Jump to content

Slaveskjerm for PC-navigasjon

Olav Eide

Recommended Posts

Jeg har tatt i bruk PC-navigajon i seilbåten, og dette er en super løsning for elektronisk navigasjon. PC'en står selvfølgelig fastmontert ved kartbordet i salongen og er tilkoblet GPS og marineantenne. Det er bare en ulempe: Jeg må forlate roret og gå frem til luka for å myse ned på skjermen. Jeg er derfor på jakt etter en vanntett eller sprutsikker PC-kompatibel slaveskjerm for montering ute i cockpit. Skjermen bør være fullt lesbar i solskinn.

Jeg vet at det finnes skjermer på markedet, men de få jeg har sett er utrolig dyre!! Jeg ville anta at dette markedet nå er så stort at noen kan levere slike skjermer til overkommelige/ fornuftige priser. Ett alternativ er også å bygge en ikke vanntett skjerm inn i en egen kapsling.

Er det noen som har tips eller løsning på dette problemet?

Jeg har tatt i bruk PC-navigajon i seilbåten, og dette er en super løsning for elektronisk navigasjon. PC'en står selvfølgelig fastmontert ved kartbordet i salongen og er tilkoblet GPS og marineantenne. Det er bare en ulempe: Jeg må forlate roret og gå frem til luka for å myse ned på skjermen. Jeg er derfor på jakt etter en vanntett eller sprutsikker PC-kompatibel slaveskjerm for montering ute i cockpit. Skjermen bør være fullt lesbar i solskinn.

Jeg vet at det finnes skjermer på markedet, men de få jeg har sett er utrolig dyre!! Jeg ville anta at dette markedet nå er så stort at noen kan levere slike skjermer til overkommelige/ fornuftige priser. Ett alternativ er også å bygge en ikke vanntett skjerm inn i en egen kapsling.

Er det noen som har tips eller løsning på dette problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tenkte også på samme løsning. Vurderte 15" LCD TV med VGA (PC) inngang montert på svingarm

innenfor nedgangen fra cockpit. Men så begynnte jeg å regne på strømtrekk... LapTop ca. 5 Amp. og TV 3 til 5 Amp. Så jeg endte opp med en fastmontert GPS i cockpit, med stort godt lat/long display og papirkart. Tror det vil lønne seg med tanke på å være oppdatert med å kunne lese "kart mot terreng".

Lett for å bli sløv med å la plotteren gi svaret hele tiden.

Geir

PS. GPS'en trekker bare 250 mA

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

En ekstra skjerm for plotteren er noe som jeg også har tenkt på av og til.

POSEIDON går jo en hel del praksisturer med slike som tar båtførerprøven, er med på nattseilas eller skal ha instrumentseilas for fritidsbåtskipper.

Da er den ene halvdelen av deltagerne i styrehuset og den andre halvdelen i salongen, og så går de "vakter".

Det hadde vært greit om de som er i salongen kunne få frem kartplotteren på den TV'en som står der. Men kartplotteren er idag en gammel lap-top PC uten videoutgang, og dermed kommer spørsmålene:

1) Kan jeg på en enkelt måte få tatt ut signalet fra Lap-top og lagt det inn på TV'en?

2) Når jeg har prøvet nyere lap-top'er som har videoutgang, så tvinges jeg til å velge mellom å ha bilde på PC eller på TV - og det er ikke godt nok i mitt tilfelle. Noen som har en god løsning?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

En ekstra skjerm for plotteren er noe som jeg også har tenkt på av og til.

.........2) Når jeg har prøvet nyere lap-top'er som har videoutgang, så tvinges jeg til å velge mellom å ha bilde på PC eller på TV  -  og det er ikke godt nok i mitt tilfelle. Noen som har en god løsning?

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Alle laptopene som jeg har brukt og "ødelagt" (3x Compaq, 2x Toshiba, 2x IBM og 1x Dell) har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Alle laptopene som jeg har brukt og "ødelagt" (3x Compaq, 2x Toshiba, 2x IBM og 1x Dell) har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm...

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er vel at de fleste bruker en separat skjerm allerede på laptop'en da den interne ofte er for dårlig. En splitter gir som regel mulighet for lengre kabling uten at det går ut over kvaliteten på signalene.

..... har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm...

... det er mulig det, men da må jeg jo begynne å lese i bruksanvisningen :wink::wink:

Fra spøk til alvor; da må jeg vel få omgjort signalet fra PC'ens skjermutgang til noe som kan kjøres inn på TV'en; jeg må se hva jeg finner ut :confused:

mvh

Poseidon

... det er mulig det, men da må jeg jo begynne å lese i bruksanvisningen  :wink:  :wink:

Fra spøk til alvor; da må jeg vel få omgjort signalet fra PC'ens skjermutgang til noe som kan kjøres inn på TV'en; jeg må se hva jeg finner ut  :confused:

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Inn på tven må du nok ha en boks eller noe sånt. En enkel, gammeldags pcskjerm får du vel for 100 kroner i disse lcd-tider så det blir nok billigst og best hvis du har plass.

En enkel, gammeldags pcskjerm får du vel for 100 kroner i disse lcd-tider så det blir nok billigst og best hvis du har plass.

Plass kan sikkert la seg ordne, men jeg er mer betenkt på å sette inn enda en skjerm i salongen - Poseidon er tross alt godkjent som "verneverdig skip" av Riksantikvaren. Men jeg kan jo ha en løs skjerm til formålet, som jeg tar ombord og i land etter behov . . . .

mvh

Poseidon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...