Einar_ Startet 27.Mai.2012 Del på Facebook Startet 27.Mai.2012 Har en eldre 4 hk johnson(84 ca, skal sjekke motornummer) som har en liten fusk. Dette er en motor som har stått lenge, ble tatt i bruk for 3 år siden, og sto igjen i hele fjor sommer. Den fusket litt og stoppet opp innimellom. Tok opp forgasseren og gjord den rein, den så bra ut, og virket ikke som den trengte noen fornying. Etterpå gikk den finere, stoppet ikke så mye og fusket minimalt. Så tok jeg den oppigjen i år. Fyllte bensin, på med choke og passe gass, startet som ei klokke og går ganske så fint, 1 drag i snora. Den har ikke stoppet, men jeg merker at den kan dette ut på en takti innimellom, og at den kan miste litt motorkraft, spesielt etter å ha kjørt med 3/4-full gass over litt tid. Den går på begge sylindrene. Tanken var tom, og den ble rensket rett før motoren ble satt vekk. Pluggene er kun gått noen få timer. Tenkte å kontrollere pluggapet og stifteåpning(hhv .30" og .20" ??) Tenningsjustering? Noen Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Har hatt og vært borti mange av disse,mange av dem hadde problemer med at det rant over i flottørkammeret. Enten flottør med hull i,eller at den ikke gikk lett opp og ned. Feiltenningen skyldes nok noe med stiftene. Sitér dette innlegget Link to post
Einar_ Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Flottøren gikk lett når jeg hadde det opp, og det renner ikke over når den står med krana åpen og motoren rett. Men sjekker det selvfølgelig gjerne igjen om det vedvarer. Dumt jeg ikke har platinafil, men bladsøker har jeg så skal nok i det minste få justert stifteåpningene. Er det noe vanlige problem med coiler på disse, eller holder de vanligvis? Takker for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 På de jeg har vært borti har motorene vært vanskelige å starte når de er varme når det er en dårlig coil. Ville nok startet med å kontrollere stiftene. Sitér dette innlegget Link to post
Einar_ Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Kontrollerte pluggene(som forøvrig ikke hadde rekt å bli sotet) og justerte åpningen til 0,7 mm(0.028"), tok av svinghjulet og kontrollerte stifter, justerte begge, den ene var noe trang, ble justert til 0,5 mm(0.020"). Stiftene så veldig bra ut, det gjorde forøvrig alt under svinghjulet. Denne fuskingen i form av en takt innimellom som manglet er helt vekk. Har dog fått ett par timer på vannet med den i dag, og den gikk helt prikkfritt i rundt 3 kvarter, så stoppet den for bensin(tror jeg), fyllte opp tanken, og den startet med en gang, den røyk dog en del blått(blandet konsekvent litt hard blanding på denne kanna pga den har stått, forrige tank fra samme kanne røyk ikke så mye, godt blandet), men det ga seg med røyken. Etter dette manglet den tidvis effekt, kunne stoppe, og jeg måtte starte den med choke så gikk den igjen, litt etter dette så "hang" den igjen når jeg ga bunn gass, av og til så ille at den kunne stoppe, men gikk så helt fint på den gassen den hadde. Såvidt jeg kan forstå, så er dette forgasser-relatert(og helt blåst kan jeg ikke være siden jeg er bilmekaniker opprinnelig), og jeg får ta denne forgasseren opp igjen. Tviler på at noen har justert tenning på denne noen gang så tidspunktet regner jeg med er korrekt. Tror og jeg får tømme tanken helt for å passe på at det ikke ligger noe olje/drit i bunnen der, og ta opp forgasseren en gang til. Er det faste dyser eller justerbar blanding på disse, justerbar tomgangsblanding vet jeg det er. Igjen, takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Om bensinen din har stått en stund ville jeg forsøkt med ny bensin med korrekt oljeblanding før jeg hadde gjort noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Einar_ Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Har nok ikke stått mere enn siden freda, så gammel er den nok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Einar_ Svart 26.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Da tenkte eg å få liv i denne igjen. Fant ikkje ut kva problemet var, forgasseren har vært oppe X antall ganger utan forbedringer, det virker som problemet er verst om man kjører på full gass, noe man nærmest må får å kunne bevege seg nevneverdig. Så tenkte eg på hvor eg kan koble til vann så eg kan teste motoren på land, det er ett stort hull rett over propellen, ett lite hull på siden av girhuset, og 6 småhull litt lenger opp på stammen der eksosen i hovudsak kommer ut.Regner med det store (doble/nese-)hullet over propellen kan være rette plassen å sette vannslangen? Skal det ikkje være noe inspeksjonshull den spytter ut kjølevann i? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Det enkleste må vel være å sette den i en vannbøtte. Snakket forresten med en som har peiling på motorer om det å gi litt ekstra olje til en motor som har stått en stund. Jeg spurte hvor lenge den skulle gå med ekstra olje og han svarte kortest mulig. Forstod det dithen at han ikke var overbegeistret for å overfore gamle motorer med olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.