Jump to content

Varmgang / ikke kjøling Mercruiser 3,7l (470) - Erfaringer?


Higgen

Recommended Posts

Jeg har ovehalt en eldre Mercruiser 3,7l - 170Hk, etter diverse historikk med rådebank, etc.. Alt har gått veldig bra (knock-on-wood) og jeg har kjørt den noen timer uten nevneverdige problemer. Inntil i går!

 

Jeg tok meg en runde på fjorden og dro på med full throtle i et par minutter. Ser plutselig at temperaturen stiger hurtig, samtidig som jeg hører en "skrapelyd" fra området rundt vannpumpen.

Fikk stoppet motoren umiddelbart, så trolig ingen følgefeil av varmgang.

Etter en avkjøling prøvde jeg på ny på tomgang og samme aluminiums skrapelyd kom fra pumpeområdet (rett over dynamo), samtidig som temperaturen steg hurtig. Variasjon i turtall endret ikke temperaturstigning.

 

Ekspansjonstanken fyltes med mye kjøleveske når motoren gikk varm, men dette gikk tilbake til normalt nivå når den ble kjølt ned.

 

Min første tanke er at det er et problem med selve impelleren/pumpen i motoren. Kan den ha kommet ut av posisjon/skraper borti lokket? Denne henger jo fast på veiven og skal være skrudd direkte inn i denne. Kan det være luft i systemet? Kan varmeveksler være tett?

 

Er det noen som har vært borti tilsvarende og kan gi meg nyttige tips? Jeg har reservemotor, så de fleste deler har jeg dobbelt opp av.

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...