Olav Eide Startet 22.Januar.2005 Del på Facebook Startet 22.Januar.2005 Jeg har tatt i bruk PC-navigajon i seilbåten, og dette er en super løsning for elektronisk navigasjon. PC'en står selvfølgelig fastmontert ved kartbordet i salongen og er tilkoblet GPS og marineantenne. Det er bare en ulempe: Jeg må forlate roret og gå frem til luka for å myse ned på skjermen. Jeg er derfor på jakt etter en vanntett eller sprutsikker PC-kompatibel slaveskjerm for montering ute i cockpit. Skjermen bør være fullt lesbar i solskinn. Jeg vet at det finnes skjermer på markedet, men de få jeg har sett er utrolig dyre!! Jeg ville anta at dette markedet nå er så stort at noen kan levere slike skjermer til overkommelige/ fornuftige priser. Ett alternativ er også å bygge en ikke vanntett skjerm inn i en egen kapsling. Er det noen som har tips eller løsning på dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 Hei, prøv å gå inn på emneoversikten oppe i høyre hjørne. Der er skrevet ganske mange innlegg om slaveskjermer tidligere, deriblant husker jeg tips om å lage kasse med plexiglass og gammel pc-vifte for bruk ute i hardt vær...... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 Hej Olav Eide o Velkommen till Baatplassen Du kan kolla med Gemotech på Vallö, han hade en bra industriskärm, vattentät när jag var där i höstas i tittade! http://www.gemotech.no/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonas Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 (redigert) Hei. Har også sett noen bra skjermer men synes de er dyre. Hva mener Dere som har litt peiling, om disse: http://www.navtech.no/html/lb/skj.asp Redigert 22.Januar.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 Jeg har tatt i bruk PC-navigajon i seilbåten <{POST_SNAPBACK}> Hei Olav Snakker vi Myldre? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 (redigert) Jeg har tatt i bruk PC-navigajon i seilbåten, og dette er en super løsning for elektronisk navigasjon. PC'en står selvfølgelig fastmontert ved kartbordet i salongen og er tilkoblet GPS og marineantenne. Det er bare en ulempe: Jeg må forlate roret og gå frem til luka for å myse ned på skjermen. Jeg er derfor på jakt etter en vanntett eller sprutsikker PC-kompatibel slaveskjerm for montering ute i cockpit. Skjermen bør være fullt lesbar i solskinn. Jeg vet at det finnes skjermer på markedet, men de få jeg har sett er utrolig dyre!! Jeg ville anta at dette markedet nå er så stort at noen kan levere slike skjermer til overkommelige/ fornuftige priser. Ett alternativ er også å bygge en ikke vanntett skjerm inn i en egen kapsling. Er det noen som har tips eller løsning på dette problemet? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tenkte også på samme løsning. Vurderte 15" LCD TV med VGA (PC) inngang montert på svingarm innenfor nedgangen fra cockpit. Men så begynnte jeg å regne på strømtrekk... LapTop ca. 5 Amp. og TV 3 til 5 Amp. Så jeg endte opp med en fastmontert GPS i cockpit, med stort godt lat/long display og papirkart. Tror det vil lønne seg med tanke på å være oppdatert med å kunne lese "kart mot terreng". Lett for å bli sløv med å la plotteren gi svaret hele tiden. Geir PS. GPS'en trekker bare 250 mA Redigert 22.Januar.2005 av Sirdalsrypa (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Olav Eide Svart 22.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 Hei Olav Snakker vi Myldre? <{POST_SNAPBACK}> Yes Cato, fremdeles. Procon? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 22.Januar.2005 Del på Facebook Svart 22.Januar.2005 (redigert) Yes Cato, fremdeles. Procon? <{POST_SNAPBACK}> Yess - JHS Redigert 22.Januar.2005 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 En ekstra skjerm for plotteren er noe som jeg også har tenkt på av og til. POSEIDON går jo en hel del praksisturer med slike som tar båtførerprøven, er med på nattseilas eller skal ha instrumentseilas for fritidsbåtskipper. Da er den ene halvdelen av deltagerne i styrehuset og den andre halvdelen i salongen, og så går de "vakter". Det hadde vært greit om de som er i salongen kunne få frem kartplotteren på den TV'en som står der. Men kartplotteren er idag en gammel lap-top PC uten videoutgang, og dermed kommer spørsmålene: 1) Kan jeg på en enkelt måte få tatt ut signalet fra Lap-top og lagt det inn på TV'en? 2) Når jeg har prøvet nyere lap-top'er som har videoutgang, så tvinges jeg til å velge mellom å ha bilde på PC eller på TV - og det er ikke godt nok i mitt tilfelle. Noen som har en god løsning? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mix Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Du kan bruke en Vga Splitter så får du en "slaveskjerm" i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 En ekstra skjerm for plotteren er noe som jeg også har tenkt på av og til. .........2) Når jeg har prøvet nyere lap-top'er som har videoutgang, så tvinges jeg til å velge mellom å ha bilde på PC eller på TV - og det er ikke godt nok i mitt tilfelle. Noen som har en god løsning? mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Alle laptopene som jeg har brukt og "ødelagt" (3x Compaq, 2x Toshiba, 2x IBM og 1x Dell) har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mix Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Alle laptopene som jeg har brukt og "ødelagt" (3x Compaq, 2x Toshiba, 2x IBM og 1x Dell) har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm... <{POST_SNAPBACK}> Problemet er vel at de fleste bruker en separat skjerm allerede på laptop'en da den interne ofte er for dårlig. En splitter gir som regel mulighet for lengre kabling uten at det går ut over kvaliteten på signalene. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 Har en 12" Sanyo industriskjerm ute ved pidestallen på seilbåten.Laptop'n står nede på kartbordet. Lang kabel, men alt har fungert bra. Skjermen kjører på 12v og jeg zoomer i kartet ute ved hjelp av en Interlink fjernkontroll til pc'n som benytter radiosignaler istedenfor infrarød kommunikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ..... har 3 modus .... Internskjerm, eksternskjerm eller begge deler..... til og med min gamle Toshiba Techra (brukes ombord), kan håndtere en tilleggs skjerm... ... det er mulig det, men da må jeg jo begynne å lese i bruksanvisningen Fra spøk til alvor; da må jeg vel få omgjort signalet fra PC'ens skjermutgang til noe som kan kjøres inn på TV'en; jeg må se hva jeg finner ut mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 ... det er mulig det, men da må jeg jo begynne å lese i bruksanvisningen Fra spøk til alvor; da må jeg vel få omgjort signalet fra PC'ens skjermutgang til noe som kan kjøres inn på TV'en; jeg må se hva jeg finner ut mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Inn på tven må du nok ha en boks eller noe sånt. En enkel, gammeldags pcskjerm får du vel for 100 kroner i disse lcd-tider så det blir nok billigst og best hvis du har plass. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2005 Del på Facebook Svart 24.Januar.2005 En enkel, gammeldags pcskjerm får du vel for 100 kroner i disse lcd-tider så det blir nok billigst og best hvis du har plass. Plass kan sikkert la seg ordne, men jeg er mer betenkt på å sette inn enda en skjerm i salongen - Poseidon er tross alt godkjent som "verneverdig skip" av Riksantikvaren. Men jeg kan jo ha en løs skjerm til formålet, som jeg tar ombord og i land etter behov . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.