Jump to content

Hvor dårlig seiler en turkatamaran?

Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

jeg er i ferd med å gjennomføre båtbytte fra en rask sun fast 43 med lystall på 1,37 til en lagoon 380 katamaran. Grunnen til byttet er at katt'en kanskje vil fungere bedre som bobåt. Sunfast'en har forsåvidt funket veldig bra, men vil prøve dette katamarangreiene.

Men så i dag kikket jeg på deltagerlisten for færderen og der var det to lagoon 400 og disse har lystall 0,97. er det mulig? Kan jo sammenlignes med skøyter? Har jeg kjøpt motorseiler?

Har avtale på den lagoonen og regner med raskt napp på sun flyer nå som prisen er justert ned. Så dette er en prosess som ikke lar seg reversere nå. Kommer jeg til å angre på dette? Kalde føtter? Eller vil muligheten for champagne i stettglass på kryss gjøre meg mer fornøyd? Men er det virkelig sånn at jeg risikerer å bli fraseilt av en albin vega?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg lå ved siden av en katamaran under Færderen for to år siden. Det var svært lite vind, og ingen av båtene fikk noe særlig til båtfart. Men jeg husker at jeg tenkte at det virket helt håpløst å skulle seile noe slikt under rolige forhold. Men da de inntok middagen oppe i salongen skjønte jeg sjarmen allikevel. Så som bobåt eller langturbåt har de mye å by på. Selv er jeg mer fristet av tre skrog...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Liker katamaraner, og på slør/lens må vel dette seile helt greit. Men for vår del er det uaktuelt med vår havn. Her er det ikke plass til katamaran. Og ser også en utfordring med havner her. Men ellers er dette helt kongebåt i uthavn.

Uansett, skulle du hatt både rom og fart måtte det være noe rundt Hanse 470.

Vi sees!

Gratulerer med ny båt Viggo.

Eg har seilt ei handfull reggattaer med vår FP Athena 38, som nok er ein raskare båt enn Lagoon 38.

Erfaringa er at med rett vindvinkel så segla me frå det meste.

Eg kan lite om lys, men kan det vera låg høgda som er årsaka til det låge lystalet?

Kjøp eit par spinnakarar og ein gennaker først som sist, om det ikkje føl med slike.

Håpar me treffest i sommar.

Ask

Uansett, skulle du hatt både rom og fart måtte det være noe rundt Hanse 470.

Ville heller behold Sun Flyer enn å kjøpt en Hanse 470...

Gratulerer med ny båt Viggo.

Eg har seilt ei handfull reggattaer med vår FP Athena 38, som nok er ein raskare båt enn Lagoon 38.

Erfaringa er at med rett vindvinkel så segla me frå det meste.

Eg kan lite om lys, men kan det vera låg høgda som er årsaka til det låge lystalet?

Kjøp eit par spinnakarar og ein gennaker først som sist, om det ikkje føl med slike.

Håpar me treffest i sommar.

Hei,

Dette er det nærmeste svar på spørsmålet noen kom i denne omgang. Så jeg kan forvente brukbare seilegenskaper hvis det ikke er skarp kryss og det blåser endel?

Sun Flyer går 7,5 knop på kryss med ca 40 grader på sann vind. Hvor mye må jeg ned på med katt'en? 50-55?

Genaker følger med.

Vi holder kontakt, så ser vi om vi treffes.

Viggo

Hei igjen

Eg har ikkje segla Lagoon, men med vår båt er svaret på spørsmålet ditt ja. Vår erfaring er at med meir enn ca.16-18 knops vind er det på tide å reva.

Då eg segla tomannsregattaen Corponor offshore race (Vestfjorden) i 2007 og hadde med ein mykje betre seglar enn meg, var det forbausande kor høgt me segla i 12-14 knops vind.

Båten vår segla ARC-regattaen i 2002. Då segla dei 200 nm i døgnet 14 dagar i strekk. Det var neppe på kryss:-)

Heim frå Færøyane i 2008 hadde me aldri meir enn 14 knops vind. Me brukte motorane 3-4 timar midtfjords, men elles segla me frå Torshamn til Kvarven. Snittfarten var 6,9 knop.

Då var det òg ein god regattaseglar med.

Lagoon er nok noko tyngre enn Athena 38.

Ask

Viggo. du krysser fint på 45-50 og fart er rett over halvparten av vindstyrken, opp til rundt 20knops vind,

Jeg skulle lett ha seilt ifra Sun Flyer. med litt vind, i lite vind kommer den muligens først, men tar jeg på genakkeren og krysser på 60 grader, så går det godt.

At Lagoon 380 er treig er bare noe Ask tror, de han har møtt har nok vært nedlasstet, og da seiler de ikke så fort.

Ask stiller du i Cat klassen i Haugesund race week. i august ?

de lager egen cat klasse hvis vi er minimum 3 båter

en Lavezzi 40 er klar muligens en til og meg da med den treige L380 :wink::thumbsup:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvordan vil du da forklare det lave lystallet på lagoon 400?

Den jeg har kjøpt er dessverre ikke utstyrt med foldepropeller og jeg kommer ikke til å oppgradere noe før vi er sikre på at vi skal ha båten lenge. Klok av skade, for på bruktmarkedet får man ikke betalt for utstyr i det hele tatt, viser det seg...

De seiler mot andre catter og ikke mot slike Halvbåter.

Og Lagoon 380 er i mange regatta, brukt som utgangspunktet, Basis.

ARC i fjord høst var slik.

Hvis den ikke er nedlesset med gods og gull så seiler den bra. Men det er ikke en regatta båt.

Det er også en fin film på YTube hvor en dansk L380 tar igjen og seiler forbi en halvbåt da ser du godt forskjellen de seiler regatta, tror det var FYN rundt.

bare søk på Lagoon 380

Den går bedre på kryss en hva jeg hadde trodd, og endel dåligere på lens, men kan være jeg ikke har funnet rette trimmen .

Les på CMID.DK eller LOYD.DK

god natt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Den går bedre på kryss en hva jeg hadde trodd, og endel dåligere på lens, men kan være jeg ikke har funnet rette trimmen .

Katamaraner går ikke noe bra på platt lens, eller på max høyde for den saks skyld. Husk på at med en gang du beveger deg "generere" du egen "opplevd" vind, dette resulterer i at opplevd vindvinkel blir annerledes enn sann vindvinkel.

Tenk deg følgende:

Det blåser med en vindhastighet på 5 knop og du beveger deg med en fart av 5 knop 90 grander på vindretningen. Du vil da oppleve at vinden kommer fra 45 grader. Har du 100 knops fart vil du oppleve at vinden kommer rett imot deg.

Og dette er grunnen til at raske båter tilsynelatende ikke seiler så høyt som saktere båter. Ikke fordi de ikke kan, men fordi de kommer raskere frem ved å falle av.

Se polardiagrammet for denne båten

http://lagoon-inside...olar-situation/

Ellers se gjerne denne artikklen om fordeler med flerskrog

http://www.flerskrog...g-vi-liker-det/

.

Lett Match,

Jeg tror du også er klar for en Cat. :wink:

her er en L380 med fin fart

og en annen som seiler forbi en Halv-båt. på 35 fot. disse deltar i samme regatta seilas.

Viggo. du krysser fint på 45-50 og fart er rett over halvparten av vindstyrken, opp til rundt 20knops vind,

Jeg skulle lett ha seilt ifra Sun Flyer. med litt vind, i lite vind kommer den muligens først, men tar jeg på genakkeren og krysser på 60 grader, så går det godt.

Careka, du motsier deg selv. Hvis du skal seile fra sun flyer må du seile vesentlig mer enn halvparten av vindstyrken.

Men håper virkelig du har rett i at den går bedre enn mange tror...

Vel, Lett match la ut polarogramet på båten, jeg seiler bedre en det, jeg har Flathead storseil, høyere mast. mer duk, osv. og det som er viktigs er at du ikke lassen den ned med vekt.

Men det er anderledes en å seile halvbåt, andre bevegelser. osv.

"Katamaraner går ikke noe bra på platt lens"

Det er ikkje vår erfaring. På platt lens seglar me med spinnaker med eit skaut til kvar baug. Storseglet pakka på bommen.

Det går unna, autopiloten styrar båten utan problem og eg kan lesa ei bok.

Det kan godt vera at betre og meir engasjerte seglarar kan segla fortar med storseil, gennaker og skjerande kursar.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...