Suzuki Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 trenger tilgang på borresak til borring av noen 10talls huller i plexiglass. Har fått tips om at 32mm spindelbor ikke går til plast , men kommer til å forsøke det, med olje på om ikke annet dukker opp. Bacho Sandvik har ikke hullsager i 31mm, og bor finnes heller ikke. Noen som kan låne bort noe ? 32mm presisjons hullsag kan til nød benyttes, sjekket idag, denne kostet nesten 400 kr i Sandvik utgave. Tips mottas.. ( PS - Oslo området..) Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
joelle Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 (edited) trenger tilgang på borresak til borring av noen 10talls huller i plexiglass. Har fått tips om at 32mm spindelbor ikke går til plast , men kommer til å forsøke det, med olje på om ikke annet dukker opp. Bacho Sandvik har ikke hullsager i 31mm, og bor finnes heller ikke. Noen som kan låne bort noe ? 32mm presisjons hullsag kan til nød benyttes, sjekket idag, denne kostet nesten 400 kr i Sandvik utgave. Tips mottas.. ( PS - Oslo området..) Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jeg har ett par vanlige 30mm borr, som du godt kan få låne. Jeg har fått fortalt meg att det går att bruke forutsatt att du kjører på laveste hastigheten og eventuellt kjører på med litt Zalo Edited January 21, 2005 by joelle (see edit history) Quote Link to post
Suzuki Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Jeg har ett par vanlige 30mm borr, som du godt kan få låne.Takker for tilbudet, men det MÅ være 31 mm. 32mm KAN benyttes, men ikke 30mm.. ( dette er til en ny prosjekt.. ) Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Mats Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 vad tror du om denne typen kanske kan den brukes clas ohlson artnr :30-7763-32 Quote Link to post
Suzuki Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 vad tror du om denne typen kanske kan den brukes clas ohlson artnr :30-7763-32 har et 28mm ditto jeg kommer til å teste i morra. Tror det går dårlig, får kompensere med litt olje, og heftig taping der jeg skal borre .. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Martin_ Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Hva skal du lage denne gangen da? Quote Link to post
henboe Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 (edited) Om du har en overfres er jo problemet løst.... der har du en støttering, og du lager en mal, så blir det på tiendelen om du er nøyaktig. Edited January 22, 2005 by henboe (see edit history) Quote Link to post
Suzuki Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Om du har en overfres er jo problemet løst.... der har du en støttering, og du lager en mal, så blir det på tiendelen om du er nøyaktig. 1: hvordan lager jeg denne "malen" da ? 2; Overfres og plast ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Jens_P Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 vad tror du om denne typen kanske kan den brukes clas ohlson artnr :30-7763-32 <{POST_SNAPBACK}> har et 28mm ditto jeg kommer til å teste i morra. Tror det går dårlig, får kompensere med litt olje, og heftig taping der jeg skal borre .. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Til borring i tre har jeg benyttet denne typen bor justert ned til min diameter med smergelskive. Fungerte greit til noen få hull. Verdt et forsøk om denne typen bor fungerer i plexiglass? Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Verrie Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Polygard Protection, ganske stort firma på levering av plexi ligger i nærheten. Der fikk jeg beskjed om at det aller beste er å bruke vanlig elektrisk stikksag (elektrisk pendelsag for dem som bruker det ordet...) Øvelse gjør mester, og er sikker på at du klarer fine sirkler på kort tid (eventuelt lage ein sirkel større enn 31mm og bruke som mal ved å holde fast........ Du har enda ikke svart på en annens spørsmål, om hva slags prosjekt du skal til på ?? (vi er nysgjerrige !!!!!) Quote Link to post
Suzuki Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 32 mm er innkjøpt, 32 mm bor er testet, 32mm bor var akkurat passe. Og nei, - røpe noe gjør jeg ikke. Bortsett fra at prosjektet mitt, går denne gangen på lagring, av ting som tar riktig liten plass.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Sigurd Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Bare vær forsiktig. 5mm kan lage helvete på vei ut av plexi. Tør ikke tenke tanken på hva 32mm kan gjøre. Lykke til og kjør forsiktig!!!!!!!! Quote Link to post
Verrie Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Og nei, - røpe noe gjør jeg ikke. Bortsett fra at prosjektet mitt, går denne gangen på lagring, av ting som tar riktig liten plass.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Hmmmmm, sitter her med mitt bitte-lille glass til å putte ekstra snadder oppi av flytende fluidium og leser denne tråd. Får meg da til å kikke på dia i bunn. Slik du legger opp ditt hemmelighetskremmeri Suzuki, kan vi kanskje lage "gjettetråd" ut av denne tråd, og tillater meg derfor å foreslå glasshylle, garantert krengefritt med tanke på knuste glasser etc???????? Quote Link to post
Majali Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 en liten ting.. Plexiglass er ikke spesiellt godt å bearbeide, det sprekker. Men Polycarbonat (Lexan) er greit å bore/frese, bøye med varme osv.... Erik Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Suzuki Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Hmmmmm, sitter her med mitt bitte-lille glass til å putte ekstra snadder oppi av flytende fluidium og leser denne tråd. Får meg da til å kikke på dia i bunn.Jasså, tomt glass ? Påttide med påfyll.. Slik du legger opp ditt hemmelighetskremmeri Suzuki, kan vi kanskje lage "gjettetråd" ut av denne tråd, og tillater meg derfor å foreslå glasshylle, garantert krengefritt med tanke på knuste glasser etc???????? Konkret forslag er feil. Du er riktignok på sporet av noe.. Flere forslag mottas.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Verrie Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Konkret forslag er feil. Du er riktignok på sporet av noe.. Flere forslag mottas.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Nå Mister, har du snart tenkt deg å innvolvere oss i ditt prosjekt ???? Quote Link to post
Suzuki Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Nå Mister, har du snart tenkt deg å innvolvere oss i ditt prosjekt ???? Som det var advart mot, borring i plexi er et helvete. Tenkeboksen går på høyggir, enten går jeg over til vanlig plast, eller så må det settes opp i en vertøyfres eller dreiebenk. TROR det blir skifte av materiale, til plast av noe slag. Fortsettelse følger.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Verrie Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Som nevnt i annen tråd, finnes der rikt utvalg av typer plexi. I fjor brukte jeg vanlig elektrisk stikksag samt overfres (høy hastighet) med godt resultat. Håper du finner ut av det (snart, er nysgjerrig ) Quote Link to post
Verrie Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Masekoppen fra sør herjer igjen, ser at du ikke har kommet med resultat her Suzuki ???? Quote Link to post
Suzuki Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Masekoppen fra sør herjer igjen, ser at du ikke har kommet med resultat her Suzuki ???? <{POST_SNAPBACK}> Fakta; jeg har aldri kødda & træla så mye for så lite noen gang. De som kjenner meg, veit at jeg ALDRI gir opp sånne ting.. Fortsettelse følger ( nok ) Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
GeirKS Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Bare si ifra hvis du vil låne en 31 mm hullsag da, kan ta den med innover når du baker ny kake. Geir Quote Link to post
Suzuki Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Bare si ifra hvis du vil låne en 31 mm hullsag da, kan ta den med innover når du baker ny kake. Geir Fikk tak i borr, så det ordna seg. Forresten er det DIN tur til å bake kake neste gang... Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
GeirKS Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Hva er denne tingen som alle har hørt om men som ingen har sett da? En holder til, eh, brusflasker? Geir Quote Link to post
Walter_S Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Hva er denne tingen som alle har hørt om men som ingen har sett da? En holder til, eh, brusflasker? <{POST_SNAPBACK}> Med den diameteren? 31mm - det må være miniatyr brennevinsflasker..... Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.