JePeKj Startet 23.Mai.2012 Del på Facebook Startet 23.Mai.2012 Trenger tips til rimelig løsninger. Synest det blir for dyrt å kjøpe dertil tiltenkt isolering i tillegg til skrogtrekket siden båten min er gammel og uansett aldri blir superfin. Svigers brukte et forholdsvis tjukt vegg-til-vegg teppe i hele sin båt. Dette blir heller ikkje så billig, men var iflg han veldig bra både med tanke på isolering for varme OG lyd... Eg har funne dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lydisoleringsfilt-369222/ Men eg har ikkje vært i butikken og kikket etter om det kan funke. Men er jo billig då. Noen som har tips billig enkle gjør det selv løsninger? (både til isolering og skai) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Det BTproduktet du ser på her er beregnet til lydisolering. Det kan ikke brukes til varmeisolering, da det vil dannes kondens og stoffet blir vått. Etter en stund mugner det og båten vil begynne å lukte kjeller. Kan godt tenke meg at det samme problemet vil dukke opp med vegg-til-vegg-teppe. Men BT har også termo-isolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Kjøpe 3-4 billige liggeunderlag, f.eks dette fra Biltema : http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-26751/ ....skjære til og lime med vannfast lim. Deretter lime på skai. Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Har tenkt på det med liggeunderlag. Men Biltema sitt er "ruglete" og eg er usikker på om det vil vise gjennom skaien? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Under min oppussing av nybåten har jeg slaktet gamle men pent brukte skummadrasser og overmadrasser til nytt innlegg i salongputene... Det spørs om ikke tur-liggeunderlagene jeg har liggende kommer til å lide samme skjebne som skrogisolasjon i benker og under køya i forpiggen. enkeltlaminat i skrog er jaggu ikke like varmt og lunt som sandwichkonstruksjon kjenner jeg etter å ha bodd i båten en uke. Om det gir noen forskjell med liggeunderlag, så kommer jeg ihvertfall til å merke det... Det kan godt hende at Europris eller lignende har rimelige og slette underlag... Tips til trådstarter. Er vel bare å tråle sidene til dem, jula, Clas og diverse sportsbutikker. Forsvarets grå og hvite underlag hadde vært utmerket. Redigert 29.Mai.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hei Vist du spør etter støypematte hos en byggevare så er det samme matriale som liggeunerlag, men er slett på begge sider. Har brukt dette og det funker, det er billig også Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 hmm, bra tips. dette liker vi. noen spesiell limtype du brukte eller går det i det samme som lim til trekk? Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Slenger meg på tråden her. Driver og tenker på det samme. Hvor godt isolerer sitte/liggeunderlag i feks. mellom +0° C og +10° C? Har også kikket litt på www.glava.no sine marine produkter. Noen som har erfaringer med disse. Gava produktene er jo mugg, sopp og kondens motstandige i tillegg til at de er brannhennende. Det er jo ikke sitte og ligge underlag, eller? Bare som en opplysning for og gjøre det lettere for de som måtte kunne svare meg på disse spørsmålene så har jeg en Skarpnes 30 med AC. Det er i første omgang kun disse to cabinene og toalettet som skal isoleres. Varmeren min er en Eberspacher D4 med varmluftutak til BC og AC. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sydvesten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Dette med å bruke brannhemmende isolasjon er meget viktig ombord i en båt, så en må ikke seg blind på pris her og går billigste "liggeunderlag" løsning. Det er dessverre mange som ikke tar sikkerheten alvorlig nok, og velger kun utfra pris og ikke sikkerhet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ariel . Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hei Jeg bruker vannbasert kontaktlim på hjørner, ellers så bruker jeg våtrom golvlim Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Figaro Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Bruk Rockwool istedenfor Glava. Tar ikke opp fukt, og er meget brannsikkert. Brukes også i større skip. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
JePeKj Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Liggeunderlag 8mm å Europris til 69 kr kommer kanskje til å bli prøvd for min del. Prøver meg med våtromslim for å teste om liggeunderlaget tåler dette. Forsåvidt enig i det med brannhemmende. Men innredningen min er laget av finér med mye lakk, og glassfiber brenner vel godt? Trur faktisk ALT i min 30 år gamle båt er rimelig brannFREMMENDE. Så eg trur kanskje ikkje at et par liggeunderlag under skaien ikkje gjør det store utslaget. Men for dere som bygger i mer moderne båter og gjerne i større skala så bør man absolutt tenke sikkerhet forran økonomi. For min del øker eg sikkerheten med rømningsveier og brannvarslere. Sitér dette innlegget Link to post
Klorgen Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Muligens dårli gjort å rippe opp i en så gammel tråd, men jeg lurte veldig på om noen her fikk noe erfaring med bruk av nevnte liggeunderlag? Skal til med å trekke om skai i mitt nye seilbåtprosjekt og i den forbindelse tenkte jeg i alle fall å isolere helt fremst i båten for å unngå fukt i sengeområdet. Samtidig vil det kanskje fungere litt som lydisolasjon også når man ligger der fremme, noe som jo er en bonus. Ser at Europris fortsatt selger liggeunderlag til 129 kr. stk. som skal være vanntett og varmeisolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Ser jeg i sin tid har kommentert i denne tråden, før jeg isolerte selv. Falt ned på å hovedsakelig bruke maritim.no sin 10 mm skrogisolasjon. Koster litt, men veldig bra. Brukte også 19mm Armaflex, siden jeg tilfeldigvis dumpet borti to kasser på finn. Det kommer til å gjøre stor forskjell i båten din. Både mtp kondens og lys, men ikke minst varmebehov. Sitér dette innlegget Link to post
Klorgen Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Spørs om det kanskje er det lureste. Båten har ikke vært isolert tidligere, men fikk beskjed om at det kunne komme endel kondens i forpiggen. Så tenkte i alle fall å isolere litt godt der, så får vi se på resten av båten. Det blir i hovedsak en båt for turer i sommerhalvåret. Takk for tilbakemeldingen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.