Jump to content

yanmar 1gm (1998) starter ikke etter vinteren

Pedersenk

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt med en Yanmar 1 gm fra 1998 som ikke starter etter vinteren. Jeg har ikke sett på motoren enda, men forrige eier sier det kommer diesel og at kvaliteten på denne skal være god. Motoren har gått som ei klokke frem til i høst men vil ikke igang selv med startgass nå. Båten har ligget på vannet med kranen åpen kan det ha noe å si med tanke på is skader?

Er det noen som har noen tips om hvor det kan være lurt å starte feilsøking? Er disse motorene tradisjonelt vare for luft i systemet?

Redigert av Pedersenk (see edit history)

Hvis motoren din er fra 1998 så er det en Yanmar 1GM10 den yter 9hk. Yanmar 1GM ble produsert fra 1980 til 1994 og yter 6.5hk.

Motorene er nokså identiske bortsett fra ytelsen.

Ja disse motorene er vare på luft, som de fleste andre dieselmotorer. Sjekk dieseltilførselen hele veien, start ved tanken og jobb deg videre til grovfilter/vannutskiller og derfra til finfilteret .

Luft i samme rekkefølge, Luftingen til dieselpumpa sitter lett tilgjengelig til i forrkant og bruk den manuelle pumpa som sitter i underkant på fødepumpa.

Til slutt kan du skru av dieselrøret på dysa og tørne motoren med starteren eller sveiva, da skal du se at det kommer dusj støtvis.

Gjør den det så skal den starte såfremt den har kompresjon, det merker du godt hvis du bruker sveiva.

Sjekk at stopphendelen har returnert skikkelig.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Hei.

Kjøpte en båt med Yanmar 1GM i vinter. Den starta treigt etter vinteren, men etter lufting så går det fint.

Hadde gjort som Bøljan seier, men ifølge instruksjonsboka som du finner inne på dokumentarkivet skal du åpne kompresjonshendelen når du lufter dieselrøret ved dysa. Husk å skru den tilbake etterpå ;)

Uansett gjer eg dette:

Forsøker å starte i ca 2 sek med stopphendelen oppe. Vistnok bra for kompresjon.

Motor i fri med halvgass. Funker kvar gong

Disse er vel sjøvannskjølte, hos meg så der fælt ut i toppen etter forrige vinter med rusta ventiler osv, jeg er begynt å ferskvannskjøre den med frostveske på vinterstid uten bruk, på Yanmar verkstedet fortalte han om flere som fikk sjøvann opp i toppen grunnet sjøgang osv, så jeg stenger kranen når den er ute av drifr en tid

Høres lurt ut det, forrige eier har ikke hatt veldig stort fokus på vedlikehold.

Men jeg har feilsøkt litt i helgen. Jeg skrudde opp ventil lokket å sjekket at ventilene ikke satt fast. Etter det koblet jeg motoren direkte på en egen tank med ny diesel uten filter for å eliminere tette filter/vann i dieselen osv. Når jeg gjorde det kom det vesentlig mer diesel til motoren. Jeg luftet motoren i henhold til servise manualen men får ikke opp røret til innsprøytning dysen. Jeg prøvde å starte kun med å lufte frem til dysen men det er kun litt liv å få hvis man bruker dekomp spaken, da går den med hjelp av starteren og et par runder etter jeg slipper knappen men den kommer liksom ikke helt igang.

Sjekket retur diesel slangen å der kom det ikke noe i det hele tatt.

Så da er spørsmålet hva kan dette være?? Jeg tenker at det kan være tett dyse, eller er det en pumpe av noe slag på denne motoren som kanskje ikke fungerer. Jeg har fortsatt ikke fått tatt en komp test ettersom jeg ikke får opp dysen. Noen tips......

• 2 måneder senere...

Ja, da har jeg endelig en del å komme med vedrørende problemene mine.

Det begynte med at jeg bytte dieseldysen ettersom den gamle virket dårlig. Da kom det diesel med god spredning og jeg regnet med at problemet var løst. Det var det definitivt ikke... Den var marginalt mere startvillig men gikk maks et par tørn etter jeg slapp start knappen. Så da var det bare å skru av toppen. Der viste det seg (ikke overraskende med 1gm10) at eksosventilen og setet var meget slitt, samt de aller fleste kjølekanalene i topp og motor var tette. Jeg fikk staket opp kjølingen og tok toppen til Oslo sylinderservise hvor de fikk konstatert sprekk i toppen.

Spørsmålet mitt før jeg kjøper ny topp dreier seg om resten av motoren. Ettersom forrige eier ikke kjørte motoren tom for vann før vinteren lurer jeg på om hva sannsynligheten for at det er sprekker i kjølekanalene på den siden som følge av is? Jeg ser at det er noe olje i den ene kjølekanalen nærmest støt stangen. Hvor kan dette komme fra? Det er ikke vann i motoren. Er det mulig å finne ut av om resten av motoren er i orden (trykktest) før jeg kjøper ny topp? Stempelet går fint uten noe skader i sylinderveggen. så det ser ut til å være greit.

Redigert av Pedersenk (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere raskt om sluttresultatet før vinteren, slik at andre med tilsvarende problem vet hva som må gjøres. Enden på visen var at ettersom det var sprekk i den originale toppen så kjøpte jeg en ny en og installerte den med tilhørende ventiljustering samt byttet alle pakninger. Nå går motoren som ei klokke og starter ved å holde start knappen inne 1 sek uten gass. Det var deilige greier:)

Når det er sagt mener jeg at Yanmar har alvorlige kvalitetsproblemer og ekstremt dårlig dele tilgang (spesielt mtp at motorene deres er så dårlige) og kommer neppe til å kjøpe ny Yanmar i fremtiden.

KJøpte en ny beta 14 i 2006 og den har gått som ei klokke i 2500 timer uten annet en olje og filterskift. Samt at deletilgangen slår meg som vesentlig bedre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...