Kristian_H Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 .... Og kanskje en code zero. Kjøp en i karbon eller lignende da er de morsomme å seile på kryss med også :) kan man kalle det stjelt når det er av oss? Fra EM ifjor iallefall.. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Den jeg har kjøpt er dessverre ikke utstyrt med foldepropeller og jeg kommer ikke til å oppgradere noe før vi er sikre på at vi skal ha båten Hadde nok kjøpt foldeproper uansett,merker stor forskjell på min båt, har også seilt en god del Lagoon 380 og 410 både med og uten foldeprop.På min båt så går det ikke særlig bra å kjøre en motor med fast prop men med foldeproper så er det nesten ikke rorutslag ved motorkjøring med en motor. Kan også underskrive på alt Ask sier om spinnakerseiling med hel båt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 (redigert) Storseilet mitt er 52 m2 normalen er 47. Havhunden i Danmark fikk nytt nå i vinter laget i sverige, det er 54 m2. Jeg har også genakker, som jeg lett bruker å krysse med opp til 60 grader, og da går det fort. Den er 52 m2 Parasailor på 105 m2 for vindvikler fra 70 og rundt til 70, kan også brukes i mye vind, men den har jeg enda ikke fått testet. Venter på 75 blokker fra Harken. til og ha fremme. så det blir på sommerturen. Og foldeproper er en selvfølge. Redigert 25.Mai.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 En liten oppdatering. Nå har vi nå seilt litt med katamaranen og oppgradert den med ny rullefokk og foldepropeller. Så nå skal vi seile regatta imorgen og søndag. Dessverre har vi ikke noe handicaptall fordi Norrating kun er for halvbåter. Dermed er vi i turklassen. Vi skal konkurrere mot et vanlig knippe halvbåter, en najad 331, oceanis 331, Bavaria 46 og hanse 445. Blir dette plankekjøring eller får vi bank? Det er meldt mye vind men motvind begge dager. Her er deltagerlisten: http://www.seilmagasinet.no/?regatta=1369&deltagerliste=1 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hei Blir det kryss begge vegar trur eg neppe det blir plankekøyring. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Nyeste værmeldingen er justert og sier ikke kryss lengre. Men søndag blir ekstremt. Kan bli sterk kuling på ettermiddagen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Vel Sun F, for 2 helger siden, seilte jeg fra Grennå og opp til Sæby, der tok jeg igjen båten som seilte regatta ut fra Sæby, Jeg seilte kryss med 1 rev i storseilet og 3 rev i genoa, jeg gjorde rundt 9 knop. gikk for autopilot, og fikk låv til og seile forbi flere båter, da de hadde runding rundt ei bøye rett ved åpningen. Der den ene var en Elan 350. Bilder på bloggen. Og da var jeg i crusingmode. Det blåste rundt 15 s/m. Lykke til SF. gi gass. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Da er det på tide med en liten oppdatering her. Vi var kanskje maks uheldig med vindsretningen da "alle" sier at lagoonkatamaraner går så dårlig på kryss. Men vi gjorde vårt beste der og da. Og vi fikk et klart inntrykk av hvor bra eller dårlig båten seiler i forhold til de halvbåtene som var med. Lørdag var det lett bris i starten, men økte etterhvert til frisk bris med liten kuling i kastene. 70% kryss, resten var slør med sann vind ca 90 grader. Det gikk trått i starten, men etterhvert fikk vi opp farten litt når vinden økte. Kryssvinkelen var ca 100 grader. Disse båtene var foran oss i mål: First 34,7 Maxi 1050 X 332 Sun odyssey 36i performance Bavaria match 35 Grand soleil 45 X-37 First 40,7 Hanse 445 First 44,7 Disse var bak oss: Hanse 370 Bavaria 33 cr Bavaria 46 cr First 305 Dufour 385 Sun Odyssey 36i Najad 331 Calypso 102 Noen av disse rakk ikke makstiden og fikk DNF. Dag to var det meldt mer vind og endel båter vågde ikke å stille. Men vinden var helt ok. Ca liten kuling, stiv i kastene. Vi trengte ikke reve storseilet engang, men rullet litt inn på fokka for å få lettere slag i det trange sundet vest for mjømna. Mye trykk og fokkeskjøtet røk 2 ganger. Vi tapte nok noen minutter på dèt. 95% kryss Løpet ble kortet ned pga de stygge værmeldingene. Start skjerjehavn og mål ved fonnesstraumen. Disse båtene var foran oss i mål: First 34,7 Maxi 1050 X 332 Bavaria match 35 Grand soleil 45 First 40,7 (få minutter foran, men med ødelagt storseil ca halveis og inn) Hanse 445 (kun 7 minutter foran i mål) First 44,7 Disse var bak oss: Sun odyssey 36i performance X-37 (røk storseilet, fullførte med stormstorseil) Hanse 370 Bavaria 33 cr Bavaria 46 cr (feiget ut) First 305 Dufour 385 (feiget ut) Sun Odyssey 36i Najad 331 (Feiget ut) Calypso 102 Av listen ser vi at de som var raskere enn oss er alle såkalte cruiser-racere (kanskje med unntak av hanse 445). Dermed vil jeg si at katten faktisk er ganske rask for å være en gjennomført turbåt som ikke er beregnet på regatta. Vi var også kun meg, min kjære og skipskatten ombord, og kunne nok ha knappet inn noen minutter på å ha en sterk vinsjgorilla ombord. Harken 44 er litt lite til fokka her ombord. Og 12 mm polyestertau er for svakt for skjøtet. Her er et bilde fra søndagen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Har sansen for katamaran. Men ser for meg vansker med gjestehavnplass generelt. Ellers en fin måte og seile på. Har seilt Kat i Caribian og det var helt topp. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kaftein ØL Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Hvordan synes du båten er i sjøen? Tenker spesielt på åpent hav, mye plaget med slag mellom skrogene? Har du fortsatt de gamle råtne seilene som fulgte med båten? De har jo noen mil på ryggen Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 (redigert) Har ikke vært så mye utaskjærs med vår egen, men seilte fra Fuengirola til Brest med Rune sin i sommer. Syns ikke slagene var så ille, jeg.Det slår jo, men ble vant med det. På alt som heter vind aktenfor tvers er det veldig behagelig og greit å styre. Autopiloten fikser greit lens opptil 30-35 knop på havet. Kort sidesjø er verst mens kryss eller stamping i motsjø med motor er ikke så verst. Vi krysset biscaya i motvind. Akkurat da savnet jeg gamlebåten som jo hadde gått vesentlig høyere og fortere (men ikke mer behagelig). Har det gamle storseilet, men kjøpte ny rullefokk i cruisinglaminat (breezesails/elvstrøm). Foldepropeller gjorde også stor forskjell; det hadde vi ikke i sommer. Vi har en gennaker som vi bruker så ofte som mulig. Beholder du jeanneau'en? Redigert 26.September.2013 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Høres ikke så værst ut! Jeanneauen kommer nok for salg til våren, men først skal vi bruke vinteren på å flytte ut og sørge for at båten fremstår i strøken stand så snart vårsola titter frem Litt usikkert hva vi gjør etter båten evt. er solgt. Det kan jo ta litt tid og usikkert hvordan markedet utvikler seg Redigert 27.September.2013 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Den blir nok et godt kjøp. Noe som taler for katamaran er jo at markedet for disse ser ut til å vokse. Jeanneau, beneteau og bavaria har hatt stor nedgang i finanskrisa. Lagoon har hatt vekst hvert år, så markedet er økende. Kan være bra for evt verdiutvikling utover. Men seilgleden kommer ikke før i frisk bris. ;) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Arne Henriksen Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Har ikke fletta peiling på seiling, men har lest litt de siste årene og synes Lagoon sine seilkatamaraner virker som noe nær drømmebåter... :-) Var dette veldig avhengig av vindretningen eller kan du virkelig seile en 380 helt opp mot stiv kuling uten å måte reve? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sun Flyer Svart 28.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Hvis det er kryss skal man egentlig reve på 10 m/s. Men er det innaskjærs og lite sjø kan man strekke det endel. Og hvis det ikke er kryss, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sunnmøre Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Kanskje dumt spørsmål, men korleis veit ein når ein katamaran må revast? Får vel ikkje dei signala som i ein vanleg seilbåt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Det står i manualen... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sunnmøre Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Kan du seie noko meir om dette? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Det er jo også noe med katamaraner vs enskrogsbåter - i en enskrogsbåt får man veldig klare signaler i form av ubehagelig og skummel krenging - men båten kantrer aldri (og dersom man greier å dyppe mastetoppen i sjøen, retter båten seg opp veldig fort) - men i en katamaran er det ganske anderledes, i katamaranen føles det trygt og godt ut, og så ... velter den rett og slett, helt uten forvarsel? Hørte på VHF'en i sommer om at man ba om assistanse til en katamaran som hadde velvet i Drøbakssundet - jeg husker ikke været, men det var ikke kuling. Jeg kunne godt tenke meg en katamaran ... men slike ting skremmer jo litt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Det står i manualen at riggen skal ryke før båten kullseiler. Kullseiling på kryss skal derfor ikke være mulig med mindre riggen er sterkere enn beregnet. Derimot kan de kullseile forover i unnavind hvis baugen går havner for dypt ned i en bølge. Hvis man følger forskriften skal de dog ikke synke av dette, da det er vanntette skott både foran og bak. Skal scanne et bilde av revetabellen og legge ut. Katamaranen som velvet i drøbaksundet; var ikke det en jolle? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Hei Eg meinar å ha lest at katamaranen tobixen skriv om var ein jollekatamaran. Dei veltar, som mange andre joller, lett. Ein kommentar til tittelen på tråden. Det er mange turkatamaranar som seglar betre enn Lagoon. Av moderne turkatamaranar er Lagoon vel blandt dei som seglar dårlegast? Eg er samd i det Sun Flyer skriv om kullsegling forover. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Det er nok endel å sikkerhetsmargin i dette skjemaet. Men når man er utaskjærs og det er makskryss bør man nok følge det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 (redigert) http://www.youtube.com/watch?v=vdqXoIhg0dA Turkatamaran? Redigert 29.September.2013 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Katamaraner er så mangt... Spørsmålet er hvor lang turen er og hva er komfortkravet :P Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Eg meinar å ha lest at katamaranen tobixen skriv om var ein jollekatamaran. Dei veltar, som mange andre joller, lett. Ja, det er klart. Så da der dét oppklart :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.