Tocan Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 Fikk endelig båten på sjøen i dag etter 7 år på land. Motoren er en Mercury 75 hester 2-takts som har gått maks 30 timer. Den startet forholdsvis fint, men ser at den pumper ut bensin(?) av noen hull ved sylindrene. Det flommer bensin ut av hullene. Noen som vet hvorfor dette skjer? Greit å vite litt før jeg ringer verkstedet på tirsdag:) Jeg er helt blank på motorer, men har tatt noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 flottør i en av forgasserne som henger? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
O.Olsen Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Sjekk om det er gjenger inni hullet. Tror nemlig det skal stå en tilsvarende skrue som den med fjær rundt der. Er nok en justering for noe, men vanskelig å si uten å plukke den fra hverandre. Men et slikt åpent hull skal det IKKE være. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Det er ikke skrue for drenering av forgasseren som skal sitte der da? Prøv å søk opp rep.manual på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Tocan Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Takk for alle tilbakemeldinger! Det "mangler" skrue i alle tre hull på hver forgasser, så jeg tror ikke det skal stå skruer i hullene. Ivar nevner flottørene, at de kan stå fast. Har Googlet litt mer og det høres ut som et svar på problemet. Så da må jeg bare bestemme meg for om dette er noe jeg kan fikse selv:) Ser rimelig trangt ut... Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Kan nesten love deg at dersom dette er på forgasseren, så skal det IKKE være åpne hull inn noen plass..... Virker som om det er en pakning over, å da SKAL det være tett under. Sitér dette innlegget Link to post
Tocan Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Er litt overrasket over at tre av fire tilbakemeldinger her "foreslår" å tette hullene. Er det slik dere løser problemer? Ivar sin tilbakemelding ga meg de riktige stikkordene for Googling på engelsk, og det er helt klart at dette er et problem som mange har hatt eller kommer til å få. At samtlige tre skruer skulle ha skrudd seg ut av hullene mens båten har stått innelåst i et naust i syv år, er lite sansynlig. Til dere som har kommet til denne tråden via søk, her er Googlesøket jeg har brukt for å komme videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) Vel, dette er et båtforum, ikke en fasit. Så det gjelder å bruke innsida av huet selv også med en slik holdning til andres forsøk på hjelp er det ikke sikkert så mange gidder å hjelpe deg neste gang Liker man ikke prinsipppet om at man kan få feil tips er det nok bedre å gå rett til mekanikeren som kan dette Et tips til deg er å vise med bilder hva som løste problemet. Da bidrar du selv til å dele dine erfaringer Redigert 27.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bams Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Kanskje skruene er fjernet for å drenere forgasserne for lagring. Litt rart siden hullene er på siden da men. Ikke noe fasitsvar det her altså Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Hvilken årsmodell og serienr har motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Du bør ikkje være så veldig overrasket. De fleste har ikkje rede på det det spørres om men svarer likevel meget villig i øst og vest. Om du kun har fått 3/4 altfor lettvinte og feilaktige svar så ligger du forsåvidt meget godt an og skyldes nok bare rett og slett at der ikkje er så mange innlegg. Bare det at det f.eks foreslås drenering på et hull øverst på en forgasser av flere sier vel det meste Sitér dette innlegget Link to post
Bj.Terje Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Har en lik motor og der er det ikke skruer i hullene, så de skal nok være som de er. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Hei! Alle Mercury forgassere har en WME nummer som forteller hvilken type forgasser det er. Denne motoren det er snakk om her ble levert både som 75 & 90 HK. Eneste forskjell på disse er forgasserne, enten den invendige diameteren på forgasserinnsuget, eller bare dysene. På 75HK'en ble det levert 4-5 forskjellige forgassere. På den ene modellen WME-29 er det skal det være en dyse i hullene over. Alle de andre modellen skal ikke ha noen dyser her. Å tette disse hullene vil føre til at motoren ikke vil gå, siden det suges luft inn disse hullene. Så selv om noen andre her har samme motor uten dyser her, betyr ikke dette at det ikke skal være noe her på en annen tilsynelatende identisk motor. Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker. Dette fører til at all bensinen som pumpes inn i forgasseren tar veien ut eneste åpne vei ut, som er gjennom kanalen det er vist til. Det er ikke noe veldig vanskelig å ta ut forgasserne på denne motoren og blåse de ren. Evt kan du løsne tappeskruen på siden av flottørhuset og drenere. Rune Sitér dette innlegget Link to post
Tocan Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Hei! Alle Mercury forgassere har en WME nummer som forteller hvilken type forgasser det er. Denne motoren det er snakk om her ble levert både som 75 & 90 HK. Eneste forskjell på disse er forgasserne, enten den invendige diameteren på forgasserinnsuget, eller bare dysene. På 75HK'en ble det levert 4-5 forskjellige forgassere. På den ene modellen WME-29 er det skal det være en dyse i hullene over. Alle de andre modellen skal ikke ha noen dyser her. Å tette disse hullene vil føre til at motoren ikke vil gå, siden det suges luft inn disse hullene. Så selv om noen andre her har samme motor uten dyser her, betyr ikke dette at det ikke skal være noe her på en annen tilsynelatende identisk motor. Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker. Dette fører til at all bensinen som pumpes inn i forgasseren tar veien ut eneste åpne vei ut, som er gjennom kanalen det er vist til. Det er ikke noe veldig vanskelig å ta ut forgasserne på denne motoren og blåse de ren. Evt kan du løsne tappeskruen på siden av flottørhuset og drenere. Rune Hei! Takk for god informasjon!. Jeg prøver å rengjøre forgasserne selv først, så får jeg heller ta turen til Drange dersom det går i vasken:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker. på en motor som har stått lenge, så kan det også være irr , eller størknet bensin som gjør at flottørene henger seg opp. Opplevde også noe lignende på en Evinrude 35hk 3syl jeg kjøpte, her viste det seg å være en anordning for å prime bensinsystemet som sto i feil stilling slik at motoren bare pøste på med bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tocan Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Da var problemet løst og motoren går fint. Jeg tok ut forgasserne og så straks at flottørene sto fast fordi ventilen hadde satt seg. Tok ut ventilene og pusset litt av de. Så også at kanalene i to av forgasserne var helt tettet igjen, så jeg la alle tre i Lynol over natten, skylte de neste dag og staket opp de tette kanalene med en streng. Bestilte nye pakkninger fra RT-fritid og satt sammen forgasserne igjen. Monterte forgasserne tilbake på motoren og så langt fungerer alt som det skal. Så nå er det bare å kose seg gjennom båtsesongen. Kan forresten anbefale RT-fritid. De har Sierra pakninger, gir gode råd på telefon og sender kjapt det du bestiller. Bestilte impeller til kjølevann i samme slengen. Bytter den og pakninger på bensinpumpen neste vår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.