Jump to content

Er det noen som har erfaring med NB 840 Fly?

miguel

Recommended Posts

Hei , jeg har en NB 840 fly som jeg nå går inn i den 3 sesongen med og har brukt den ca 350 timer i denne perioden. Min har Mercruiser D.tronic 250 hk og drev.

Det er jo en utrolig romslig båt som vi er veldig fornøyd med de fleste løsningene, men den er nok noe hard i motsjø, noe som også ofte blir kommentert om denne båten.

Det som jeg opplever som kanskje en større ulempe er at båten må opp i ca 18 knop før den slipper sjøen og planer ut. Etterhvert som jeg øker gasspådraget resulterer det i at hekken graver seg lenger ned i vannet og motoren sliter merkbart tungt.

Men , ved vårpussen nå i år forlenget jeg bunnen med 23 cm. med to aliminiumsplater i 80 cm bredde på hver side av drevet med samme vinkel som den opprinnelige bunnvinkelen og jeg fikk faktisk en helt annen båt. Nå slipper den sjøen fra ca 10 knop og den går lettere i hele fartsområdet , i tillegg henger den bedre i sjøen. På toppen av dette slår den langt mindre i motsjø enn tidligere og jeg kan holde betydelig høyere fart i rufsete vær enn tidligere. På toppen av alt har denne modifiseringen ikke gått ut over toppfarten, altså jeg kan ikke se at jeg har tapt noe, kun vunnet.

Denne forbedringen var så betydelig at jeg har gitt tilbakemelding til NB Marine anbefaling å legge informasjon på deres hjemmeside.

NB Marine var fullt klar over at en slik forlenging av bunnprofilen var gunstig på denne modellen.

Så slik jeg opplever båten etter denne oppgraderingen vil jeg ikke nøle med å anbefale denne på det varmeste. Løp å kjøp.

• 4 måneder senere...

Vel, jeg har Classic utgaven uten flyvebro (men med den geniale takluka ), og med standard trimflaps. Har samme motoren. Denne oppfører seg eksakt slik som du beskriver etter din forlengelse. Jeg opplever at båten nesten ikke har planingsterskel, og slag i motsjø er ikke problematisk om flaps brukes. 840n er et skikkelig romskip! Eneste savnet er ordentlig luke i akterspeilet. Kan det være ekstrayngden av flybridgen som gjør båtene så forskjellig?

Redigert av Petterøe (see edit history)

En bekjendt hadde NB840 uten fly da disse kom på 90 tallet. Den gang var dem levert med mye mindre motorer. Den gikk på ræva ihvertfal. Han bytta motor,tror kansje det var KAD et eller annet. Den gikk lit flatere i sjøen men fortsatt lit på ræva i forhold til mange andre i det segmentet. Jeg har vært med på å konstruere en katamaran i alu, og da ble det lagt veldig vekt på skrogvinkel. Resultatet ble at den gikk veldig fint i skjøen. Problemet med en del av cabincruiserene er vel at dem er brede i forhold til lengden. Husker NB' n som lit butt og bred i baugen, men det gav jo god plass så klart.. Skulle man ha laget skrogene optimale ala MTB så hadde jo en 28 foter vært 2m bred eller noe sånt, og det er jo ikke kjøperne interessert i. Skal man ha et harmonisk planerskrog eller halvplaner/ semiplaner så må man a en hviss vannlinje i forhold til bredden+ en masse andre faktorer....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...