MaLang Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Hei, Sliter litt med en VP MD17D saltvannskjølt som har skjært seg en gang pga tette kjølekanaler. Har bytta stempel og ringer helt etter boka- og brukte litt tid på å stake opp kjølekanalene slik at det skal være sirkulasjon rundom overalt. Planen min var å kløre CRC radiatorrens gjennom kjølesystemet for å få ut guffa og hindre ny skjæring. Dette har jeg gjort på min gamle jeep med stort hell en gang varmapparatet slutta å fungere:) Har MD´en stående i benk uten termostat- med eksos i stamp og retur av kjølevannet inn i motor igjen. Jeg har også satt opp ett system med 6 temperatursensorer. To på hver blokk (separat blokk for hver sylinder) en på hver side. Det som bekymrer meg er at temperaturen på den ytterste sylinderen (Dvs den som sist får kjølevann) går relativt kjapt opp i 80 grader mens de andre sylindrene ligger fint på 60. Har ikke helt turt å kjøre tempen høyere opp... innbiller meg at motoren stort sett burde holde lav temperatur når den ikke har termostat og får relativt kaldt kjølevann. Tyder nok på tette kjølekanaler- men hvor høyt skal jeg la den går under sirkulering før jeg må stoppe og la den kjøle seg? Må jo få sirkulert radiatorrensen såpass at guffa løsner... Kanskje bare å gi opp? Det er løse foringer på sylinderene- men jeg orker ikke helt skru fra hverandre på nytt for å dra ut disse... Mvh. MartinL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Er forresten en sånn apple iMD17D :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) Sjekk kjølekanalene fra blokka og inn i manifold, disse blir som regel tett først og da går kjølevannet via bypassen i termostathuset og rett ut i eksosen. Min svoger slet med samme problem på nesten samme motor VP MD 17C Mulig CRC`n er bra som rens, men jeg som mange andre har svært gode erfaringer med Systemrens. Redigert 22.Mai.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har forsåvidt sjekket alle kanaler og de lar seg blåse gjennom... Er usikker på hvor godt CRC´en egentlig virker på den guffa som er inni her... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Ny strategi... skal hente meg en lensepumpe. Koble den inn etter pumpa og la CRC`en virke noen dager:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Jeg har ihvertfall meget god erfaring med Systemrens (har blitt brukt i rørleggerbrasjen i en årrekke) Jeg brukte det på min Yanmar YSM12 som er sjøvannskjølt. Blandet ut i beskrevet forhold i en bøtte, koblet på en 12volt pumpe fra biltema (ca kr.100,-) og lot det sirkulere i 2 døgn....gullene rent etterpå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Skal prøve den strategien der bare med CRC og se hva resultatet blir... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Oppdatering på renseprosessen: Ett døgn med CRC radiatorrens i sirkulasjon. Vannet er nu skikkelig rustbrunt og ugjennomsiktelig. Er kommet en del slam som har lagt seg på bunnen av stampen. Åpna dreneringskruene og fikk ut en del grove partikler. Den midterste sylinderen har definitivt mer flow ut dreneringen enn de andre to- håper å oppnå samme flow på alle til slutt. Har laga meg ei lita hengekøye av ei gammel skjorte som filtrerer ut de aller største partiklene- ikke at det egentlig har så mye å si- i og med at partiklene vil løse seg opp uansett- men så slipper jeg dra så store fremmedlegemer inn i kjølekanalene igjen. Lar sirkuleringen stå på døgn nummer to nu. Desverre så reiser jeg bort fredags formiddag og er ikke tilbake før på mandag. Vurderer på om jeg skal tørre å la sirkuleringen stå å gå uten tilsyn i 4 dager... -M Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Du kan neppe rense for mye. Fire dager med kald væske går nok bra. Varm rensevæske er best. Dritten samler seg nederst i sylindrene. Skru ut kranene, stake med tynn wire (bremsewire fra sykkel). Spyle ut under veis i prosessen. Blås gjerne med trykkluft. Obs. på tapping på manifold. Ombygging med Martec anbefales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Det kan oppnås en viss gjennomstrømning i sylinderen kun ved å benytte dreneringsskruen som utløp under sirkuleringen av rensevæske. Normalt finnes det dessverre ikke noe tvang til gjennomstrømning i sylinderfuringene, væsken beveger seg der nede kun via konveksjon. Det gjelder også VPs MD 1, 2, 3 og 7, 11 typer. Redigert 24.Mai.2012 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Her er bilder fra demontering av sylinderforinger på md17c.. https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page__st__1160 Mulig du får ut noe drit med systemrens... men jeg måtte hugge det ut med høggjern. Og høla er 4mm store så det er begrenset hva du kommer til å få ut., med rens og ståltråd pirking.. se på bildene så skjønner du hva jeg mener.. Redigert 24.Mai.2012 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Anders; Nu ble jeg litt bekymret... Er tilbake etter en langhelg i lofoten og har bestemt meg for å prøve sitronsyre. Det ble blandet opp en 1% løsning av sitronsyre i gårkveld. Har kobla om sirkuleringen slik at sirkulasjonen i sin helhet går gjennom blokkene, toppen og tilbake i stampen. Da jeg prøvde CRC radiatorrens gikk halvparten av sirkuleringen ut eksosen:( I morges så 1% løsningen slik ut: Hadde googla litt iløpet av kvelden og funnet ut at andre bruker 3-4% løsning så jeg bestemte meg for å løse opp 200g ekstra sitronsyre i renseveska. Umiddelbart etter å ha strødd i noen teskjeer sitronsyre skjer dette: Teori: Her må jo renseveska ha vært mettet med nedbrudt rust slik at den begynte å felle ut? Når jeg tilsatte mer syre bikka evnen til å løse opp og binde seg med rust over konsentrasjonen av rust som veska hadde og kunne dermed holde på mer rust og ble dermed klar... Har vi noen kjemikere her som kan kommentere og skrive ut reaksjonen der? Nu går samme renseveska i en 3% løsning. Får se hvor raskt den blir svart. Åpna og tittet i termostathuset. Her hadde ting skjedd. Etter 2 dager med CRC radiatorrens var fortsatt overflaten ru og preget av rust. Det som kom i retur av sirkuleringen bar perg av å inneholde mye partikler og flak- slik at jeg nesten tror at sirkulasjonen i sin helhet hadde best virkning. Etter 12 timer med 1% sitronsyre var overflaten mye jevnere og glattere. Fortsatt rust å se- men lite flak og grums. -M Redigert 29.Mai.2012 av MaLang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Har vi noen kjemikere her som kan kommentere og skrive ut reaksjonen der? Jeg er ingen kjemiker, men sitronsyre (en organisk syre) sammen med jern blir til jernsitrat, som bl a blir brukt i jerntabletter som kosttilskudd Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Du som har motoren ute.... Om du tar en søndag ( etter kirketid ) så har du fått ut foringene og satt dem igjen. Faren er det ene som drar med det andre... Den motoren jeg hadde satt i båt som lå i ferskvann når jeg kjøpte den. Den har hatt et liv i saltvann før der igjen som har satt sine spor. Sylinderforingene var igrunn minste problem og få ut møka fra , toppene var værre. Men om du får ut 30% av dritten med systemrens , kan det hende det holder så du får nok sirkulasjon. Fin patent du har laget deg. Redigert 29.Mai.2012 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Forsket litt videre på kjemien bak sitronsyre... følgende balanserte ligning gjelder: C6H8O7 + Fe2O3 -> 2 FeO + 6 CO + 2 H2O + 2 H2 1x sitronsyre + 1x rust -> 2x Jernoksid + 6x karbonmonoksyd + 2x vann + 2x hydrogengass Følgelig vil 1 mol sitronsyre løse opp 1 mol rust. 100g sitronsyre er 0.52 mol 0.52 mol rust er 83g Dvs 100g sitronsyre vil løse opp 83g rust hvis reaksjonen går helt ut og kun mot rust i formen Fe2O3 -M Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 C6H8O7 + Fe2O3 -> 2 FeO + 6 CO + 2 H2O + 2 H2 Den der vil jeg se en referanse på før jeg tror noe på den... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Du kan blant annet finne den på: http://homepage.mac.com/estuary1/estuary/Personal20.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Det ligner mer på en uopplyst påstand enn en referanse. Det er høyst uvanlig at resultatet av å blande en syre og et metall eller et oksidert metal blir til bl a CO og H2 (som er hhv en livsfarlig og en høyeksplosiv gass). Det normale er at resultatet blir vann og et salt som er forbindelsen av syreresten og metallet, i dette tilfellet jernsitrat. Det er også det som antydes på følgende link (som heller ikke er en referanse, men som iallfall virker å vite hva de snakker om): The chemistry is fairly simple, the rust (iron oxide) is solubilised by the acid (ammonium ion is also acidic) and the citrate ion coordinates to the iron ion forming soluble iron citrate. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 For meg ser det ut som den ene slangen er koblet til T-stykket under manifolden og den andre til termostathuset. Etter mitt syn kan da sylindrene ikke få ordentlig gjennomgang. Hvorfor ikke bruke tappekranene nede i sylindrene som utløp? (hhv. tas kranen ut og erstattes med passe tynt gjengerør) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Det jeg har gjort er å blinde av den ene enden av T stykket slik at all sirkulasjon går gjennom blokkene og ut via termostaten... Etter mitt hode og mye eksperimentering med vannsøl så er det sirkulasjon gjennom hver enkelt sylinder da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Sylindrene er ikke koblet i rekke, men kvasi parallell til manifolden. Det finnes dessverre ingen „tvangsgjennomstrømning“ i furingene. Det er derfor det danner seg bunnfallet som tetter igjen sylinderfuringene etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Spurte en kjemiker hvilken reaksjon som går med rust og sitronsyre og fikk følgende svar: Den ligningen du refererer til er jeg ikke sikker på, men det kan se ut som elektrolyseprodukter (uten at jeg går nærmere inn på det). (Ligningen som jeg hadde) Det som skjer når du fjerner rust vha sitrat er at løsningen løser opp jernoksidet og sitratet komplekserer (chelaterer) med jernioner og danner jernsitrat. Det du beskriver med den svarte løsningen var nok at jernoksidet var løst i blandingen (siden jernoksid er dypt rødt kan dette fremstå som svart i høye konsentrasjoner), men at det ikke var nok sitrat i løsningen til å kompleksere med jernet. Da du så hadde i sitrat ble jernet i løsningen kompleksert, og dette komplekset er nok ikke like sterk farge på (uten at jeg vet sikkert). Ligningen ser nok mer ut som dette. 2 C6H8O7 + Fe2O3 -> 2 C6H5O7Fe + 3 H2O Så takk til Sjøtunga som så at det ble feil:) Nu kjenner vi ligningen og vet at ratioen er 2:1 hva sitronsyre klarer å løse opp- altså ~42 gram rust. -M Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Da var sylinder demontert for inspeksjon... Klarte ikke å få ut foringa på egen hånd så jeg måtte innom lokalt verksted for å sette sylinderen i hydraulisk presse. Det er ganske klart at jeg ikke hadde sjans å få rensa ut guffa her:( Så da er det bare å svelge kamelene og dra av de to andre sylinderene også:( Kjemisk rensing er tydeligvis noe man bør gjøre før motoren får feber og gjerne helst før coopen er fri for sitronsyre:( -M Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Det var bra at du valgte denne veien, da er du på den sikre siden! Redigert 30.Mai.2012 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.