Jump to content

Får ikke solgt seilbåten. Annonsere i utlandet? Nettside? Moms?


galaxy

Recommended Posts

Mange båter til salgs og dårlige sommere er kanskje noe av årsaken til tregt salg i Norge. Jeg lurte på å annonsere båten i utlandet.

 

Noen som kan tipse om bra nettsider?

 

Hva med moms? Må jeg betale moms til norske myndigheter ved salg til et EU-land?

Hvordan sikre at jeg får pengene?

 

Det følger med båthenger registrert på norske skilter. Selger altså båt og henger. Det er omregistreringsavgift ved eierskifte i Norge pga. størrelse og vekt. Hvordan skal jeg forholde meg ved salg av denne til utlandet?

Link to post

Marked i utlandet er mye dårliger en i norge for tiden.

Men i norge selges det endel,

halvparten av gjestebåtene i Egersund denne uke har vært båter som har fått nye eiere på vei hjem.

Så det er omsettning.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Du beveger deg i MacGregor-land med den båten der. Om du nevner MacGregor i annonsetekst, vil de som søker på MacGregor få opp båten din som et alternativ. Tror nok det kan være positivt, for båten så ikke dum ut den.

 

Men pris er alltid resultatet av tilgjengelighet og pris. Og du har tydeligvis enten ikke markedsført på en måte som har nådd ut til potensielle kjøpere (se råd om MacGregor-tekst), eller du har ikke kommet nok ned i pris til at potensielle kjøpere finner den attraktiv sammenlignet med alternativene.

 

Det gikk en 1996 MacGregor 19 med Honda 10hk og henger for 33 000 kr på finn denne uka. Og det ligger en 26X ute til samme prisforlangende som din båt... Det blir litt for stort prissprang ift totalpakke, vil jeg si.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Majestic har den store fordel at den har fast balast i motsetning til Mac Gregor som har vannbalast.

 

Jeg har aldri eid verken Majestic eller MacGregor. Men jeg tenker på vannballasten som en av MacGregorens store fordeler...

 

Med 4 personer eller mindre ombord, er det greit å tømme ballasttank for å redusere bensinforbruk samt øke fart ved lengre distanser for motor. Ellers er det flott å ha lettest mulig båt på tilhenger. Men i alle andre situasjoner anbefaler produsenten at ballasttank er full, såvidt jeg kan se.

 

Om du leser din egen link, var ballasttanken tom til tross for at det var flere personer ombord enn hva båten er godkjent for. Når båten i tillegg gikk for motor, samt at alle voksne ombord var alkoholpåvirket, må det nok litt selgerinstinkt til for å legge skyld på båten i dette tilfellet...

 

:wink:

 

Noterer meg at du fulgte rådet og nevner MacGregor i annonsen nå. Men tenk på at potensielle MacGregor-kjøpere sannsynligvis har lest seg opp til å mene det samme som jeg skriver over, og at du dermed støter dem fra deg ved å fremheve noe de ser som en fordel til å være en bakdel. Da er det like lurt og ikke nevne MacGregor i det hele tatt, etter min mening.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...