mk414 Startet 24.Mai.2012 Del på Facebook Startet 24.Mai.2012 Jeg ser at det er mye skriverier om tomgang problemer og tenning her på forumet.. Men jeg har ikke klart å komme over et innlegg som kunne hjulpet med med mitt problem. Saken er slik at jeg nettopp har renset og fikset opp i begge forgasserne mine siden de var tette. Jeg har justert og kalibrert begge forgasserne slik at de fungerer sammen. Motoren er mye lettere å starte nå enn det den var før.. MEN når jeg gir litt gass og kommer opp i mellom 3-5 tusen rpm og setter spaken til nøytral så tar det VEEEEELDIG lang tid før den kommer tilbake til normal tomgang.. Hva kan være årsaken til dette? Håper noen kan hjelpe fort siden båten skal på vannet i morgen.. Kommentar fra moderator: Som jeg nettopp nevnte i en annen tråd, noen ord er ikke tillatt brukt i emnetitler da de ofte, også i dette tilfellet, fører til at den blir mangelfull. "Spørsmål" er ett av dem. Lar denne stå under tvil... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hva med gasswiren,retur fjæra på staget,ville kobla fra gasswiren og prøvd da gi gass rett på staget kjenn etter om Spjellakselene ikke går tregt. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Ja det var godt tips, det har jeg ikke tenkt på.. Når jeg justerte det staget som kobler begge spjellene sammen så sørget jeg bare for at i det jeg tro i gass spaken at de begge åpnet samtidig. Jeg så at det var litt vandring på denne.. Dette skal sjekkes ut i morgen.. Dersom dette ikke er tilfellet,, hva annet kan det være som jeg kan teste ut samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg ser at det er mye skriverier om tomgang problemer og tenning her på forumet.. Men jeg har ikke klart å komme over et innlegg som kunne hjulpet med med mitt problem. Saken er slik at jeg nettopp har renset og fikset opp i begge forgasserne mine siden de var tette. Jeg har justert og kalibrert begge forgasserne slik at de fungerer sammen. Motoren er mye lettere å starte nå enn det den var før.. MEN når jeg gir litt gass og kommer opp i mellom 3-5 tusen rpm og setter spaken til nøytral så tar det VEEEEELDIG lang tid før den kommer tilbake til normal tomgang.. Hva kan være årsaken til dette? Håper noen kan hjelpe fort siden båten skal på vannet i morgen.. Kommentar fra moderator: Som jeg nettopp nevnte i en annen tråd, noen ord er ikke tillatt brukt i emnetitler da de ofte, også i dette tilfellet, fører til at den blir mangelfull. "Spørsmål" er ett av dem. Lar denne stå under tvil... PS: Takk moderator, ikke helt lett å finne riktig emnetekst... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Kontroller tenninga, det å justere gasserne slik at den "faller pent" med feil tenning har jeg konkludert med er omtrent umulig. Jeg har nettopp bygget min aq140 om til enkeltgasser, og med feil tenning fikk jeg den ikke til å gå skikkelig. Den hang på turtall, og ville stoppe når den falt. Viste at den var feil på denninga, så var ikke noe overaskelse, men tenningslampa var død og i vente på ny ble det gjort noen forsøk. Nå er tenninga nesten perfekt og gasseren nesten perfekt, og problemet er nesten borte Jeg har elektronisk tenning fra 123 Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Dersom du har justert staget slik at begge forgasserene drar på helt likt så tror jeg at feilen finnes i gasswiren eller returfjæra på staget.Lite trolig at gasspjeldea/ akselen går tregt.Men husk at innjusteringa av gasspjelda er viktig,du finner hvordan det skal gjøres under arkiv på båtplassen aq145 eller 151 som du sikkert vet. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Kontroller tenninga, det å justere gasserne slik at den "faller pent" med feil tenning har jeg konkludert med er omtrent umulig. Jeg har nettopp bygget min aq140 om til enkeltgasser, og med feil tenning fikk jeg den ikke til å gå skikkelig. Den hang på turtall, og ville stoppe når den falt. Viste at den var feil på denninga, så var ikke noe overaskelse, men tenningslampa var død og i vente på ny ble det gjort noen forsøk. Nå er tenninga nesten perfekt og gasseren nesten perfekt, og problemet er nesten borte Jeg har elektronisk tenning fra 123 Jeg prøvde å løsne tenninga for å justere denne tidligere.. Men den sitter noe så inn i hamperæva fast.. Jeg skrudde ut bolten så jeg var heeeelt sikker på at den var løs.. men den ville ikke rikke på seg... tips om hvordan jeg kan løsne den uten å slå den i hjel? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Angående fordeler som sitter er det ikke noe nytt på volvomotorene av denne type.Spray på med 556 eller tilsvarende der den går ned i blokka bruk vannpumpetang på streken til fordeleren dra forsiktig alt og fram så løsner den ettervert. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Du kan jo kontrollere tenninga før du begynner med justering, evt har du gjort det? såfall hvor mye "feil" var den? Du skal ha ca 10 gr fød ved 900rpm hvis jeg ikke husker feil. 36gr fød ved 4200rpm. Er nok rust som holder fordeler, bruk 556 eller annet stoff, kjør motoren varm og prøv. Med tanke på at metall utvider seg ved temp økning, så tror jeg den slipper lettere hvis den er varm. Jeg brukte gummihammer og slo løs en, men det blir nok vanskelig med innsug osv påplass. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Du kan jo kontrollere tenninga før du begynner med justering, evt har du gjort det? såfall hvor mye "feil" var den? Du skal ha ca 10 gr fød ved 900rpm hvis jeg ikke husker feil. 36gr fød ved 4200rpm. Er nok rust som holder fordeler, bruk 556 eller annet stoff, kjør motoren varm og prøv. Med tanke på at metall utvider seg ved temp økning, så tror jeg den slipper lettere hvis den er varm. Jeg brukte gummihammer og slo løs en, men det blir nok vanskelig med innsug osv påplass. Lykke til. Etter jeg renset begge forgasserne så har jeg store problemer med å få den til å gå ordentlig på tomgang.. Jeg har justert tenningen så godt jeg kan på ca 10gr ved ca 850 og 900 rpm. Men problemet er at motoren ikke holder seg på dette turtallet.. Den jager jevnt mellom 900 og 2000 rpm. Jeg har en mistanke om at det er falskluft et sted, men har ikke klart å finne den enda.. Prøvde med startgass på forgasserne, altså der hvor pakkningen mellom spjellet og spjellhuset.. Når jeg bruker litt startgass der så øker motoren rpm.. men jeg tror at noe også kommer inn i luftfilteret så er usikker på om det er luftfilteret som får litt startgass eller om det faktisk er lekkasje i spjelhuset. Vi måtte sette båten på vannet i går og kjørte fra Son til Nesset på Vinterbro.. På høyt turtall så gikk den sånn ca greit,,, noe justeringer må til.. Men i det jeg satte den i fri så gikk motoren opp til ca 2000 rpm og ble der,, leeenge før den klarte å komme seg ned, og jeg er helt sikkert på at spjellet er helt lukket i fri posisjon. Jeg har ikke mye erfaring med å justere forgassere og tenning o.l så hvis det er noen som bor i nærheten som kunne hjelpe meg litt så hadde jeg satt meget stor pris på dette. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 har du sjekket vekterne i fordeleren? Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 har du sjekket vekterne i fordeleren? Da må jeg neste spørre hva det er for noe? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 (redigert) Under fordelerlokket sitter rotor og stifter og under plata som skiftene sitter på er vekterne montert når du gir gass så slår de ut når turtallet øker da vrir tenningsplata seg og du får mer fortenning dersom disse går tregt tilbake så kan turtallet henge. Ca10gdr ved tomgang900omdr og 36gdr ved4200omdr.Ofte rust og dermed tregheter der.Sjekk også at vertenes returfjærer er hele. Redigert 26.Mai.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Under fordelerlokket sitter rotor og stifter og under plata som skiftene sitter på er vekterne montert når du gir gass så slår de ut når turtallet øker da vrir tenningsplata seg og du får mer fortenning dersom disse går tregt tilbake så kan turtallet henge. Ca10gdr ved tomgang900omdr og 36gdr ved4200omdr.Ofte rust og dermed tregheter der.Sjekk også at vertenes returfjærer er hele. Takk for tipsene dine.. Jeg skal si ifra så fort dette er prøvd ut.. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Den er go,lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Etter jeg renset begge forgasserne så har jeg store problemer med å få den til å gå ordentlig på tomgang.. Jeg har justert tenningen så godt jeg kan på ca 10gr ved ca 850 og 900 rpm. Men problemet er at motoren ikke holder seg på dette turtallet.. Den jager jevnt mellom 900 og 2000 rpm. Jeg har en mistanke om at det er falskluft et sted, men har ikke klart å finne den enda.. Prøvde med startgass på forgasserne, altså der hvor pakkningen mellom spjellet og spjellhuset.. Når jeg bruker litt startgass der så øker motoren rpm.. men jeg tror at noe også kommer inn i luftfilteret så er usikker på om det er luftfilteret som får litt startgass eller om det faktisk er lekkasje i spjelhuset. Jeg har ikke mye erfaring med å justere forgassere og tenning o.l så hvis det er noen som bor i nærheten som kunne hjelpe meg litt så hadde jeg satt meget stor pris på dette. Min jaget også slik når den var feil på både tenning og gasser. Bytt pakning mellom gasser og innsug, og bruk HØYTEMP silikon ved montering, det blir TETT Se i manualen du finner i dokumentarkivet, står greit hvordan grunninstillingen skal være på forgasserne. Bare å skru inn 2 skruver pr gasser, og skru ut x antall ganger. så justerer du til/fra tomgangen likt på begge gasserne. Hvis tenninga er rett, og motoren da går fint er det ikke noe å tenke for mye på. Går den da ureint, med korrekt tenning, blir det værre. Sannsynligvis går det bra hvis du gjør det slik. Takk for tipsene dine.. Jeg skal si ifra så fort dette er prøvd ut.. Ikke meningen å rakke ned på andres råd, men før du demonterer hele fordeleren, så finner du svaret på om vektene beveger seg når du bruker tenningslampa. Hvis du har 10 gdr fød v 900rpm og ca 36 ved 4000rpm så går vektene ut, hvis den da faller "tilbake" til 10 gdr fød ved 900 så beveger de seg nok greit. Uansett er disse en servicedel, så gjør som du har fått råd om, ta opp gjør reint og smør. Allerhelst bytt hele greia, hvis det er en som har vært idrift siden 80 tallet 123 ignition er å annbefale, les egene tråder på forumet om de. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Under rotoren i fordeleren sitter det en filtpute som skal ha seg noen dråper olje hver gang du skifter motorolje på motoren. Dette er et ofte oversett servicepunkt. Denne oljen smører loddene i fordeleren, så disse dråpene er viktige for en fin gange. Løs gjerne opp rustne ledd med CRC etc først, men glem ikke å olje inn filtputen etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mk414 Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Ser ikke ut til å løse seg dette.. så nå har jeg bestilt rep-kit og bytter ut alt i forgasserne.. så får vi prøve på nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.