen inne og spyle/kverne/pumpe i "det uenderlige". Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Takk for gode innspill! Hvilke elektriske toalett har dere bra erfaring med? Jeg kommer ikke til å kjøpe type Jabsco silent flush til 4-5000 kroner. Vil ha noe som er godt nok, men ikke dritdyrt, for å holde på temaet. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Pettern1972 Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Jeg kjøpte denne fra baatbua. Den resulterte vel regelrett i at jeg gav fruen klar beskjed om at neste gang det skal byttes toalett i båten vår blir det porta potti. Nå er gamlebåten solgt, og i den nye sitter det porta potti. Har vel strengt talt planer om å sette inn septiktank og porselenspotte etter hvert, men elektrisk kommer overhodet ikke på tale en gang til. Bråkte fælt, brukte mye strøm, og klarte ikke engang å kverne opp jappen etter grillmaten. Det finnes sikkert gode el-potter, men jeg ser ikke problemet med å pumpe 3 ganger i en manuell en. Så neste potte som skal på plass legger jeg inn veto mot rederinnens avgørelse. Da skal det inn en helt vanlig jabsco med manuell pumpe. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Fusebox Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Ronald; Hos oss har vi en "feature" som har blitt nevnt i andre tråder også. Det er at det lekker vann fra akselen/impellerhuset til inn-pumpa, slik at nivået i skåla etterhvert er på høyde med utsiden, ca. halvveis i skåla. Da er det allerede noen liter der. Dette må pumpes ut, i tillegg til at påfyllet også skal ut. Da går det mye vann. Det kan hende at dette er litt spesielt for TMC toalettet, eller at jeg har bommet litt med pakningene da jeg nylig tok en service. Hvis skåla er nesten tom, eller bare en liten skvett (som det bør være), så vil jeg tro det går myye mindre vann med. Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Hvilke elektriske toalett har dere bra erfaring med? Jeg kommer ikke til å kjøpe type Jabsco silent flush til 4-5000 kroner. Vil ha noe som er godt nok, men ikke dritdyrt, for å holde på temaet. Jeg kjøpte det billigste toalettet fra Maritim når jeg pusset opp min Nidelv24 i fjor. Vil vel også tro at du kan kjøpe et ombyggingssett dersom den gamle skåla fortsatt er ok. Monterte også den rimligste automatiske pumpen fra Maritim. Jeg snudde skåla 90 grader og endte opp med å få bedre plass med dette toalettet en det gamle manuelle. Toalettet bråker, men har ikke merket noe på at det trekker mye strøm. Og det bruker helt klart mindre vann enn et manuelt. Står litt om monteringen her og her. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Bergen dørk Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) Ja, jeg har sett litt på dette toalettet hos Maritim. Flere er negative til TMC - både på Båtplassen og noen jeg har mer tilfeldig snakket med. Bestmarin (som jeg har snakket litt med) mener imidlertid at disse toalettene er like bra som Jabsco; da sett i forhold til prisen du betaler for dette merket. Flere av disse er jo dobbelt så dyre som TMC og vel så det. Så det er vel grunn til litt forvirring her. Prismessig er det vel forøvrig ikke så veldig stor forskjell på et ombyggingssett og de tilsvarende komplette elektriske toalettene. Svalerød: Hvordan fungerer det med skålen feil vei da? Ser jo litt spesielt ut....hvis det er slik løsningen ble. Redigert 22.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.