Jump to content

Hvor dårlig seiler en turkatamaran?

Sun Flyer

Recommended Posts

Den jeg har kjøpt er dessverre ikke utstyrt med foldepropeller og jeg kommer ikke til å oppgradere noe før vi er sikre på at vi skal ha båten

Hadde nok kjøpt foldeproper uansett,merker stor forskjell på min båt, har også seilt en god del Lagoon 380 og 410 både med og uten foldeprop.På min båt så går det ikke særlig bra å kjøre en motor med fast prop men med foldeproper så er det nesten ikke rorutslag ved motorkjøring med en motor.

Kan også underskrive på alt Ask sier om spinnakerseiling med hel båt.

Storseilet mitt er 52 m2 normalen er 47.

Havhunden i Danmark fikk nytt nå i vinter laget i sverige, det er 54 m2.

Jeg har også genakker, som jeg lett bruker å krysse med opp til 60 grader, og da går det fort.

Den er 52 m2

Parasailor på 105 m2 for vindvikler fra 70 og rundt til 70, kan også brukes i mye vind, men den har jeg enda ikke fått testet. Venter på 75 blokker fra Harken. til og ha fremme. så det blir på sommerturen.

Og foldeproper er en selvfølge.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 1 år senere...

En liten oppdatering.

Nå har vi nå seilt litt med katamaranen og oppgradert den med ny rullefokk og foldepropeller.

Så nå skal vi seile regatta imorgen og søndag. Dessverre har vi ikke noe handicaptall fordi Norrating kun er for halvbåter.

Dermed er vi i turklassen. Vi skal konkurrere mot et vanlig knippe halvbåter, en najad 331, oceanis 331, Bavaria 46 og hanse 445. Blir dette plankekjøring eller får vi bank? Det er meldt mye vind men motvind begge dager.

Her er deltagerlisten: http://www.seilmagasinet.no/?regatta=1369&deltagerliste=1

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vel Sun F, for 2 helger siden, seilte jeg fra Grennå og opp til Sæby, der tok jeg igjen båten som seilte regatta ut fra Sæby, Jeg seilte kryss med 1 rev i storseilet og 3 rev i genoa, jeg gjorde rundt 9 knop. gikk for autopilot, og fikk låv til og seile forbi flere båter, da de hadde runding rundt ei bøye rett ved åpningen. Der den ene var en Elan 350.

Bilder på bloggen.

Og da var jeg i crusingmode. Det blåste rundt 15 s/m.

Lykke til SF. gi gass.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 2 uker senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering her. Vi var kanskje maks uheldig med vindsretningen da "alle" sier at lagoonkatamaraner går så dårlig på kryss. Men vi gjorde vårt beste der og da. Og vi fikk et klart inntrykk av hvor bra eller dårlig båten seiler i forhold til de halvbåtene som var med.

Lørdag var det lett bris i starten, men økte etterhvert til frisk bris med liten kuling i kastene. 70% kryss, resten var slør med sann vind ca 90 grader. Det gikk trått i starten, men etterhvert fikk vi opp farten litt når vinden økte. Kryssvinkelen var ca 100 grader.

Disse båtene var foran oss i mål:

First 34,7

Maxi 1050

X 332

Sun odyssey 36i performance

Bavaria match 35

Grand soleil 45

X-37

First 40,7

Hanse 445

First 44,7

Disse var bak oss:

Hanse 370

Bavaria 33 cr

Bavaria 46 cr

First 305

Dufour 385

Sun Odyssey 36i

Najad 331

Calypso 102

Noen av disse rakk ikke makstiden og fikk DNF.

Dag to var det meldt mer vind og endel båter vågde ikke å stille. Men vinden var helt ok. Ca liten kuling, stiv i kastene. Vi trengte ikke reve storseilet engang, men rullet litt inn på fokka for å få lettere slag i det trange sundet vest for mjømna. Mye trykk og fokkeskjøtet røk 2 ganger. Vi tapte nok noen minutter på dèt.

95% kryss

Løpet ble kortet ned pga de stygge værmeldingene. Start skjerjehavn og mål ved fonnesstraumen.

Disse båtene var foran oss i mål:

First 34,7

Maxi 1050

X 332

Bavaria match 35

Grand soleil 45

First 40,7 (få minutter foran, men med ødelagt storseil ca halveis og inn)

Hanse 445 (kun 7 minutter foran i mål)

First 44,7

Disse var bak oss:

Sun odyssey 36i performance

X-37 (røk storseilet, fullførte med stormstorseil)

Hanse 370

Bavaria 33 cr

Bavaria 46 cr (feiget ut)

First 305

Dufour 385 (feiget ut)

Sun Odyssey 36i

Najad 331 (Feiget ut)

Calypso 102

Av listen ser vi at de som var raskere enn oss er alle såkalte cruiser-racere (kanskje med unntak av hanse 445). Dermed vil jeg si at katten faktisk er ganske rask for å være en gjennomført turbåt som ikke er beregnet på regatta. Vi var også kun meg, min kjære og skipskatten ombord, og kunne nok ha knappet inn noen minutter på å ha en sterk vinsjgorilla ombord. Harken 44 er litt lite til fokka her ombord. Og 12 mm polyestertau er for svakt for skjøtet. Her er et bilde fra søndagen.

bilde

Har ikke vært så mye utaskjærs med vår egen, men seilte fra Fuengirola til Brest med Rune sin i sommer. Syns ikke slagene var så ille, jeg.Det slår jo, men ble vant med det. På alt som heter vind aktenfor tvers er det veldig behagelig og greit å styre. Autopiloten fikser greit lens opptil 30-35 knop på havet. Kort sidesjø er verst mens kryss eller stamping i motsjø med motor er ikke så verst. Vi krysset biscaya i motvind. Akkurat da savnet jeg gamlebåten som jo hadde gått vesentlig høyere og fortere (men ikke mer behagelig).

Har det gamle storseilet, men kjøpte ny rullefokk i cruisinglaminat (breezesails/elvstrøm). Foldepropeller gjorde også stor forskjell; det hadde vi ikke i sommer. Vi har en gennaker som vi bruker så ofte som mulig.

Beholder du jeanneau'en?

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Høres ikke så værst ut! Jeanneauen kommer nok for salg til våren, men først skal vi bruke vinteren på å flytte ut og sørge for at båten fremstår i strøken stand så snart vårsola titter frem :cool::cool: Litt usikkert hva vi gjør etter båten evt. er solgt. Det kan jo ta litt tid og usikkert hvordan markedet utvikler seg :sailing::diving::sailing::diving:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Den blir nok et godt kjøp.

Noe som taler for katamaran er jo at markedet for disse ser ut til å vokse. Jeanneau, beneteau og bavaria har hatt stor nedgang i finanskrisa. Lagoon har hatt vekst hvert år, så markedet er økende. Kan være bra for evt verdiutvikling utover. Men seilgleden kommer ikke før i frisk bris. ;)

Det er jo også noe med katamaraner vs enskrogsbåter - i en enskrogsbåt får man veldig klare signaler i form av ubehagelig og skummel krenging - men båten kantrer aldri (og dersom man greier å dyppe mastetoppen i sjøen, retter båten seg opp veldig fort) - men i en katamaran er det ganske anderledes, i katamaranen føles det trygt og godt ut, og så ... velter den rett og slett, helt uten forvarsel? Hørte på VHF'en i sommer om at man ba om assistanse til en katamaran som hadde velvet i Drøbakssundet - jeg husker ikke været, men det var ikke kuling.

Jeg kunne godt tenke meg en katamaran ... men slike ting skremmer jo litt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det står i manualen at riggen skal ryke før båten kullseiler. Kullseiling på kryss skal derfor ikke være mulig med mindre riggen er sterkere enn beregnet. Derimot kan de kullseile forover i unnavind hvis baugen går havner for dypt ned i en bølge. Hvis man følger forskriften skal de dog ikke synke av dette, da det er vanntette skott både foran og bak. Skal scanne et bilde av revetabellen og legge ut. Katamaranen som velvet i drøbaksundet; var ikke det en jolle?

Hei

Eg meinar å ha lest at katamaranen tobixen skriv om var ein jollekatamaran. Dei veltar, som mange andre joller, lett.

Ein kommentar til tittelen på tråden. Det er mange turkatamaranar som seglar betre enn Lagoon.

Av moderne turkatamaranar er Lagoon vel blandt dei som seglar dårlegast?

Eg er samd i det Sun Flyer skriv om kullsegling forover.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...