Jump to content

Tråden om Lyrodd. En 40 Fots Fiskeskøyte

Medås`n

Recommended Posts

Hei godtfolk.. Da er første bildene av Lyrodd festet seg på linsa.

I dag så var jeg og familien på inspeksjons runde der hun ligger inntil hente dato 2 Juni.

Lyrodd er en 40" skøyte med helt aluminium overbygg. Fra forstevn til akterstevn. Hun kommer fra Lofoten og var brukt til linefiske og garn fiske.

Så vart hun tatt ned til Trøndelag for videre fiskeskøyte i privat eige. derreter så havnet hun i Haugesund for noen år siden.

Historien ender vel her som det gjør hos dem fleste at tid til hun er oppbrukt, hun blir en belastning og det må bort.

Så da kom jeg over henne, var inne på tanken med skøyter og slo til. Prisen vil jeg ikke nevne her for den er for god til å være sann.

Skrogmessigt er hun ikke i helt tipp topp stand. Noen bord må sikkert skiftes. men hun er tett og fin. Pumpes ca hver 14 dag vist det høljer ned fra himmelen, noe det har gjort før finværet kom. Jeg har krøpet og kravlet meg inn i alle kroker og stukket i alt så er av treverk og det virket bra .. Noen plasser så var det litt mykt tre men knivbladet kom ikke lengre inn enn par tre millimeter. Noe treverk var knallhardt.

Jeg har forhørt meg litt rundt og tja.. Plastbåt eiere vet best da .. :thumbsup: Innehaver ved båtbyggeriet der hun ligger sier hun er oppbrukt og litt slapp i fisken , men fult brukende til lystbåt og ferie kos. Og det er vel nett det jeg har tenkt henne til .. Hun trenger tilsyn og lapping der det trengs.. Så hun skal opp i høst eller ny våren er planen.

1712.jpg

1714.jpg

1715.jpg

1719.jpg

1724.jpg

1722.jpg

1721.jpg

1750.jpg

1735.jpg

1733.jpg

1730.jpg

Mye rydde arbeid, og maling må til. Her er de bare daua i fra. :)

Noen så vil tippe motor?? :)

S/Y Eimy: Ja, altså.. Det er ingen revers på denne,kun vridning av propell annlegg ... Men på det fine og blanke toppdekselet så står det stemplet Nogva Maskiner A/S ...

Vil tro at det kansje er Nogva gearing ja.

Eier sier det er Leyland Diesel (BMC vil jeg tro? ) ... Kommer litt flere bilder da jeg skal renovere maskinrom og få det litt mere oversiktligt. :)

• 2 uker senere...

I morgen er den store dagen. :sailing: Blitt litt usatt mtp hentedato pga uorversette hendeleser.. men men .. bilen er pakka full i verktøy og vaskeutstyr????

Ja.. kona skal og være med på turen, samt Geir Hel her på forumet. Greit å være to med noelunde sjømannskap.. Turen går da ut i fra Husøy på Karmøy, så Nordover opp Karmsundet (muligens innom Smeasundet på ett mys) så ut på det åpne hav over sletta. Runde rundt Ryvarden og inn Bømlafjorden. Rundt Tittelsnes og inn mot Bjoa og Romsa ... Så er vi vel framme i Ølsfjorden og inn til Ølens Vågen..

Været ser ut for å være på vår side og :D Oh joy! :thumbsup: Skal se om jeg får postet bilder ut her på BP undervegs.. Har bare Android tlf med meg av nettbasert elektronikk.. :smiley:

Jeg har erfart at det første man gjør når man får seg en "ny" gammelbåt er å skifte alle skroggjennomføringer og ventiler. Jeg har en båt som er 22 år, riktignok i plast, men har lang erfaring med trebåt fra tidligere. Da jeg fikk plastbåten for 5 år siden, følte jeg meg ikke trygg på at ting var holdbare og fikk båten på land. Skaffet det som trengtes og tok med meg baufilen for å sage av inntaket med. Tok av slangen og syntes at stussen så ut som et barberblad, riktignok, Jeg tenkte jeg skulle kakke forsiktig på den for å teste holdbarheten og jeg skvatt godt da den trillet av ventilen. 1 1/2",38mm, lekkasje i båten hadde vært et nestenfaktum for gudene vet hvor lenge og toalett inntaket var ikke noe bedre. Men lykke til med nye prosjekt til begge to. :wink:

537599_10151177570733238_1589071818_n.jpg

Klar til avgang. :smiley: Birkeland Båtbyggeri ser du i bakgrunnen der Lyrodd har hatt sin havn det siste året . Etter litt lufting av diesel filtre og kjemping med materpumpe startet ThornyCroften som ett skudd. Brummet fint og alt virket som det skulle. Siden det er hydraulisk styring her så måtte annlegget luftes for å få nok krefter i styresylinder.

Dette ble gjort i god tro. Men hva skjedde når det kom tungt propellvann på rorbladet?? :worry: :worry: :worry:

Gear er Nogva med vrid på 3 bladers propell. Helt fantastisk system for en så ikke er så vandt med så store og tunge båter. Her kan en slure seg inn til kai i passelig fart for en nybegynner. :wink: Vi seig på rolig gangfart ut fra BåtByggeriet og gled ut i vågen ved Husøy. H.E.D og Smith Stål samt Biomar utover på halvøya. Motor brummet fint på tomgang, lett propell gange, alt var bare skjønt :thumbsup: Kom ut til innseilingen til vågen da skuta ikke ville reagere på styringen. Jeg rattet som en gal for å se om det var respons på sylinderen. men det var helt dødt. Spesielt når propellen gikk på fullt skyv. Slapp opp stigning og da var det litt respons. Litt senere var det helt dødt. Ja, her ligger vi da uten rorkraft, med lett bris fra sør, ett suply skip som ligger på styrbord side ca 100m i fra meg. Jeg la merke til at det kom en del propellvann fra skipet. "Er VHF`n på"??? "Har ikke strøm til den enda" .... "Det suplyskipet??" ... "Ja, har sett det " .... Ringer da til personen jeg kjøpte skøyta av og spør om råd.. "Jo , de ligge ein tank innafor panele bak styringa. Der må du kansje fylle på sia det muligens e tomt i reservoaret" ... River panle som fliser og spiker fyker rundt og finner tanken og får fylt på olje, og får endelig trykk på styringen... Fullt rorutslag og full propellskyv og alt funker perfekt! :pray: .. Kommer meg vekk i fra leia og siger utover i Karmsundet.

165882_10151177571283238_1316550447_n.jpg

Herifra var det smooth sailing gjennom sundet og oppover langs torvastad/norheim. En liten mysetur innom Smeasundet og ut med Bakarøynå...

205311_10151177571653238_1228258326_n.jpg

Mannfolkå på utkikks terassen og fruen på brua og styrer :wink:

282875_10151177570973238_1570901744_n.jpg

Utsikt fra akter. Praktisk med overbygg over akterenden... Bakarøynå på styrbord side :smiley: . Ett provisorisk kjøkken inntil vi får begynt på oppsussing av kjøkken og akterplass.

601039_10151177571143238_1403088300_n.jpg

An va såå stor mellom augene!! :fishing: :fishing: :lol:

532982_10151177571473238_1319392818_n.jpg

Det nærma seg kveld. Turen over sletta gikk tåligt bra.. En reim så smelta :worry: :worry: pga 24V dynamo som låste seg. Straffen for å la deg ligge urørt over lengre tid. :thumbsdown: :thumbsdown:

Men Geir Hel (fillipineren) tok utfordringen på strak arm , bytta reim og moa opp dynamo og fikk gang på maskina. :thumbsup: :thumbsup:.

Bildet viser Føynå ved 3kant sambandet mellom Stord/Bømlo og Sveio.

554483_10151177571813238_1947453997_n.jpg

Fin utsikt over Bømlo fra akter. :smiley:

601453_10151001856450169_891899206_n.jpg

Plotter fra PC .. Kjekk å ha når det begynte å bli skumring og stakene gjorde jobben :smiley:

250704_10151001927000169_758588618_n.jpg

Innseilingen til Ølensvågen... Så var vi i mål etter en 14 timers lang dag med skruing, olje og vannskift. Vasking og rydding...

Slitne var vi alle mann. Ny båt og mye så var uoppdaget... Men turen var sååå verdt det .. :smiley:

Skal prøve og oppdatere her innimellom under oppussingen av Lyrodd. :wink:

:sailing: Tusen takk til Geir Hel som er en sindig fyr som takler det meste og koser ræva (bokstaveligt skrevet) av seg nedi maskin rommet.Turen var perfekt siden vi var to :thumbsup::sailing:

Redigert av Medås`n (see edit history)

Heisann.. Det har skjedd litt med den ja ... Vi har nå begynt å få kontroll på det elektriske ombord .. Er ett eventyr med lett blanding av 12V,24V og gaaaammelt landstrøms annlegg .. Det er nå innstallert en 12V dynamo, samt kjøpt en bedre 24volt dynamo(orginal). Men sliter med å få full lading på 24V. Lurer litt på om det kan være laderegulator??12V lader 14,3V på marsjfart. Er kjøpt inn 2 nye 115Ah forbruksbatterier til 12V delen. Planen er at disse skal gi til alt av teknisk ombord, lys og pentry/dass.

Sitter og planlegger innkljøp av hovedstrømskabel opp til bryter/sikringskap og videre forgrening ut til forbrukere. Så det blir en del arbeid med det elektriske.

I dag så var det litt rydding ombord. Er helt ufatteligt hvor mye drit så kan samle seg i en båt. Har fyllt opp 6 søppelsekker nå. Og det er enda mye så skal vekk.

Begynte med å spyle dekket for å få vekk grønske og gammel maling. Som forøvrigt er Quick Emaljelakk. Ett sveip over med turbodsya og det regnet malingsflak :rolleyes: :rolleyes: , Hele dekket og styrhus er malt med dette ..... :thumbsup: Så en del jobb med malinga og venter. Men det krevest govær, og det har vi manko på denna sia av fjellet.

Motormessigt er hun en drøm. Thornycroften har veldig god kompresjon, starter som ett skudd, bruker lite olje og er snill på dieselen. :wink:

Så alt er i grunn bare vellstand. Jeg har en lei tendens til å glemme kamera til alle tider, men skal skjerpe meg på det siden det er gøy med bilder til trådlesere.. :giggle:

428444_10151063350324009_1798635448_n.jpg

Men ett bilde fra dagens tur i Etnefjorden.... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...