cosmo Startet 24.Mai.2012 Del på Facebook Startet 24.Mai.2012 (redigert) Savner en tråd med erfaringer med westbas. Når det blir spurt om 30 fotere med lukket hytte og selvlensende dekk, blir den ofte glemt. Har denne båten selv og er kjempefornøyd med sjøegenskapene. Med den dype kjølen den har er den sårbar for sjø bakfra. Dette er det derimot mulig å kompensere for med flaps og ratting. Har 200 hk og det bør denne båten ha. Når jeg drar den opp de siste knopene fra 15 til 17-18 løfter båten seg oppå vannet og er ganske stabil. Å kjøre fortere enn dette er både uøkonomisk og en kan oppleve at båten kommer for høyt i vannet og balanserer på kjølen. I mitt tilfelle synes jeg den er upraktisk med tanke på små barn når man har med seg barnevogn, da dette skal ombord og av igjen ut gjennom kalsjen på siden eller bak. Da savner jeg at den hadde dør i hekken og man slapp å klatre over ripa(relingen). Som turbåt og fiskebåt for voksne er den helt topp. 5m2 uteplass og brønn for å komme til propell dersom uhellet skulle være ute og man får noe på propellen. Redigert 24.Mai.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Har hatt stor sans for Westbas i mange år. Da vi plutselig måtte skifte båt for 5 år siden var den aktuell, men vi endte opp med Viknes. Lages Westbas fortsatt, og ser den likedan ut? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
sleipnern Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Heisann denne tråden liker jeg, og båten selvfølgelig :) Har 2002 mod som er i bruk hele året. Er godt fornøyd med båtem, utrolig udramatisk og enkel å håndtere i vind der andre må bruke sideproppeler. Har Yanmar 184 hk og marser 15 til 16 knop, toppfart ca 20. Veldig likandes båt, som kombi for tur, fiske og forbruksmessig må denne være blandt de beste. Sleipnern Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Jeg har ikke baugpropell og har lært meg å leve med det. Tenker automatisk gjennom hvorledes jeg må manøvrere i havner i forhold til vind og strøm slik at jeg ikke skal bli "fanget" oppe i fjøra uten baugpropell til å svinge meg ut igjenn. Den reagerer litt seint under bakking, men dersom den får et lite gasspådrag for å gi den litt ekstra puff, reagerer den med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Hvordan gjør du det med de 2 dieseltankene når de bynner å bli tomme?. Min drar betraktelig mer fra styrbord og uten rør!? mellom tankene er jeg redd motor vil dra luft når den er tom mens den andre fortsatt er kvart full? Har stengt retur til ene tanken men ser ikke ut til å hjelpe! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Jeg bruker å kjøre den ned på halv tank og bytter tank. Jeg prøvde nettopp å sende returen inn på den andre tanken, men det gikk seint. Var ute en tur og hadde glemt hele greia. Da jeg la til hadde ting forandret seg på tankene, så jeg tror det trengs litt turtall for å få dreis på dieselflyttinga. Vurderer å sette på et bend på hver kran slik at jeg kan la de finne likevekten ved å åpne begge kranene dersom båten blir liggende skeiv etter at tankene er ulikt tømt. Utrolig glad for at det er avtappning i bunnen av tanken og der har jeg knappest greid å finne noe smuss når jeg tapper ut en skvett. Sitér dette innlegget Link to post
Jano30 Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hei! det er vel på tide at det kom en tråd om Westbas 29,jeg liker denne båttypen og mener den tilbyr like gode kvaliteter som NB,Viknes,Nord West,Viksund,Myra etc eks.,den fikk meget god kritikk i båtmagasinets mai utgave 2012 og fikk gode test"resultater" i Båtliv 2002.,etter det jeg kunne dømme ut i fra Båtmagasinet og Normarin så er båten forsatt i produksjon og leste eit sted at Bruksplast A/S står for produksjon. Leste noen gamle annonser/brosjyrer fra Normarin der siste offisielle kjente oppdatering var innvendige forbedringer og bla avrundede vinduer dette var i 2007. Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Tror at båten lages på bestilling av Bruksplast på Averøya. Det er samme firma/personer som har laget den hele tiden, men bare med nytt navn. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ute i nordavindskuling med westbasen idag, bli stadig imponert over sjøegenskapene. Særlig i motsjø e den noe av det beste og tryggeste jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 I store bølger og rett i mot er det full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Har ei krybbe til salgs: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=8150&cat=5 Er det nokon som er interessert? Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Fra Fræna til Bergen forbruk 1.66 l/nm gir ca 25 l pr time. Marsfart ca15 (er noe grodd under!) med turtall på 3000 til 3100 rpm. Yanmar 184 hk. Tror dette er fine forbrukstall jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Hyggelig med en egen tråd for båten vi også har. Har en 1991 Westbas, og er relativt fornøyd med båten. Har en fabrikkoverhalt Ford 2726T på 212 Hk. Trives best med marsj på 12-14 knop, og 18-1900 rpm. Bruker da ca 15 liter per time. Kan øke til 13-15 på 2100 rpm, men da kommer jeg opp i 25 liter i timen. På fullt, 2450 rpm har jeg logget den til 19 knop, men dette er nok avhengig av strømforhold etc. Tror nok at en Yanmar 184 Hk er en fin maskin i denne båten, da den er vesentlig lettere enn min Ford, som fyller hele maskinrommet. Forden er imidlertidig en maskin jeg er veldig fornøyd med. Starter og går - maler som en katt. Litt røyk ved oppstart og tomgang. ang. vekt på båten, så blir det jo gjennom årene fyllt opp med alt mulig som er kjekt å ha, og iflg bruksplast, som jeg har vært i kontakt med, er opplyst fart på 21 knop, tom båt, lite drivstoff og en lett mann ombord:-) Vi er 2 voksne og 2 barn på 10, 13 år som har 8-10 overnattinger i året. Stikk-køyene er jo litt knotete og trang å komme inn i - og kunne med fordel vært en smule bredere på tvers. Det er god plass på langs til en voksen - kanskje 2, men da skal man være rimelig glad i hverandre, og like å ligge vel tett:-) Ellers en velfungerende båt med mange gode løsninger, som å komme til i maskinrom fra sidene. Har også laget luke i forkant av maskin, som gjør det enkelt å skifte reimer ved behov. Har tenkt å installere baugpropell i løpet av kommende vinter, da den er lei å bakke med ut av trange steder. Noen som vet hva som er installert for størrelse på tunnell og kraft på thruster som standard på disse? Har ikke kalesje på min, og tenker på å kjøpe dette også til neste sesong. Noen som har gode råd til hvor dette kan handles rimelig?(Eller noen som har en liggende for salg:-)) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Jeg så faktisk en Westbas29 i Grenå i Danmark i sommer, men vet ikke om den var norsk eller dansk! Ikke noe navn eller flagg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sleipnern Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Kan anbefale kalesje fta Flataker industrier, min er orginal fra2002 og ser ut som ny fortsatt. Priser vet jeg ikke, men kunne vært intressant å vite her om du skulle spørre de! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 (redigert) Det virker som at westbas ikke er i skuddet lenger etter antall båter til salgs og omløpstiden på de. Min egen båt står overfor en betydelig oppgradering med ny kalesje, nye styresnekker og ikke minst baugpropell. I følge maritim var det se60 som var brukt og jeg går for den. Båten er noen år gammel og styringen er fra Tenfjord og nå fikk jeg ikke tak i deler som trengtes og da er det bare å skifte. Tror jeg har hatt problemer med tilbakeslagsventiler en stund da jeg har mistanke om at når roret får belsatning så har trykket gått tilbake til pumpene og jeg får utslag på roret. Dette fører til at ved bølger fra siden og låringen blir det ekstra stor bevegelse i båten. Kjøper meg nye teak kryssfinerplater og bytter ut de som er og får et nyere utseende i båten, noen som kan tipse om skuffefront og dør leverandører? Redigert 9.September.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Det som er kjekt med Westbasen er at d er brukt lokale levrandører :) kalesjer fra Flataker og innredning fra Stavik trevare, der finner du nok d du trenger.De har maler til pantryet til Westbasen så der får du god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 25.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2012 Da er kalesje bestillt av den nye typen som bare har en bøyle. Dette kom på 17 250kr. inklusive bøyler og med moms. Blir en jobb å sparkle alle hullene etter den gamle kalesjen, men det er verdt i og med at jeg får letter tilgang over rekka på siden og at det går an å åpne kun midten i den bakerste delen. Skal man fiske og lignende kan man fjerne hele side og bakfeltet og stå igjen kun med taket. Gleder meg. Ellers har jeg hentet inn pris på nye styrepumper og sp60 baugpropell. Bytter dekksluka og tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 2.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2012 Jeg fikk en pris på 15" komplett med stenger. Er i tenkeboksen på om kalesje eller baugpropell, og hva som skal komme først. Heller til thruster..... Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Hvor var dette da? Alf Hansen? Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 Hvilken størrelse på baugpropell er vanligst på westbasen? Dimensjon på tunnell? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 (redigert) gå inn her; HVORDAN VELGE SIDEPROPELL TIL DIN BÅT Lykke til! Redigert 7.Februar.2013 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Hei Cosmo - er litt treg med å svare deg her, men tilbudet er fra Måløy indutrisøm. Har bestilt i dag, og får fortsatt samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) Hvilken størrelse på baugpropell er vanligst på westbasen? Dimensjon på tunnell? Jeg har kjøpt inn Se60 med 185mm tunnell fra Maritim. Redigert 6.Mars.2013 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Hei cosmo. Jeg registrerte at denne var på tilbud nå hos maritim. Hyggelig om du holder oss oppdatert med bilder av montering. Har innhentet tilbud på montasje, men syntes 30000 er mye å betale for dette. Må nok gjøre det selv. Tenker at denne monteres i rom i fremre cabin, så langt frem som mulig, og gjerne med trustermotor liggende bakover. Har du gjort noen tanker om dette cosmo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.