Jump to content

Hvordan sette inn cd spiller


Frissy

Recommended Posts

Har en liten båt. Kun et batteri, men har lyst til å sette inn cd spiller for å kose meg litt ekstra. Bør jeg kjøpe et batteri til? Noen tips til hva slags stereo/høytalere som funker?

<{POST_SNAPBACK}>

Litt snaut med opplysninger her men om jeg går ut fra at du har påhengsmotor så har du nok ikke så mye lading. I gamle dager var ikke ladingen fra en påhenger mer enn noe sånt som 4-5A. Vet ikke så mye om moderne påhengere men de er sannsynligvis en del bedre. Med snorstart er det jo ikke så ille om du går tom for strøm. Batteriet har best av å ikke bli mer enn 50% utladet.

 

Regn med at en bilstereo bruker minst 1 Ampere, mer om du guffer på litt.

 

Et eksempel: Har du et batteri på 50Ah (Amperetimer) bør du ikke bruke mer enn 25Ah og da har du strøm nok til et døgn med "koselyd" under forutsetning av at det var fulladet ved start.

 

Vanlige bilstereoen tåler ikke vann så om du ikke kan plassere den tørt er det nok best (og dyrest) med en vanntett båtstereo. Maritim har f.eks. denne til kr 4.000.- Det står ikke i teksten at den er vanntett men jeg mener den er det.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en liten båt. Kun et batteri, men har lyst til å sette inn cd spiller for å kose meg litt ekstra. Bør jeg kjøpe et batteri til? Noen tips til hva slags stereo/høytalere som funker?

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde nok valgt en spiller som var ment for maritimt bruk, det vil si en som tåler fuktighet og vannsprut.

Ser at både Maritim og Seatronic har slike i sitt sortiment.

Tenk også over monteringsted for spilleren, monter den så godt beskyttet som mulig. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Har en liten båt. Kun et batteri, men har lyst til å sette inn cd spiller for å kose meg litt ekstra. Bør jeg kjøpe et batteri til? Noen tips til hva slags stereo/høytalere som funker?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ikke nødvendig med ekstra batteri så lenge du bruker den fornuftig, dvs ikke veldig mye når motoren er slått av. Stereon bruker mer enn 1 amp.

 

Avhengig av hvor den plasseres så må du ha marinespiller/høyttalere. Hvis dette er en innelukket båt med kalesje kan jeg ikke se noen grunn til å kjøpe dyrere (og ofte dårligere) marine utstyr.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kom over båtstereo hos komplett.no fra Sony, modeller som er behandlede kretskort for å tåle maritimt miljø.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310833&cks=PRL

 

og

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310818&cks=PRL

 

sistnevnte har lydinngang for TV/PC/hvasomhelst.

 

Noen som har prøvd?

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Mitt tips: Kjøp billige bilspilllere og bytt de etterhvert som de ryker. Saltet vil avleiere seg på kretskort, dempere, sleider, laserlinse osv. Om spilleren er vanntett eller ikke, hjelper ikke med fuktig sjøluft. En vanlig spiller holder ca 2-4 år. Direkte sprut tåler tror jeg ingen av de tåler :-) Da må du ha noe foran, et deksel eller noe.

 

Joda 310

ps Nå var den Sony spilleren som vidarbre tipset om relativt rimelig da :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En liten tanke som slår meg her.

 

Jeg har hatt båt nå i fire år (tre ulike) har alldrig instalert noe annet en vanlig bilstereo.

 

Siden jeg har seilbåt er stereon alltid montert inne i salongen sammen med høytalerer, og jeg har alldrig hatt noe problemer med dette.

 

Hvor vanligt er det att folk kjøper disse "marine" stereo for montering inne i båten. Jeg kan godt skønne att du velger det hvis den ska monteres ute, men ser absolut ikke behovet for det ellers.

Link to post
Share on other sites

MP3-spiller og ørepropper er tingen. Frister heller ikke tyver og kjeltringer da du tar den med i lomma.

Min båtstereo frister vel heller ingen tyver da jeg alltid tar med hjem den avtagbare fronten!

 

Videre er jeg ikke tilhenger av hodetelefoner i noe kjørtetøy (båt, bil, scooter/sykkel etc), i alle fall ikke hodetelefoner eller propper som demper lyden rundt betraktelig. Direkte trafikkfarlig kan det være.

Link to post
Share on other sites

Litt snaut med opplysninger her men om jeg går ut fra at du har påhengsmotor så har du nok ikke så mye lading. I gamle dager var ikke ladingen fra en påhenger mer enn noe sånt som 4-5A. Vet ikke så mye om moderne påhengere men de er sannsynligvis en del bedre.

HELT riktig SveinHa. Jeg har en 25 år gammel 2T-motor som leverer maks 6 Ampere (og en 1 år gammel 4T-motor som leverer 40 Ampere). Nå er det litt forskjell på størrelsen på mine motorer, men om jeg ser på identisk motorstørrelse med min gamle motor på 40 Hk som levere maks 6 A så leverer en moderne 40 Hk Suzuki som eksempel en maksstrøm på nesten 20 A.
Link to post
Share on other sites

Mitt tips: Kjøp billige bilspilllere og bytt de etterhvert som de ryker.  Saltet vil avleiere seg på kretskort, dempere, sleider, laserlinse osv. Om spilleren er vanntett eller ikke, hjelper ikke med fuktig sjøluft. En vanlig spiller holder ca 2-4 år. Direkte sprut tåler tror jeg ingen av de tåler :-) Da må du ha noe foran, et deksel eller noe.

Enig Med Joda310 her. Har en liten landstedsbåt på hytta, som jeg satte en gammel Pioneer spiller i. Båten har utett kalesje så den får noe vann på seg. Den ble etterhvert så rusten at det var nesten rustet gjennom lokket, men virket, det gjorde den! Nå var det ikke CD i denne, kun radio, så det var ikke så mange deler som kunne gå istykker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...