Jump to content

Mercury 75 hester 2-takt spyr ut bensin

Tocan

Recommended Posts

Fikk endelig båten på sjøen i dag etter 7 år på land. Motoren er en Mercury 75 hester 2-takts som har gått maks 30 timer. Den startet forholdsvis fint, men ser at den pumper ut bensin(?) av noen hull ved sylindrene. Det flommer bensin ut av hullene. Noen som vet hvorfor dette skjer? Greit å vite litt før jeg ringer verkstedet på tirsdag:)

Jeg er helt blank på motorer, men har tatt noen bilder:

merc1.jpg

merc2.jpg

Takk for alle tilbakemeldinger! Det "mangler" skrue i alle tre hull på hver forgasser, så jeg tror ikke det skal stå skruer i hullene. Ivar nevner flottørene, at de kan stå fast. Har Googlet litt mer og det høres ut som et svar på problemet. Så da må jeg bare bestemme meg for om dette er noe jeg kan fikse selv:) Ser rimelig trangt ut...

Er litt overrasket over at tre av fire tilbakemeldinger her "foreslår" å tette hullene. Er det slik dere løser problemer? Ivar sin tilbakemelding ga meg de riktige stikkordene for Googling på engelsk, og det er helt klart at dette er et problem som mange har hatt eller kommer til å få. At samtlige tre skruer skulle ha skrudd seg ut av hullene mens båten har stått innelåst i et naust i syv år, er lite sansynlig.

Til dere som har kommet til denne tråden via søk, her er Googlesøket jeg har brukt for å komme videre.

Vel, dette er et båtforum, ikke en fasit. Så det gjelder å bruke innsida av huet selv også :smiley: med en slik holdning til andres forsøk på hjelp er det ikke sikkert så mange gidder å hjelpe deg neste gang :smiley:

Liker man ikke prinsipppet om at man kan få feil tips er det nok bedre å gå rett til mekanikeren som kan dette

Et tips til deg er å vise med bilder hva som løste problemet. Da bidrar du selv til å dele dine erfaringer

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du bør ikkje være så veldig overrasket. De fleste har ikkje rede på det det spørres om men svarer likevel meget villig i øst og vest. Om du kun har fått 3/4 altfor lettvinte og feilaktige svar så ligger du forsåvidt meget godt an og skyldes nok bare rett og slett at der ikkje er så mange innlegg. Bare det at det f.eks foreslås drenering på et hull øverst på en forgasser av flere sier vel det meste

Hei!

Alle Mercury forgassere har en WME nummer som forteller hvilken type forgasser det er. Denne motoren det er snakk om her ble levert både som 75 & 90 HK. Eneste forskjell på disse er forgasserne, enten den invendige diameteren på forgasserinnsuget, eller bare dysene. På 75HK'en ble det levert 4-5 forskjellige forgassere. På den ene modellen WME-29 er det skal det være en dyse i hullene over. Alle de andre modellen skal ikke ha noen dyser her. Å tette disse hullene vil føre til at motoren ikke vil gå, siden det suges luft inn disse hullene. Så selv om noen andre her har samme motor uten dyser her, betyr ikke dette at det ikke skal være noe her på en annen tilsynelatende identisk motor.

Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker. Dette fører til at all bensinen som pumpes inn i forgasseren tar veien ut eneste åpne vei ut, som er gjennom kanalen det er vist til.

Det er ikke noe veldig vanskelig å ta ut forgasserne på denne motoren og blåse de ren. Evt kan du løsne tappeskruen på siden av flottørhuset og drenere.

Rune

Hei!

Alle Mercury forgassere har en WME nummer som forteller hvilken type forgasser det er. Denne motoren det er snakk om her ble levert både som 75 & 90 HK. Eneste forskjell på disse er forgasserne, enten den invendige diameteren på forgasserinnsuget, eller bare dysene. På 75HK'en ble det levert 4-5 forskjellige forgassere. På den ene modellen WME-29 er det skal det være en dyse i hullene over. Alle de andre modellen skal ikke ha noen dyser her. Å tette disse hullene vil føre til at motoren ikke vil gå, siden det suges luft inn disse hullene. Så selv om noen andre her har samme motor uten dyser her, betyr ikke dette at det ikke skal være noe her på en annen tilsynelatende identisk motor.

Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker. Dette fører til at all bensinen som pumpes inn i forgasseren tar veien ut eneste åpne vei ut, som er gjennom kanalen det er vist til.

Det er ikke noe veldig vanskelig å ta ut forgasserne på denne motoren og blåse de ren. Evt kan du løsne tappeskruen på siden av flottørhuset og drenere.

Rune

Hei!

Takk for god informasjon!. Jeg prøver å rengjøre forgasserne selv først, så får jeg heller ta turen til Drange dersom det går i vasken:)

Til dette konkrete problemet er det nok garantert "rusk i forgasseren" som det heter. Dvs det er fremmedlegemer i flottørhuset som fører til at flottøren ikke lukker.

på en motor som har stått lenge, så kan det også være irr , eller størknet bensin som gjør at flottørene henger seg opp.

Opplevde også noe lignende på en Evinrude 35hk 3syl jeg kjøpte, her viste det seg å være en anordning for å prime bensinsystemet som sto i feil stilling slik at motoren bare pøste på med bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Da var problemet løst og motoren går fint. Jeg tok ut forgasserne og så straks at flottørene sto fast fordi ventilen hadde satt seg. Tok ut ventilene og pusset litt av de. Så også at kanalene i to av forgasserne var helt tettet igjen, så jeg la alle tre i Lynol over natten, skylte de neste dag og staket opp de tette kanalene med en streng. Bestilte nye pakkninger fra RT-fritid og satt sammen forgasserne igjen. Monterte forgasserne tilbake på motoren og så langt fungerer alt som det skal. Så nå er det bare å kose seg gjennom båtsesongen. Kan forresten anbefale RT-fritid. De har Sierra pakninger, gir gode råd på telefon og sender kjapt det du bestiller. Bestilte impeller til kjølevann i samme slengen. Bytter den og pakninger på bensinpumpen neste vår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...