Jump to content

Stålpropell - RIB

Turbojon

Recommended Posts

Hei!

Har en 15 fots RIB med 50 hk Suzuki (4t). Bruker standard alu.-propell på 11-3/8 X 14. På full gass og alene i båten, gjør den nesten 6600 RPM. Maks. i følge manualen er 6500 RPM. Hører turtallssperra slår inn iblant. Har kikket på brukte stålpropeller, og sett ut en 10 1/2 X 15" G - Yamaha Performance. Ville den være ok? Propellen skal visstnok skal passe den motoren jeg har.

Etter bytte, hva vil turtallet omtrentlig ligge på? 6300 RPM - WOT? Propellen som står på nå, er heller ikke helt rund. Ikke helt sikker på om det fører til kast, men dette kombinert med turtall helt på gensa, gjør at jeg er innstilt på kjøp.

Hva tenker dere om saken? smile.png

Generelt går max turtall noe ned ved overgang til stålpropell, da den er tyngre. Litt vanskelig å si om den propellen du har sett deg ut vil fungere, hva bruker du båten til? Man bør sette opp noen krav til akselerasjon, maksfart, marsjfart og forbruk. Da er det lettere å velge riktig propell. Uansett ville jeg sjekket nøye om du får deler som gjør at en yamaha-propell passer på din suzuki. Du kan jo evt se på disse fra ballistic.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Vel, bruker båten til alt mulig rart. Brukes på en hytte. Som oftest er jeg alene i båten. Har ikke noen spesielle krav til en ny propell, bortsett fra at turtallet går litt ned (og dermed litt raskere båt). Jeg er ganske sikker på at den passer, men skal dobbelsjekke.

Uansett 13 riller (splines) på den. Pleier produsenter å bruke forskjellig diameter på "samme antall riller"? Altså diam. på 13 riller ikke er den samme på en annen med 13 riller?

Vel, bruker båten til alt mulig rart. Brukes på en hytte. Som oftest er jeg alene i båten. Har ikke noen spesielle krav til en ny propell, bortsett fra at turtallet går litt ned (og dermed litt raskere båt).

Min erfaring er at man ofte får best kombinasjon av fart og aks med en propell som gir maks anbefalt turtall når man er alene i båten. Slett ikke alltid tyngre propell gir mer fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...