Morten# Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Ja, da var det på`n igjen, og jeg har slått til på "ny" båt. Det ble en 34 fot stålbåt som har hatt havn i Fredrikstad (På land de siste årene...), som skal få ny hjemmehavn i Tønsberg straks det lar seg gjøre å få den over fjorden. (Er fort jeg får den slept hit innenfor en uke eller to, så er det kjappere å fremgang når man ikke har flere timers reise tur retur bare for å gjøre litt.) Dette er et prosjekt, som er tiltenkt å bli brukt underveis, og om den blir liggende til havns en periode i starten, så ja, da blir den det, er uansett bedre enn å stå på land også skal jeg heller bruke de dårlige årstidene for å gjøre ting som er mer vanskelig å ta på sjøen. (Hageprosjekter overlater jeg til andre.) Før jeg fortsetter, sitter her med høy feber og ser nesten mannen med ljåen pga allergi, så er det skrivefeil og i det hele tatt ting her så er det bare slik det er. Jeg nevner nå kun det kjappeste og viktigste som skal gjøres med det første, mer kommer til på listen etter hvert som jeg får mer oversikt, og orker å skrive mer. Motorer: Har stått i andre motorer før, og jobb med innsetting av to "overhalte" motorer ble aldri avsluttet av forrige eier. Må tilpasse litt motorfester osv, hvor en er satt inn, (Volvo penta md21b) men rammen som motorene står på gjør at den sitter feil da den blir i veien for motoren under og mellom motorfestene så her må jeg kutte og forsterke stålrammen så de blir stående rett. I tilegg så har det pga av at båten ble liggende med mye tyngde på ene siden under forsøk av innmontering av forrige eier, så kom det inn vann igjennom et eller annet hull (Ferskvann) som igjen da har kommet inn i motoren som står der nå, så i verste fall må jeg bytte denne motoren.. (det har jeg beregnet inn økonomisk, men berger jeg den så er det jo selvsagt en bonus fremfor å skaffe en ny..) Har forstått det slik at dynamo og startmotor sannsynligvis har tatt kvelden uansett, så om noen har dette så jeg kan kjøpe til en god/ ok pris, bare hyl ut! :) Der har jeg uansett tømt den for vann og oljegørr, og fylt den på med diesel for så å etterfylle med enda mer diesel når dette hadde sunket ned, neste steg er å prøve å få vridd rundt motoren for å se om den har satt seg eller ikke. Hva mener båtfolket om mulighetene for å redde dette, har jeg noe sjans å kanskje klare å bruke dette uten en eventuelt full overhalling eller i verste fall bytte av motor eller større deler som feks veiv? (Veivlager osv kan jeg eventuelt bytte selv.) Skrog: Det som har blitt gjort i første omgang er en relativt kjapp og grei fiksings under vannlinjen med "rustomvandler", primer, bunnstoff osv, skal sveise et lite hull bak på eksos/ skrog før sjøsetting, også er tanken at den blir sandblåst under vannlinjen en eller annen gang før neste sesong. Over vannlinje: Noe av nedre del av det som holder rekkverket skal byttes, taes fortløpende plass for plass når man har tid. Også blir det igangsatt noe sandblåsing utvending noen dager det er meldt ok vær i sommer. (Ikke for mye vind) I tilegg, så blir det noe her og der innvendig og spesielt rundt vinduer, mer om det i neste punkt. Innvendig: Skal også benytte muligheten til å ta en shine up under motorer osv, når de likevel er ute av båten. (Ja, i dag er i alle fall en av de ute, og jeg tror vel egentlig ikke at jeg er så heldig at den andre ikke må ut og..) Vinduer: Som det ofte blir med gummipakninger mot stålskrog så blir det rust rundt vinduene når dette ikke får den kjærlighet som kreves, og da blir det bare en desto større jobb den dag det til slutt skal gjøres, så her skal på sikt i det minste listene byttes da dette ikke er tett over alt i dag, men har og kjøpt inn sandblåse utstyr, også skal jeg begynne der det mest er lekkasje og skade i dag. Tanken da er at jeg begynner med å ta ut et av vinduene for å se på tilstanden på stålet rundt, og ta en vurdering derfra. Håper jo jeg slipper å sveise inn nytt, tror det i værste fall kan være snakk om 1-2 vinduer, men håper jo selvsagt jeg berger det. Må man så må man… Sandblåse jobben innvendig håper jeg å få gjort innenfor et par dager da det støvet kommer seg over ”alt” selv om man dekker til..…! Vil helst ikke vaske ned båten flere ganger for slikt støv enn nødvendig. Angående vinduslister har jeg vurdert 3 alternativer 1: Aluminiumslister (Syns i hovedsak dette er penest, men det er også dyrest og vanskeligst å skaffe, ser det kanskje kan være en ide å se litt mot utlandet angående utvalg og pris, men det må jeg se mer på..) 2: Gummilist (Relativt rimelig, men trenger mer ettersyn enn aluminumslist, og er ikke like ”lett” å få like holdbart mot vannlekkasjer på sikt. 3: Lime glass direkte på skroget og legge en ca 3mm, 3m dobbelsidig teip på baksiden, samt å ha et lag med meget fleksibel silikon for å tette med. (30-50%) Dette er i utgangspunktet rimeligste alternativ, men da trenger jeg å bytte ut alle vinduene, og har ikke sett på kostnader rundt det enda, og vet ikke om jeg må det på alle uansett eller ikke, men om ikke så går vinningen fort opp i spinningen. (Syns det blir seende ganske så pent ut altså, og jeg har lagt en del silikonlister med både på caravan, biler osv før, så jeg vet jeg får til en fin finish på det.) (Kan også alternativt bare legge noen pyntelister på utsiden også som et 4 alternativ.) Teak utvendig, pusses ned og behandles. (Hva mener folket her..? - Bare pusse ned, eller faktisk gå på med behandling?) To stk inngangsdører Badeplattform skal enten pusses ned eller teak byttes. (Lurer litt på det siste da det fort tar mindre tid og vil se bedre ut etterpå.) Rekkverk på flybridge Lurer på å legge inn en teakrand rundt båten (Under rekkverk) da det opprinnelig er slik orginalt og vil se bedre ut enn slik det er nå. (Men også mer vedlikehold..) Gulv på flybridge (Ikke noe som blir høyt prioritert med det første da det ser ok ut.) Innvendig: Der skal det legges ny dørk eller matter i nesten hele båten, noen plasser er det opprinnelig lagt opp for tepper, andre plasser er det lagt opp for tregulv, så her må jeg få lagt en slagplan. Tenker også litt rundt det med kulde rundt tregulv og matter, og det er fort være at jeg legger i noe matter nå, også bytter man ut mer til tre etter hvert som man har tatt andre ting som haster litt mer først. Men der jeg har bestemt meg 100% er over motorene i salong/ styrhuset. (I min feber fantasier her jeg sitter så klarer jeg ikke helt å finne ut hva jeg skal kalle det. Allergi er no dritt.. Plater innvendig noen steder må byttes eller pusses ned pga av vannskade pga av de berømte vinduene.. Alt av trekk til sofaer, samt gardiner osv skal vaskes i første omgang, også skal det byttes ut etter hvert. Tror jeg vil ha noe mer lys i båten, så kanskje lysere gardiner enn mørke blå ville ha gjort en del positivt der. Mulig også persienner på et noen av vinduene. Nye puter og trekk (Madrasser) til sittegruppe/ seng i baugen da dette har blitt kastet av tidligere eier. Skal vurdere om jeg skal inn med treverk som overflate eller typ skrogtrekk for at det skal bli noe lysere der. Bad: Er per i dag en lukket tank men et manuelt toalett, så det skal byttes ut med elektrisk, også skal ALT av overflate byttes der. Slagplan får jeg legge der og, men tenker fort slike små fliser mot stålskroget slik at det ser eksklusivt ut, men også lett å holde rent. Jo mindre et toalettrom er, jo mer viktig er det at det føles rent syns no jeg da. Har vurdert å stjele noen cm fra kjøkkenbenken og lage det rommet litt større, men tror vel egentlig at jeg prøver å holde meg til den plassen som er i dag. Vil helst inn med dusj så den passer seg for lengre turer, men får vurdere utover her. Varmtvann: Er pr dags dato kun kaldtvann i båten, og der har jeg en ny gassvarmer liggende, så håper jeg får plass til den et bra sted, alternativt så blir det en kombi løsning med motorvarme osv, men må vurdere priser, løsninger og arbeid før jeg vet noe mer rundt akkurat hva jeg ender på der. Forslag? Musikk anlegg: Ja, det må inn med en ny spiller, den som står der i dag er sikkert fra 80 tallet, også vil jeg ha inn flere høytalere, slik kosearbeid tar jeg selvsagt ut på sjøen med en pils, men må legge en slagplan spesielt med tanke på ledningsfremføring allerede i dag.. Tv: Er ny antenne mm, så der skal det kjøpes inn en ny flat tv med plass til tvkort fra rikstv. Internett: Jeg jobber fra hvor som helst så lenge jeg har internett, og litt av tanken er å tilbringe mye tid i båten, så her blir det en wifi. Mulig Ice? Batterier: Er to stk batterier der i dag, de må byttes, også må jeg bare vurdere om jeg skal inn med litt mer på sikt. (Tenker da et for kun motor, og to for drift, og mulig et mindre som RENT worst case backup.) Elektrisk forøvrig: To be continued… Ankervinsj: 10 tonn båt med tilhørende anker uten ankervinsj, det skjer ikke, så det skal og monteres i løpet av sommeren. Skal få lagt ut litt bilder en av dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Et lite kjapt bilde til å starte med i alle fall da. https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46464/img_1293.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Gratulerer med båt. Dette prosjektet skal følges Mvh KF Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Det var litt av en "smørbrødsliste" du har laget Nå gjelder det å ikke miste motet og entusiasmen før prosjektet er ferdig. Kanskje du kan få noen gode råd på veien her: https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/ Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Morten# Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Takker for det, og takker for link til ståltråden... Lett litt etter en slik tråd, men jeg har vel brukt feil søkeord. Uansett, da er iallefall hver bidige kommentar lest og noen bra tips plukket opp og fulgt opp litt mer og lagt inn i min "2do list" under forslag til løsninger (Har blitt noen timer med lesing totalt sett for å komme seg opp i kunnskapsnivå. -Og det som var fakta for noen få år siden er det som i dag gjerne frarådes, og er nærmest det værste man kan gjøre... Men, listen vil jo egentlig ende opp å være lengre, men viktigste er at jeg kan ta ting etterhvert. Derfor, det med motivasjon, så er det iallefall for min del viktig å ha båten på sjøen slik at jeg kan kose meg mens jeg står å fikser det jeg skal. - Også lettere å eventuelt få litt bistand av kompiser for litt enklere ting når de kan bli med på turer i bytte Nå gleder jeg meg bare til at min allergi skal slippe litt taket så jeg faktisk får gjort noe annet enn å sitte her som et forsteinet fosil med hue under armen og armen i bind.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Gratulerer med fritidssyssel Tips om varmtvann er å benytte varme fra motorene til både vermtvannsbereder, og til defroster for av-dugging av vinduer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 He he..! :) Ja, det blir det nok ja, lagt ned noen gode timer her allerede. Det var fra tidligere innmontert en Ebensprecher DL ? men denne hadde tatt kvelden, men mye av opplegget ligger jo der fortsatt, og jeg tror jeg vil inn med en dieselvarmer mot høsten, og når det gjelder varmtvann, så blir det helt klart en slik løsning som du her nevnte. :) - Må bare finne beste tilbudet, og hvor jeg skal plassere den. :) Har prøvd å laste opp noen bilder her nå, men ikke lykkes, får bare beskjed om at filtypen ikke er gyldig, det til tross for at den vises her hvor jeg skal legge inn.... Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Rusten som er på de 3 front vinduene... Bytte, sandblåse eller what... :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Her er frontvinduene, og rust..! Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Rust, og stygge plexiglass vinduer... Her er vinduene tatt ut og jeg har begynt å pusse litt kun for å få oversikt over hvor dårlig det er. Her er store spørsmålet om hva man skal gjøre videre. Har vurdert flere alternativer. En er å bare bytte ut stålet med nytt. (Spesielt med tanke på hvordan det ser ut på baksiden og alternativer for å få det bra. Er tross alt mye støv og arbeid med å sandblåse, og det er egentlig eneste som kan fjerne det meste, selv om grovrengjører funker skikkelig bra på slik det og, så blir det likevel ikke 100% Det manger noe stål et par plasser der, og enten kan jeg sveise inn nytt akkurat der, eller ta ALT eller kun sette inn vinduer som er 1 cm større i alle retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Morten# Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Nederst har overflate rusten blitt tatt hånd om, tatt på brunox rustomvandler, så primer og bunnstoff, hevet utseendet betraktelig..! Skal sveise litt i fronten der man ser den rustflekken, men det blir nok ikke før til høsten. Nå skal det kun punktsandblåses og behandles så det berger over sommeren. Skal flekke på rekken på toppen, lurer egentlig litt på om jeg skulle ha byttet farge og eventuelt hatt noe lysere og..? Noen som har noen tanker rundt det? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Båten er jo beste kuren mot allergi. Var derfor jeg ble hekta i starten. Ble alltid bedre form av litt frisk sjøluft:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
succes 42 1980 Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Gratulerer med stål båt :-) har vært gjenom det du har begynt på jeg skjært ut rust partiene runt vinduene og sveisa inn nytt stål Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hei, det er kanskje ikke så dumt å sette på litt større vinduer i ditt tilfelle. Da sparer du mye jobb mht. tilpasning av gummilister eller alurammer. Leste om en på www.maringarderoben.se ( der har de en egen stålbåttråd) som hadde gjort dette med godt resultat. Lykke til Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
FM 8-12 Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 kordan det går? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.