Pedersenk Startet 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2012 (redigert) Jeg har kjøpt en båt med en Yanmar 1 gm fra 1998 som ikke starter etter vinteren. Jeg har ikke sett på motoren enda, men forrige eier sier det kommer diesel og at kvaliteten på denne skal være god. Motoren har gått som ei klokke frem til i høst men vil ikke igang selv med startgass nå. Båten har ligget på vannet med kranen åpen kan det ha noe å si med tanke på is skader? Er det noen som har noen tips om hvor det kan være lurt å starte feilsøking? Er disse motorene tradisjonelt vare for luft i systemet? Redigert 22.Mai.2012 av Pedersenk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Alle diesel-motorer er vare for luft i systemet. Men det kommer heller ikke luft helt uten videre. Begynn med det enkleste, er stopp hendelen skyvd inn? Sitér dette innlegget Link to post
Pedersenk Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hehe, det skal jeg sjekke når jeg henter den, men jeg håper for guds skyld at forrige eier har sjekket det Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Hvis motoren din er fra 1998 så er det en Yanmar 1GM10 den yter 9hk. Yanmar 1GM ble produsert fra 1980 til 1994 og yter 6.5hk. Motorene er nokså identiske bortsett fra ytelsen. Ja disse motorene er vare på luft, som de fleste andre dieselmotorer. Sjekk dieseltilførselen hele veien, start ved tanken og jobb deg videre til grovfilter/vannutskiller og derfra til finfilteret . Luft i samme rekkefølge, Luftingen til dieselpumpa sitter lett tilgjengelig til i forrkant og bruk den manuelle pumpa som sitter i underkant på fødepumpa. Til slutt kan du skru av dieselrøret på dysa og tørne motoren med starteren eller sveiva, da skal du se at det kommer dusj støtvis. Gjør den det så skal den starte såfremt den har kompresjon, det merker du godt hvis du bruker sveiva. Sjekk at stopphendelen har returnert skikkelig. Redigert 22.Mai.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pedersenk Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Takk for det. Lufting og diesel var det første som slo meg også så jeg skal gå igjennom den rekken du nevnte. Bare synes det var litt rart ettersom forrige eier sa han hadde sjekket dieselen. Da er det en Yanmar 1gm10:) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hei, På min hadde den ene ventilen hengt seg opp - fikk ikke kompresjon. Av med topplokket, vippet støtstangen på plass = startet med en gang... (Forsiktig med pakningen under topplokket). Har motoren kompresjon? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
bukt Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Hvis motoren din er fra 1998 så er det en Yanmar 1GM10 den yter 9hk. Yanmar 1GM ble produsert fra 1980 til 1994 og yter 6.5hk. Motorene er nokså identiske bortsett fra ytelsen. Vet du hva som er forskjellen, er det mulig å oppjustere dieselpumpen på de eldre så de yter mer ? Sitér dette innlegget Link to post
Tusenårsfalken Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Hei. Kjøpte en båt med Yanmar 1GM i vinter. Den starta treigt etter vinteren, men etter lufting så går det fint. Hadde gjort som Bøljan seier, men ifølge instruksjonsboka som du finner inne på dokumentarkivet skal du åpne kompresjonshendelen når du lufter dieselrøret ved dysa. Husk å skru den tilbake etterpå ;) Uansett gjer eg dette: Forsøker å starte i ca 2 sek med stopphendelen oppe. Vistnok bra for kompresjon. Motor i fri med halvgass. Funker kvar gong Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Forskjellen på 1GM10 og 1GM er sylindervolumet og innsprøytingen! Så det hjelper nok ikke å bare justere dieselpumpen. Redigert 23.Mai.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Disse er vel sjøvannskjølte, hos meg så der fælt ut i toppen etter forrige vinter med rusta ventiler osv, jeg er begynt å ferskvannskjøre den med frostveske på vinterstid uten bruk, på Yanmar verkstedet fortalte han om flere som fikk sjøvann opp i toppen grunnet sjøgang osv, så jeg stenger kranen når den er ute av drifr en tid Sitér dette innlegget Link to post
Pedersenk Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Høres lurt ut det, forrige eier har ikke hatt veldig stort fokus på vedlikehold. Men jeg har feilsøkt litt i helgen. Jeg skrudde opp ventil lokket å sjekket at ventilene ikke satt fast. Etter det koblet jeg motoren direkte på en egen tank med ny diesel uten filter for å eliminere tette filter/vann i dieselen osv. Når jeg gjorde det kom det vesentlig mer diesel til motoren. Jeg luftet motoren i henhold til servise manualen men får ikke opp røret til innsprøytning dysen. Jeg prøvde å starte kun med å lufte frem til dysen men det er kun litt liv å få hvis man bruker dekomp spaken, da går den med hjelp av starteren og et par runder etter jeg slipper knappen men den kommer liksom ikke helt igang. Sjekket retur diesel slangen å der kom det ikke noe i det hele tatt. Så da er spørsmålet hva kan dette være?? Jeg tenker at det kan være tett dyse, eller er det en pumpe av noe slag på denne motoren som kanskje ikke fungerer. Jeg har fortsatt ikke fått tatt en komp test ettersom jeg ikke får opp dysen. Noen tips...... Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Du kan jo prøve å løse duse røret i andre enden Dvs på pumpa. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Pedersenk Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Ja, da har jeg endelig en del å komme med vedrørende problemene mine. Det begynte med at jeg bytte dieseldysen ettersom den gamle virket dårlig. Da kom det diesel med god spredning og jeg regnet med at problemet var løst. Det var det definitivt ikke... Den var marginalt mere startvillig men gikk maks et par tørn etter jeg slapp start knappen. Så da var det bare å skru av toppen. Der viste det seg (ikke overraskende med 1gm10) at eksosventilen og setet var meget slitt, samt de aller fleste kjølekanalene i topp og motor var tette. Jeg fikk staket opp kjølingen og tok toppen til Oslo sylinderservise hvor de fikk konstatert sprekk i toppen. Spørsmålet mitt før jeg kjøper ny topp dreier seg om resten av motoren. Ettersom forrige eier ikke kjørte motoren tom for vann før vinteren lurer jeg på om hva sannsynligheten for at det er sprekker i kjølekanalene på den siden som følge av is? Jeg ser at det er noe olje i den ene kjølekanalen nærmest støt stangen. Hvor kan dette komme fra? Det er ikke vann i motoren. Er det mulig å finne ut av om resten av motoren er i orden (trykktest) før jeg kjøper ny topp? Stempelet går fint uten noe skader i sylinderveggen. så det ser ut til å være greit. Redigert 30.August.2012 av Pedersenk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pedersenk Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Jeg tenkte jeg skulle oppdatere raskt om sluttresultatet før vinteren, slik at andre med tilsvarende problem vet hva som må gjøres. Enden på visen var at ettersom det var sprekk i den originale toppen så kjøpte jeg en ny en og installerte den med tilhørende ventiljustering samt byttet alle pakninger. Nå går motoren som ei klokke og starter ved å holde start knappen inne 1 sek uten gass. Det var deilige greier:) Når det er sagt mener jeg at Yanmar har alvorlige kvalitetsproblemer og ekstremt dårlig dele tilgang (spesielt mtp at motorene deres er så dårlige) og kommer neppe til å kjøpe ny Yanmar i fremtiden. KJøpte en ny beta 14 i 2006 og den har gått som ei klokke i 2500 timer uten annet en olje og filterskift. Samt at deletilgangen slår meg som vesentlig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.