Jump to content

Tråden om Westbas 29

cosmo

Recommended Posts

Ja, brukte lang tid på å merke opp. Brukte streklaser med låst stråle og rettet denne opp etter døra inn til huset. Da viste jeg at linjen jeg fikk i hekken var loddrett i forhold til båten. Brukte deretter vinkelsliper. Syntes at stikksag sliter med glassfiber.

Lurt med lasermåler, ser du har gjordt dette, ja vinkelkutter er grei maskin siden den har flere tusen omdreining som gjør det er lett å skjære med. Eg har brukt dette før på glassfiber,minus med den er mye støv,hehe

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

• 3 måneder senere...

Har montert baugpropell på min westbas, og det gikk fint med både utskjæring, og montasje. Skulle gjerne hatt baugpropell lengre frem, men da måtte jeg skjære vekk den innstøpte dørlken, og dette slapp jeg der jeg monterte den. En litt annen båt å manøvrere nå, og livet på sjøen har blitt litt enklere.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

• 4 uker senere...

Jeg har lyst til å bytte ut førerstolen i min båt, syns ikke den er særlig komfortabel. Jeg har søkt en del på nettet men sliter med å finne noe som passer. Ønsker høyere rygg enn den originale, men de jeg finner er som oftest så høye at de ikke kan vippes frem uten å krasje i taket. Uten å ha finmålt, så tror jeg maks høyde er ca 70 cm.

Har funnet to stk. som kunne være aktuelle:

En fra Blue Sea, nederst på denne siden: http://www.glc.no/?page_id=12 Sendte mail for å sjekke pris, men fikk til svar at de hadde stanset produksjonen pga at de holdt på med en ny modell.

En fra Skutas Møbler, Lofot 66: http://skutasmobler.no/nor/batstoler.shtml

Noen som har erfaring med disse eller andre? Tips til andre leverandører mottas med takk!

• 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

På fabrikkbygde båtar var det brukt singel i eit hulrom under batterikassane.

Dette var vel ikkje ballast i den forstand, men heller eit hjelpemiddel for å retta båten i sjøen.

Det var nokre 100kg i det rommet hugsar eg.

Ballast utover dette, samt anna last i forbindelse med turbruk kjenner eg ikkje til.

• 2 måneder senere...

Hei,har nettopp kjøpt meg en 06 Westbas 29 men ikkje fått hentet den enda. Er som smått begynt å planlegge opptak av den for sesongklargjering og lurer då på om noken har mål frå kjøl til høyeste punkt når den står på vogn?

• 3 måneder senere...

Heisan. Har en Westbas fra 1993 med Yanmar 4 lh dte og ditto Kanzaki km5a gear. Begynner etterhvert å bli drittleiav den evindelige klapringen fra demperplata ved tilkopling, særlig forover. Akterover er det bare et fint mekanisk klikk. Men etter å ha lagt motor på 800 rpm maler det som en katt. Bruker mineralolje 20/30 på gear. Regner med at flere på dette eminente forum sliter med det samme.Er det noen annen olje jeg kan bruke, og hovedspørsmålet er om noen har bytta demperplata uten og ta ut motor på nevnte båt og innstallasjon?

• 3 uker senere...

Heisan og god sommer. Har Westbas fra 1995 med 4 Lh Dte med Kanzaki Km5a gear. Veldig mange av disse båtene ble levert med denne installasjon. For et par år siden under oppsett så jeg at propell var så oppbrukt av tidens tann at jeg ikke torde å bruke den mer. Dette var en firbllada 22x22. Lette febrilsk på Finn  etter brukt hjulvisp. Nye propeller koster jo skjorta. Fant endelig en 22x25 og satte den på. Ferieturen var berga men den var selvsagt altfor stor. Ikke bra for hverken motor eller gear. Kan nevne følgende. Max turtall ble 3000 og 16 knop. Har ligget på marsj 2200 og rundt 10 knop. Det er den farten vi alltid går med på turer. Men nå ligger det endelig en så godt som ny propell i båten og venter på ledig opptrekk. En 4 blada 21x21. Skal virkelig bli godt å dorge under 4knop igjen. Dette ble en laaaang historie, spørsmålet mitt er kort og godt dette. Tror dere med Westbas at dette blir ok?  Takker for gode svar.

• 1 år senere...

Hei? svigers har nettopp kjøpt en wesrbas 88 model fra dødsbo. Og det var lite info å få om båten. Har funnet ut av en god del med lit leting ect. Men det er et vann uttak bak på venstre side som vi ikke klare å finne ut av hva er. 

er det noen som har en formening på hva den den er til?

61362A81-6653-4354-8217-F6861D78FDB7.jpeg

Havlengt skrev for 12 timer siden:

Dette er uttak for saltvannspyling på dekk. Om du fylgjer slangen finn du nok ei pumpe i lasterommet og ei skroggjennomføring på inntaket.

pumpa har normalt eigen brytar montert i nærheten.

Ok skal sjekke? takker for svar?

Jstava skrev for 15 timer siden:

Hmm okey for på motsatt side så er det også uttak bare her er det også 2 kraner (varmt og kaldt).

Dette er trolig koblet på båtens eget trykkvannsystem. Spylepumpe har separat pumpe som suger saltvann, som Havlengt skriver. 

Jeg er en slags gjest

Martine29 skrev for 14 timer siden:

Kjekt med dusj på dekket da. Har Westbas fra 93 så bare spør i vei. Moro å vite hvilken motor da, muligens Yanmar 4lh...

Hei så kjekt? ja det er ikke min båt men svigers sin. Han har nettopp handlet den usett fra nord norge (svigers bor i sandnes), slik at det var enkelte ting så ikke var heilt på stell så vi prøver å finne ut av. Blant aent noe elektrisk. Det står en yanmar med turbo i båten ja. 

Du skal ikke se vekk ifra at det muligens blir noen spm til??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...