Jump to content

VP MD17D, tette kjølekanaler og høy temp. på én sylinder


MaLang

Recommended Posts

Hei,

 

Sliter litt med en VP MD17D saltvannskjølt som har skjært seg en gang pga tette kjølekanaler. Har bytta stempel og ringer helt etter boka- og brukte litt tid på å stake opp kjølekanalene slik at det skal være sirkulasjon rundom overalt.

 

Planen min var å kløre CRC radiatorrens gjennom kjølesystemet for å få ut guffa og hindre ny skjæring. Dette har jeg gjort på min gamle jeep med stort hell en gang varmapparatet slutta å fungere:) Har MD´en stående i benk uten termostat- med eksos i stamp og retur av kjølevannet inn i motor igjen. Jeg har også satt opp ett system med 6 temperatursensorer. To på hver blokk (separat blokk for hver sylinder) en på hver side. Det som bekymrer meg er at temperaturen på den ytterste sylinderen (Dvs den som sist får kjølevann) går relativt kjapt opp i 80 grader mens de andre sylindrene ligger fint på 60. Har ikke helt turt å kjøre tempen høyere opp... innbiller meg at motoren stort sett burde holde lav temperatur når den ikke har termostat og får relativt kaldt kjølevann.

 

Tyder nok på tette kjølekanaler- men hvor høyt skal jeg la den går under sirkulering før jeg må stoppe og la den kjøle seg? Må jo få sirkulert radiatorrensen såpass at guffa løsner...

 

Kanskje bare å gi opp? Det er løse foringer på sylinderene- men jeg orker ikke helt skru fra hverandre på nytt for å dra ut disse...

 

Mvh. MartinL

Link to post
Share on other sites

Sjekk kjølekanalene fra blokka og inn i manifold, disse blir som regel tett først og da går kjølevannet via bypassen i termostathuset og rett ut i eksosen. Min svoger slet med samme problem på nesten samme motor VP MD 17C

Mulig CRC`n er bra som rens, men jeg som mange andre har svært gode erfaringer med Systemrens.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall meget god erfaring med Systemrens (har blitt brukt i rørleggerbrasjen i en årrekke) Jeg brukte det på min Yanmar YSM12 som er sjøvannskjølt.

Blandet ut i beskrevet forhold i en bøtte, koblet på en 12volt pumpe fra biltema (ca kr.100,-) og lot det sirkulere i 2 døgn....gullene rent etterpå

Link to post
Share on other sites

Oppdatering på renseprosessen:

 

Ett døgn med CRC radiatorrens i sirkulasjon. Vannet er nu skikkelig rustbrunt og ugjennomsiktelig. Er kommet en del slam som har lagt seg på bunnen av stampen. Åpna dreneringskruene og fikk ut en del grove partikler. Den midterste sylinderen har definitivt mer flow ut dreneringen enn de andre to- håper å oppnå samme flow på alle til slutt.

 

Har laga meg ei lita hengekøye av ei gammel skjorte som filtrerer ut de aller største partiklene- ikke at det egentlig har så mye å si- i og med at partiklene vil løse seg opp uansett- men så slipper jeg dra så store fremmedlegemer inn i kjølekanalene igjen.

 

Lar sirkuleringen stå på døgn nummer to nu. Desverre så reiser jeg bort fredags formiddag og er ikke tilbake før på mandag. Vurderer på om jeg skal tørre å la sirkuleringen stå å gå uten tilsyn i 4 dager...

 

-M

Link to post
Share on other sites

Du kan neppe rense for mye. Fire dager med kald væske går nok bra. Varm rensevæske er best. Dritten samler seg nederst i sylindrene. Skru ut kranene, stake med tynn wire (bremsewire fra sykkel). Spyle ut under veis i prosessen. Blås gjerne med trykkluft. Obs. på tapping på manifold. Ombygging med Martec anbefales.

Link to post
Share on other sites

Det kan oppnås en viss gjennomstrømning i sylinderen kun ved å benytte dreneringsskruen som utløp under sirkuleringen av rensevæske. Normalt finnes det dessverre ikke noe tvang til gjennomstrømning i sylinderfuringene, væsken beveger seg der nede kun via konveksjon. Det gjelder også VPs MD 1, 2, 3 og 7, 11 typer.

Redigert av rudir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilder fra demontering av sylinderforinger på md17c..

 

https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page__st__1160

 

Mulig du får ut noe drit med systemrens... men jeg måtte hugge det ut med høggjern. Og høla er 4mm store så det er begrenset hva du kommer til å få ut., med rens og ståltråd pirking.. se på bildene så skjønner du hva jeg mener..

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Anders; Nu ble jeg litt bekymret...

 

Er tilbake etter en langhelg i lofoten og har bestemt meg for å prøve sitronsyre. Det ble blandet opp en 1% løsning av sitronsyre i gårkveld. Har kobla om sirkuleringen slik at sirkulasjonen i sin helhet går gjennom blokkene, toppen og tilbake i stampen. Da jeg prøvde CRC radiatorrens gikk halvparten av sirkuleringen ut eksosen:(

 

I morges så 1% løsningen slik ut:

 

img_0293.jpg

 

Hadde googla litt iløpet av kvelden og funnet ut at andre bruker 3-4% løsning så jeg bestemte meg for å løse opp 200g ekstra sitronsyre i renseveska. Umiddelbart etter å ha strødd i noen teskjeer sitronsyre skjer dette:

 

img_0294.jpg

 

Teori: Her må jo renseveska ha vært mettet med nedbrudt rust slik at den begynte å felle ut? Når jeg tilsatte mer syre bikka evnen til å løse opp og binde seg med rust over konsentrasjonen av rust som veska hadde og kunne dermed holde på mer rust og ble dermed klar...

 

Har vi noen kjemikere her som kan kommentere og skrive ut reaksjonen der?

 

Nu går samme renseveska i en 3% løsning. Får se hvor raskt den blir svart.

 

Åpna og tittet i termostathuset. Her hadde ting skjedd. Etter 2 dager med CRC radiatorrens var fortsatt overflaten ru og preget av rust. Det som kom i retur av sirkuleringen bar perg av å inneholde mye partikler og flak- slik at jeg nesten tror at sirkulasjonen i sin helhet hadde best virkning. Etter 12 timer med 1% sitronsyre var overflaten mye jevnere og glattere. Fortsatt rust å se- men lite flak og grums.

 

-M

Redigert av MaLang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vi noen kjemikere her som kan kommentere og skrive ut reaksjonen der?

 

Jeg er ingen kjemiker, men sitronsyre (en organisk syre) sammen med jern blir til jernsitrat, som bl a blir brukt i jerntabletter som kosttilskudd :smiley:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Du som har motoren ute.... Om du tar en søndag ( etter kirketid ) så har du fått ut foringene og satt dem igjen. Faren er det ene som drar med det andre... Den motoren jeg hadde satt i båt som lå i ferskvann når jeg kjøpte den. Den har hatt et liv i saltvann før der igjen som har satt sine spor. Sylinderforingene var igrunn minste problem og få ut møka fra , toppene var værre.

 

Men om du får ut 30% av dritten med systemrens , kan det hende det holder så du får nok sirkulasjon.

 

Fin patent du har laget deg.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsket litt videre på kjemien bak sitronsyre... følgende balanserte ligning gjelder:

 

C6H8O7 + Fe2O3 -> 2 FeO + 6 CO + 2 H2O + 2 H2

 

1x sitronsyre + 1x rust -> 2x Jernoksid + 6x karbonmonoksyd + 2x vann + 2x hydrogengass

 

Følgelig vil 1 mol sitronsyre løse opp 1 mol rust.

 

100g sitronsyre er 0.52 mol

 

0.52 mol rust er 83g

 

Dvs 100g sitronsyre vil løse opp 83g rust hvis reaksjonen går helt ut og kun mot rust i formen Fe2O3

 

-M

Link to post
Share on other sites

Det ligner mer på en uopplyst påstand enn en referanse.

 

Det er høyst uvanlig at resultatet av å blande en syre og et metall eller et oksidert metal blir til bl a CO og H2 (som er hhv en livsfarlig og en høyeksplosiv gass). Det normale er at resultatet blir vann og et salt som er forbindelsen av syreresten og metallet, i dette tilfellet jernsitrat. Det er også det som antydes på følgende link (som heller ikke er en referanse, men som iallfall virker å vite hva de snakker om):

 

The chemistry is fairly simple, the rust (iron oxide) is solubilised by the acid (ammonium ion is also acidic) and the citrate ion coordinates to the iron ion forming soluble iron citrate.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som den ene slangen er koblet til T-stykket under manifolden og den andre til termostathuset. Etter mitt syn kan da sylindrene ikke få ordentlig gjennomgang. Hvorfor ikke bruke tappekranene nede i sylindrene som utløp? (hhv. tas kranen ut og erstattes med passe tynt gjengerør)

Link to post
Share on other sites

Spurte en kjemiker hvilken reaksjon som går med rust og sitronsyre og fikk følgende svar:

 

Den ligningen du refererer til er jeg ikke sikker på, men det kan se ut som elektrolyseprodukter (uten at jeg går nærmere inn på det).

 

(Ligningen som jeg hadde)

 

Det som skjer når du fjerner rust vha sitrat er at løsningen løser opp jernoksidet og sitratet komplekserer (chelaterer) med jernioner og danner jernsitrat. Det du beskriver med den svarte løsningen var nok at jernoksidet var løst i blandingen (siden jernoksid er dypt rødt kan dette fremstå som svart i høye konsentrasjoner), men at det ikke var nok sitrat i løsningen til å kompleksere med jernet. Da du så hadde i sitrat ble jernet i løsningen kompleksert, og dette komplekset er nok ikke like sterk farge på (uten at jeg vet sikkert).

 

Ligningen ser nok mer ut som dette.

 

2 C6H8O7 + Fe2O3 -> 2 C6H5O7Fe + 3 H2O

 

 

Så takk til Sjøtunga som så at det ble feil:) Nu kjenner vi ligningen og vet at ratioen er 2:1 hva sitronsyre klarer å løse opp- altså ~42 gram rust.

 

-M

Link to post
Share on other sites

Da var sylinder demontert for inspeksjon... Klarte ikke å få ut foringa på egen hånd så jeg måtte innom lokalt verksted for å sette sylinderen i hydraulisk presse.

 

 

img_0295.jpg

 

 

Det er ganske klart at jeg ikke hadde sjans å få rensa ut guffa her:(

 

img_0296.jpg

 

img_0297.jpg

 

Så da er det bare å svelge kamelene og dra av de to andre sylinderene også:( Kjemisk rensing er tydeligvis noe man bør gjøre før motoren får feber og gjerne helst før coopen er fri for sitronsyre:(

 

-M

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...