Jump to content

Windy 37 Grand Mistral, vurdering av ulike modeller og motorvalg

Lagavulin

Recommended Posts

Etter å ha startet denne tråden, så har "Windy-mafian" her på forumet overbevisst meg, i forskjellige tråder, at det er Windy 37 Grand Mistral som er tingen.

Budsjettet mitt tilsier en av de tidligere modellene, og 37 GM kom vel i 2000?

Vet at det gikk noen tidligere modeller av 37 GM til svært gunstige priser (iforhold til nypris) ifjor, men husker ikke helt prisnivået.

Det ligger en 01 modell på finn med 2x kad44. Er det noen som kan si noe om prisnivået på denne, iforhold til de siste to års prisnivå og salgspris?

Andre vurderinger til modellene fra 00 til 04 mottas med takk.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det ligger en 01 modell på finn med 2x kad44. Er det noen som kan si noe om prisnivået på denne, iforhold til de siste to års prisnivå og salgspris?

Den er satt ned 200' i forhold til annonse i fjor.

Jeg ville også sjekket nyere feks denne: Windy 37HT 2006 modell. Det er ikke utenkelig at det er mye å hente ift annonsert pris på denne eller andre, endel som har stått lenge til salgs nå. Jeg har opplevd flere ganger at prisantydning er satt betydelig ned etter jeg har vært på visning. Det mest ekstreme var 400' en mnd etter jeg så på den. Nå ble ikke denne båten aktuell da vi fant en annen i mellomtiden.

Ellers er dette kjempeflotte båter!

Redigert av Oteren (see edit history)

GM 37 kom vel i 1998 om jeg husker rett. 36 GM er samme båt med kort badeplatform.

I ca 2002 kom det nytt dashbord. Se KOBs hjemmeside for bilder http://hannah2.net/

I 2006 kom det ny innrednignsstil - vi hadde den

Motorisering: jo mer jo bedre. KAD 300 bråker mindre enn D4. Toppfart litt høyere på KAD 300 enn D4 260. Akselerasjon er nok litt dårligere på KAD 300.

Om den du linker til: Fantastisk båt til en god pris. Og sikkert prutningsmonn. Ny 37HT stod annonsert fra forhandler med over 1 million i rabatt på lørdag. Det virker som om prisene faller mer på Windyer.

37HT som er linket til over - drømmebåt. Og HT anbefaler jo jeg sterkt ettersom vi selv hadde det :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Var og så på denne 01 modellen m/2x kad 44, siden den lå kun 500m fra vår båtplass, blir kanskje tidenes korteste hentråd :lol:

Dette var første gang jeg var i en 37 GM, og må si kvalitetsinntrykket var meget solid. Egentlig kunne jeg tenkt meg nyere båt, men da er jeg redd budsjettene ryker.. :sweat:

Noen som vet hva prisforskjellen er mellom kalesjeutgaven og hardtop? Kunne egentlig tenkt meg HT, men ser at det pr. nå ligger flest med kalesje til salgs, hvertfall på de tidligere modellene.

I samme prisleie, finnes det jo andre alternativer som er av nyere modell, f.eks denne 07' Joda 370'en. Som har noen erfaringer med denne? Kanskje litt ukurant merke.

Marex 350CC er også fin, men kun 1 motor, kona vil ha 2.. :smiley:

Ikke lett dette, spørsmålet er jo om Windy er av så bra kvalitet, at man kan gå for en 5 år eldre modell iforhold til andre tilsvarende båter.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det er ikke solgt så mange HTer i Norge, men totalt er det ca 50/50 av 37ene som er lagd med HT - mange har gått til utlandet.

De som har HT elsker det - og det skjønner jeg godt - vi kjøpte jo selv HT. For meg virker det ikke som om det er store prisforskjellen mellom åpen og HT - og da vi kjøpte vår 37 var pristillegget for HT 99.300 kroner. Med HT bruker du ett minutt på å åpne luka og ett minutt på å ta av kalesjen akter - så er du klar til tur. Fantastisk konsept. Dessuten vil du antakelig oppleve at båten oppleves tryggere i dårlig vær samt at det blir mer naturlig å strekke sesongen.

Om en Windy er verdt de prisene som er i dag: Utvilsomt JA, og det sier både båttestere og besiktningsmenn også - les siste ViBåtägare med brukttest av Windy 8000. Dette forutsetter at båten er godt vedlikeholdt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt et bud på 1,6 på den HT som Aaby har til salgs. Den er priset til nesten 1 million mindre enn vi fikk for vår 37 i 2008 :eek:

I samme prisleie, finnes det jo andre alternativer som er av nyere modell, f.eks denne 07' Joda 370'en. Som har noen erfaringer med denne? Kanskje litt ukurant merke.

Marex 350CC er også fin, men kun 1 motor, kona vil ha 2.. :smiley:

A-Joda her inne har hatt en Joda 370, har hørt bare lovord derfra.

Jeg har en Scand 360SE som har samme skroget som Joda 370. Disse er en del smalere enn W37, det er bedre plass i Windyen spesielt nede i "salongen". Windy har tre sitteplasser i kjøreretningen, Scand/Joda har 2, men noen herlige sittestoler. Windy har bysse nede, Joda/Scand ute noe som var et must for oss. SE- modellen har en genial enkel kalesjeløsning, bøyler/ kalesje får plass i egen "garasje" i targaen.

Sjøegenskapene er svært gode i Joda/ Scand, skroget er spisst og forholdsvis smalt. Tåler mye sjø i god fart. Noen (Bitteliten) sier skroget er rankt, min erfaring er at det er null problem, vil heller kalle det livlig.

Joda 370 er det ikke lagd mange av, Scand 360 har eksistert en del år og er blitt produsert i ganske mange eksemplarer. Det er noen gode eksemplarer av Scand 360 til salgs nå, denne 360DC (lavere vindskjerm enn SE- modellen) ser flott ut, masse utstyr, grei pris.

Jeg har hatt Scand tidligere, men må si 360'en er betydelig bedre mht kvalitet/finish/materialvalg enn tidligere. Dog ikke Windy-nivå og tildels Marex. Men lommeboken må også si sin mening.

Poenget er nok å finne et godt eksemplar som en får godfølelesen av, og som passer deres bruk. Følger interessert med i prosessen.... :smiley:

Windy 37 GM er en meget flott båt.. Jeg siklet lenge på en i UK HT utgave, hvitt skrog og yanmar motorer.. men fant ut at prisen er for stiv siden det er en 1998. Den er tilsalgs på 3 året nå..

Her finner du litt av utvalget ute.. som du ser er det mange HT båter.. http://www.theyachtmarket.com/boats/power-boats/windy/37-grand-mistral-ht/ lykke til i valget... :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Uansett et smalt skrog som er trangt under dekk

Men 5 sengeplasser på over 2 meters lengde har vi dog. :smiley:

Salongen nede er veldig anvendelig. Benk på over 2 meter,bord, ypperlig lekerom for barna. Fint med avlasting fra uteplassen.

Vi har alt vi trenger under dekk, på en for oss meget bra måte. Bysse trenger vi absolutt ikke under dekk...

Redigert av Oteren (see edit history)

Se på noen av de mange V42 ene som ligger på finn. Grei kvalitet (ikke Windy), bedre plass, ståhøyde, egen dusj, skikkelig badeplattform (tilgang ved longside ligge), flere sitteplasser osv. Gode priser. Noen som vet hvordan GM37 er i forhold til V42 i sjøen? Dersom man kan sammenlikne båter av såpass ulik størrelse....

Jeg tror det er vanskelig å sammenligne båter med så ulik størrelse - vekst betyr mye for sjøegenskapene. Men V42 er absolutt et godt alternativ. jeg er litt usikker på hvordan KAD 300 blir i en så stor og tung båt. Høres lite ut for meg. D6 350er er sikkert ok. Det finnes også V42 med akslinger - må ha mye motorer for samme ytelse som drev - og bruker da mye mer diesel.

Da vi hadde vår Windy lå vi ved siden av en åpen 360. Da så vi forskjellene ganske godt. og W37 er en ganske liten 37 foter sammenlignet med dagens skrog.

Det negative jeg ser med W37 er mangel på skikkelig dusj og lav ståhøyde under dekk i fremre kabin. Cockpiten er fantastisk med god sittekomfort til 8 personer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

42 foter blir altfor stort i mitt hode. Som med det meste her i livet, er det økonomien det står på. Har vel en smertegrense på 1,5, og kanskje er det bedre med en Scirocco til 1,1-1,2.

Eller vil jeg angre mhp. at jeg allerede har hatt en Bavaria 32.. :sweat: .

Må uansett få solgt en V70 først, for å frigjøre litt egenkapital, så får vi se om jeg må selge Yamarinen, eller om det er noen som vil ha innbytte.

Hei

Jeg har en 36 GM med kad 42. Er meget fornøyd med disse, har dog ikke samme greie reimstrammere som er på 43.

Fordelen med kad 43 er at det er relativt lite elektronikk (leamikk) , så for en eldre båt hvor ting begynner å bli noen år

mener jeg dette er en klar fordel. 42'en har som sagt samme effekt som 43, båten er ikke noen speedbåt med disse motorene

men de er mer en kraftige nok til å drive denne båten og marsjer fint på 24-26 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...