Jump to content

Tråden om Westbas 29


cosmo

Recommended Posts

Savner en tråd med erfaringer med westbas. Når det blir spurt om 30 fotere med lukket hytte og selvlensende dekk, blir den ofte glemt.

Har denne båten selv og er kjempefornøyd med sjøegenskapene. Med den dype kjølen den har er den sårbar for sjø bakfra. Dette er det derimot mulig å kompensere for med flaps og ratting. Har 200 hk og det bør denne båten ha. Når jeg drar den opp de siste knopene fra 15 til 17-18 løfter båten seg oppå vannet og er ganske stabil. Å kjøre fortere enn dette er både uøkonomisk og en kan oppleve at båten kommer for høyt i vannet og balanserer på kjølen.

I mitt tilfelle synes jeg den er upraktisk med tanke på små barn når man har med seg barnevogn, da dette skal ombord og av igjen ut gjennom kalsjen på siden eller bak. Da savner jeg at den hadde dør i hekken og man slapp å klatre over ripa(relingen). Som turbåt og fiskebåt for voksne er den helt topp. 5m2 uteplass og brønn for å komme til propell dersom uhellet skulle være ute og man får noe på propellen.

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post

Heisann denne tråden liker jeg, og båten selvfølgelig :) Har 2002 mod som er i bruk hele året. Er godt fornøyd med båtem, utrolig udramatisk og enkel å håndtere i vind der andre må bruke sideproppeler. Har Yanmar 184 hk og marser 15 til 16 knop, toppfart ca 20. Veldig likandes båt, som kombi for tur, fiske og forbruksmessig må denne være blandt de beste. Sleipnern

Link to post

Jeg har ikke baugpropell og har lært meg å leve med det. Tenker automatisk gjennom hvorledes jeg må manøvrere i havner i forhold til vind og strøm slik at jeg ikke skal bli "fanget" oppe i fjøra uten baugpropell til å svinge meg ut igjenn. Den reagerer litt seint under bakking, men dersom den får et lite gasspådrag for å gi den litt ekstra puff, reagerer den med en gang.

Link to post

Hvordan gjør du det med de 2 dieseltankene når de bynner å bli tomme?. Min drar betraktelig mer fra styrbord og uten rør!? mellom tankene er jeg redd motor vil dra luft når den er tom mens den andre fortsatt er kvart full? Har stengt retur til ene tanken men ser ikke ut til å hjelpe!

Link to post

Jeg bruker å kjøre den ned på halv tank og bytter tank. Jeg prøvde nettopp å sende returen inn på den andre tanken, men det gikk seint. Var ute en tur og hadde glemt hele greia. Da jeg la til hadde ting forandret seg på tankene, så jeg tror det trengs litt turtall for å få dreis på dieselflyttinga. Vurderer å sette på et bend på hver kran slik at jeg kan la de finne likevekten ved å åpne begge kranene dersom båten blir liggende skeiv etter at tankene er ulikt tømt. Utrolig glad for at det er avtappning i bunnen av tanken og der har jeg knappest greid å finne noe smuss når jeg tapper ut en skvett.

Link to post

Hei! det er vel på tide at det kom en tråd om Westbas 29,jeg liker denne båttypen og mener den tilbyr like gode kvaliteter som NB,Viknes,Nord West,Viksund,Myra etc eks.,den fikk meget god kritikk i båtmagasinets mai utgave 2012 og fikk gode test"resultater" i Båtliv 2002.,etter det jeg kunne dømme ut i fra Båtmagasinet og Normarin så er båten forsatt i produksjon og leste eit sted at Bruksplast A/S står for produksjon.

Leste noen gamle annonser/brosjyrer fra Normarin der siste offisielle kjente oppdatering var innvendige forbedringer og bla avrundede vinduer dette var i 2007.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hyggelig med en egen tråd for båten vi også har.

 

Har en 1991 Westbas, og er relativt fornøyd med båten. Har en fabrikkoverhalt Ford 2726T på 212 Hk. Trives best med marsj på 12-14 knop, og 18-1900 rpm. Bruker da ca 15 liter per time. Kan øke til 13-15 på 2100 rpm, men da kommer jeg opp i 25 liter i timen. På fullt, 2450 rpm har jeg logget den til 19 knop, men dette er nok avhengig av strømforhold etc.

Tror nok at en Yanmar 184 Hk er en fin maskin i denne båten, da den er vesentlig lettere enn min Ford, som fyller hele maskinrommet. Forden er imidlertidig en maskin jeg er veldig fornøyd med. Starter og går - maler som en katt. Litt røyk ved oppstart og tomgang.

 

ang. vekt på båten, så blir det jo gjennom årene fyllt opp med alt mulig som er kjekt å ha, og iflg bruksplast, som jeg har vært i kontakt med, er opplyst fart på 21 knop, tom båt, lite drivstoff og en lett mann ombord:-)

 

Vi er 2 voksne og 2 barn på 10, 13 år som har 8-10 overnattinger i året. Stikk-køyene er jo litt knotete og trang å komme inn i - og kunne med fordel vært en smule bredere på tvers. Det er god plass på langs til en voksen - kanskje 2, men da skal man være rimelig glad i hverandre, og like å ligge vel tett:-)

Ellers en velfungerende båt med mange gode løsninger, som å komme til i maskinrom fra sidene. Har også laget luke i forkant av maskin, som gjør det enkelt å skifte reimer ved behov.

 

 

Har tenkt å installere baugpropell i løpet av kommende vinter, da den er lei å bakke med ut av trange steder. Noen som vet hva som er installert for størrelse på tunnell og kraft på thruster som standard på disse?

Har ikke kalesje på min, og tenker på å kjøpe dette også til neste sesong. Noen som har gode råd til hvor dette kan handles rimelig?(Eller noen som har en liggende for salg:-))

Link to post
  • 2 uker senere...

Det virker som at westbas ikke er i skuddet lenger etter antall båter til salgs og omløpstiden på de.

Min egen båt står overfor en betydelig oppgradering med ny kalesje, nye styresnekker og ikke minst baugpropell.

I følge maritim var det se60 som var brukt og jeg går for den.

Båten er noen år gammel og styringen er fra Tenfjord og nå fikk jeg ikke tak i deler som trengtes og da er det bare å skifte. Tror jeg har hatt problemer med tilbakeslagsventiler en stund da jeg har mistanke om at når roret får belsatning så har trykket gått tilbake til pumpene og jeg får utslag på roret. Dette fører til at ved bølger fra siden og låringen blir det ekstra stor bevegelse i båten. Kjøper meg nye teak kryssfinerplater og bytter ut de som er og får et nyere utseende i båten, noen som kan tipse om skuffefront og dør leverandører?

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Da er kalesje bestillt av den nye typen som bare har en bøyle. Dette kom på 17 250kr. inklusive bøyler og med moms.

Blir en jobb å sparkle alle hullene etter den gamle kalesjen, men det er verdt i og med at jeg får letter tilgang over rekka på siden og at det går an å åpne kun midten i den bakerste delen. Skal man fiske og lignende kan man fjerne hele side og bakfeltet og stå igjen kun med taket. Gleder meg. Ellers har jeg hentet inn pris på nye styrepumper og sp60 baugpropell. Bytter dekksluka og tenkte jeg.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei cosmo. Jeg registrerte at denne var på tilbud nå hos maritim. Hyggelig om du holder oss oppdatert med bilder av montering. Har innhentet tilbud på montasje, men syntes 30000 er mye å betale for dette. Må nok gjøre det selv. Tenker at denne monteres i rom i fremre cabin, så langt frem som mulig, og gjerne med trustermotor liggende bakover. Har du gjort noen tanker om dette cosmo?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...