Eider Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Jeg skal legge en 17 fots skjærgårdsjeep som skal ligge på svai i blåse/bøye i en bukt. Det kan være ganske værhardt til tider da bukten er vendt mot sørvesten som kommer inn og det kan av og til være vind opp mot 15 m/s med høye bølger. Noen som har tips til sikker fortøyning mellom båt og blåse/bøye? Sitér dette innlegget Link to post
LarsLarsere Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) Jeg ville brukt en sjakkel innerst på bøya, ikke bare knytt tauet mot metall. Sistnevnte kan resultere i at tauet slites og ryker i knuta over tid. Det var et par slike hendelser der jeg hadde båten før. Det må være en sjakkel som skrues igjen og sitter skikkelig, ikke en sånn man kan åpne enkelt med tommelen. Redigert 22.Mai.2012 av LarsLarsere (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) Jeg ville brukt en sjakkel innerst på bøya, ikke bare knytt tauet mot metall. Ehheee? Er ikke sjakkelen også av metall, og vil ikke tauet gnages i stykker like godt der? Men spleiser du et øye på tauet og setter inn en kause av nylon i øyet, er det det samme om du bruker en sjakkel eller ikke. Da gnages ikke tauet i stykker! Lars H. Redigert 22.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LarsLarsere Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Ehheee? Er ikke sjakkelen også av metall, og vil ikke tauet gnages i stykker like godt der? Men spleiser du et øye på tauet og setter inn en kause av nylon i øyet, er det det samme om du bruker en sjakkel eller ikke. Da gnages ikke tauet i stykker! Lars H. Ja,som sagt ville jeg ikke knytt tauet mot metall... Jeg brukte noe slikt: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10507360;c:100837 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 så skal vel fortøyningen mot båten festes under blåsa og ikke i toppen. Vanlig feil. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 så skal vel fortøyningen mot båten festes under blåsa og ikke i toppen. Vanlig feil. Hæ? I bunn? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Hæ? I bunn? Jepp! Fortøyer du i toppen risikerer du at toppringen skrur seg løs, og båten forsvinner. Fortøyningstampen skal alltid festes under bøya. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Her er to tabeller som sier noe om vekten på moringen og hvordan opplegget bør være. http://www.seilas.no...437885&cat=4916 http://atlantica.no/files/OOhhqWLf.pdf der er mange tråder om "moring " https://baatplassen.no/i/topic/47782-hvordan-lage-en-god-boeye-fortoeyning-til-24-skoeyte/ Redigert 29.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SeaRaymond Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Jepp! Fortøyer du i toppen risikerer du at toppringen skrur seg løs, og båten forsvinner. Fortøyningstampen skal alltid festes under bøya. Dette stemmer, følger man anvisning på bøya. Jeg har imidlertid nettopp skiftet bøya og fikk meg en stor overraskelse, da det viste seg at ringen under bøya som fortøyningen gikk i nesten var avrustet. Bøya har lagt 3 år, og dette var ikke mer en å forvente sier forhandler. Jeg har imidlertid en teori om at ettersom jeg brukte syrefast (rustfri) sjakkel og trinse, kan det svarte stålet å bøya ha fungert som offernanode. Jeg har nå montert sjakkel og trinse i toppen slik det ikke skal gjøres, men ny boye hvert andre år er litt drygt syntes jeg. Ps! Sjekk forskjellige forhandlere og produsenter av boyer, store prisvariasjoner! NB! Er en redd stangen skal løsne fra øyet under bøya kan jo dette sikrest med å feste ett tau fra nedre til øvre ring. Redigert 29.Mai.2012 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Har hatt båten liggende i bøye i 14 år- byttet bøye 2 - to - ganger. Begge ganger pga bytte til større båt. Nåværende bøye har lagt siden 2004. har hatt dykker nede 2 ganger fr sjekk av iletau og ile . Festet i toppen på bøya. Null problem - båten ligger ute hele året. og der båten ligge blåser det - mye. :-) Men ikke bland inn syrefast eller rustfritt !! Da bli lett stangen og ringen offeranode !! Lykke til Redigert 29.Mai.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Det er også en fordel å ha noen meter kjetting fra ilen på bunnen. Det gir en fjærende effekt ved grov sjø, noe som sparer tauverk og kryssholdt for rykk og belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.