Jump to content

Erfaring med kjøp av seil fra utlandet, hvilke seilloft?

Kristian_H

Recommended Posts

Hei, har akkurat fått montert rulleforstag på båten, noe jeg sjeldent har seilt med, men som viser seg greit å ha på tur. I den forbindelse trenger(?) jeg en fokk på rull som kan brukes på tur samt onsdagsregattaer.

Vet det finnes en del seilloft i utlandet som er mye større enn de norske, har vært på de fleste loftene her i landet og vet godt at deres jobb går ut på å ta betalt :lol: Hvilke loft har dere brukt? gode / dårlige erfaringer.

Lurte også på hvor mye man sparer, er bare interessert i en fokk i dacron, så slipper jeg å snurre disse karbondukene rundt.

hvor lang leveringstid har man på seilene?

Du spør om erfaringer med seilloft. Min båt har seil fra Syversen (Smøgen) kjøpt i 2000. Rulleseil med vertikale spiler. Etter 10 år leverte jeg den til ettersyn, hvor de gikk over sømmer etc. Fikk de tilbake med noen forsterkede sømmer, nye webber, ny UV beskyttelse på genoaen, og begge seil vasket, 4000,- svenske. Da jeg reagerte på at det var billig svarte de at de synes UV beskyttelsen var så falmet at den skiftet de for egen regning (ettert 10 år!). Etter 11 år røk en duppedings i toppen av masten, slik at jeg ikke fikk rullet inn genoaen, de hadde en mann i toppen av masta i nesten en time for å bytte delen som satt dønn fast. Regning 400,- svenske, det var kun for delen, at de "knotade" skulle ikke være mitt problem. I fjor klarte jeg oså å knekke en av de vertikale spilene (karbonfiber) i storseilet når jeg lå i Kungshavn, ringte Syversen, som nå har flyttet til Gøteborg og heter UK Halsley, og fikk ny levert på brygga. Pris 0,- svenske. Det går på garantin sa de. I år hadde jeg somlet bort noen plastdingser som sitter i enden av spilene, ringte UK, fikk 4 nye tilsendt i en konvolutt, pris 0,- Det var reklameartikler sa de.

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe seil fra andre en UK (Syverssen)

Redigert av Draug1 (see edit history)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Hvis du skal ha en liten treer med vertikale spiler for rull anbefaler jeg å kjøpe lokalt. fordi det er masse som skal stemme for at et slikt seil skal passe 100%. Veldig ofte får man for langt forlik, så at når det blåser opp får man ikke strammet det ordentlig og ender med et for dypt seil. Dessuten er det ganske lite som skal til før det ikke stemmer med skjøtepunkt; blir skjøtehjørnet for høyt, så blir det krøll med tyskelhalingen til storseilet når du skjøter det på innsiden at vantene. Og motsatt får du ikke skjøtepunktet langt nok fram eller det passer ikke skikkelig med innhalet(hvis du bruker innhal). Men hvis dette stemmer skikkelig før du veldig letthåndterlig båt, da.

Da er det lettere å kjøpe en 135% genoa som skjøtes på utsiden av vantene. Her er det kun forlikslengden som kan bli feil (for lang er kjipt). ellers har man hele genouaskinnen til å justere for høyden på skjøtehjørnet. Så det er et seil man lettere kan kjøpe i utlandet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

har tenkt på de mulighetene også SF, den lokale seilmakeren hadde mye å gjøre, men regner med at det blir bestilt fra han til våren, eventuelt North om jeg vinner i lotto :lol:

Leverte en 4er for omsying hos den lokale seilmakeren idag morges som han kunne ha ferdig til imorgen hvis jeg trengte det, det er god service!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...