glalaks Startet 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2012 Hei! Nå har jeg nesten bestemt meg for en kartplotter. Raymarine a57d. Er den ok? Fikk fin pris på messen så kjøper den neste helg når messen er i Kristiansand. Men. Jeg har aldri hatt en plotter før. Hvordan bruker dere den? Slår den på og bruker den til å se hvor dere kjører? Legger dere inn kursene og følger den dit du skal? Osv Er det noe annet som er kjekt å vite om de? Noen smarte triks som gjør båtturen lettere? Jeg har aldri prøvd en plotter før og vet lite om praktisk bruk.. Mvh glalaks Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Jeg legger svært sjelden opp ruter på plotteren. Jeg bruker plotteren som hjelpemiddel i tillegg til papirkart. I og med at vi gjerne kjører i 25-30 knop synes ikke jeg våre 12 toms plottere gir god nok oversikt. Derfor papirkart Redigert 28.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Jeg fikk min første plotter for noen dager siden, så har ikke så veldig mye å bidra med, men min erfaring fra henteturen jeg hadde(Oslo-Kragerø), var at jeg hadde tenkt å legge opp ruter mer, men følte sjeldent behovet. La opp waypoints noen ganger om det var grunner jeg skulle rundt og var et stykke fra landemerker og andre ting å sikte på. Båten jeg kjøpte manglet kompass, og det bidra nok noe til at jeg følte behov for å legge opp waypoints. Ellers brukte jeg den som kart, "panorerte" fremover for å se hva som lå foran meg og planla de neste timene av turen i hodet(hadde ikke papirkart for første strekket ut Oslofjorden). Et godt hjelpemiddel(i tillegg til papirkart) som gjorde at jeg følte meg noe tryggere enn uten. Har ikke egen erfaring med kartplotteren du har kjøpt, men faren min bruker en liknende på jobb og han er fornøyd. - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
arkmarin Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Om du kommer ut i dårlig vær, så har en mer enn nok med å føre båten, om en ikke skal navigere også. Det er derfor en fordel at en legger opp rutene en ønsker å gå på forhånd. Det gjelder både når du bruker papirkart eller plotter. Det er så mye enklere å følge en kurs i kartet/plotteren, når det er satt under de beste forhold for å finne en sikker kurs. Du har da god tid til å finne den tryggeste lei å gå og sette den ut i kartet. Du bør også ta høyde for alternativer, om været blir så dårlig at du må søke havn, før du egentlig hadde tenkt det. Disse alternative kursene må også legges inn. Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LALUNA II Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Noe av det første du må lære deg når du pruker kartplotter er å se om du virkelig er der som plotteren sier du er for plutselig kan du befinne deg maaaange meter vekk fra der plotteren sier,og i urent farvann så må en være speisielt oppmerksom på dette Stol aldri på at plotteren gir deg helt nøyaktig posisjon .....ellers så er det et greit hjelpemiddel ....en ting til går du lange strekker ikke zoom for langt ut da kan du risikere at den ikke viser grunner / undervannskjær . Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Takk for svarene. Har bare en skjærgårdsjeep, så blir ikke mange lengre turene.. Men er kjekt å høre hvordan de brukes. Er mest for å ha noe å følge med på når man er i ukjent farvann.. Gir en ekstra trygghet. Den jeg skal kjøpe har mulighet til å dele skjermen, så man kan ha et zoomet ut og en med mere detaljer.. Mulig det blir smått med en todelt 5,7" skjerm.. Men 5500 kr inkl kart og ekkoloddsvinger var den beste prisen jeg har kommet over i det prisleiet.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
trulsant Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Jeg har på min Garmin mulighet for å justere hvor lang fartsvektoren skal være, jeg bruker ett minutt på denne, og har zoom slik at jeg ser hele vektoren. Slik har jeg en viss oversikt fremover hva som venter meg. Og så ser jeg at kart og terreng stemmer da... TA Link to post
GunR Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Har en a50D i min skjærgårdsjeep, og i går var den uvurderlig, da vi kom ut for dårlig vær på vei hjem. Det ble dårlig sikt, og selv om vi var i en fjord her på nordmøre, var det umulig å orientere seg. Jeg hadde til tider liten og ingen peiling på hvor langt vi var kommet, og tok ved et par anledninger feil av landemerker jeg trodde jeg så.. Jeg fulgte rett og slett strekene etter tidligere turer på samme strekning, og zoomet inn for å unngå å komme for langt fra tidligere kurser. Her hadde jeg hatt ingen hjelp fra papirkart, da jeg ikke kunne orientere meg om hvor jeg var, og vi hadde stor avdrift, gikk med fra 5 til 8 knop mesteparten av veien, og da driver jo en sånn liten dupp avsted med strøm og vind... Til ditt bruk er nok en a57D veldig god! Link to post
SveinHa Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 I kjent farvann legger jeg ALDRI opp ruter eller waypoints men i ukjent farvann er det til uvurderlig hjelp å ha en eller flere ruter planlagt på forhånd. Ved å lage ruter på forhånd gjør du deg litt kjent i området og slipper å lure på veivalg underveis. Når jeg lager ruter setter jeg først opp noen få punkter med kartet godt zoomet ut for å finne riktig vei ganske grovt. Deretter zoomer jeg inn og legger til flere punkter men bryr meg aldri om å ha en 100% riktig rute, går gjerne litt over land her og der for å unngå hundrevis av veipunkter. Finnavigeringen går på sparket der og da, stoler langt mer på utkikken/radar enn rutestreken ;-) Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Dårlig vær nå? har det ikke vært sydenvær i hele Norge nå da?? hehe.. Godt å høre at den funker.. den får bare bra omtale og virket solid i min lille test... Gunr: Har du også navionics silver? funker det bra nok, eller har du oppgradert? står at den viser grunner ned til 10 meter. men det burde jo holde.. Takk Sveinha. sånt jeg tenkte på.. finner vel fort ut av hva som funker best.. men er greitå vite hvordan folk gjør det.. Er navionics silver bra nok i første omgang? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
GunR Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Har "oppgradert" til Navionics Gold. Bortkastede penger for min del! Noe mer detaljert, men jeg har ikke mer dybdeinfo, hvilket jeg virkelig trodde jeg skulle få. Sånn sett er kartet bortkastet for å finne fiskeplasser ved undervannsrygger o.l. Lurer på om Platinum er bedre, eller om det bare er over vann det er bedre, det også? Link to post
Bustern Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Har en Eagle-plotter i Bustern min som alltid er med på tur. Kjører stort sett i indre Oslofjord, men det finnes da grunner der også man vil unngå.. Til tider går det fort - og det har hendt at puter og annet har blåst over bord. Da er det kjekt å snu - og kjøre på eksakt kurs du hadde (spor-strek) for kanskje å finne igjen det tapte.. Selv legger jeg aldri opp noen ruter, men det skyldes jo kjøring i primært kjent farvann. Har alltid med papirkart, og kompass er på plass. Plottern viser kartet, dybde, fart og temp i vannet. Kjekk sak som gjør turen tryggere! Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Ok.. men hva er forskjellene? regner med alle skjærene står på silver også.. hehe.. men da tror jeg silver holder for meg:) Hva viser egentlig en kartplotter? fart, kart og? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fjellbonden Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Jeg lager hverken ruter eller punkter, men navigerer noen ganger mot markøren(go to cursor). Da vil autopiloten holde streken og korrigere for strøm og avdrift. Oftest jobber autopiloten på egenhånd(auto) og jeg korrigerer kursen etter behov. Flytter markøren til hvor jeg skal, leser av kurs og kurs til markør, så korrigerer jeg autopiloten utifra det. Vips, så har jeg fått med meg deviasjon, misvisning, strøm og avdrift på stedet. Har nok ruten i hodet fra kartstuderingen kvelden i forveien, men bruker både papirkart, to skjermer og delt skjerm (radar hvis jeg sitter inne) med ulikt zoomnivå for å få oversikt fremmover. Så med marsjfart på 6 kn rekker jeg fint å forberede meg på trange/vanskelige partier. På mine plottere mister jeg viktig informasjon med zoom over 3 nm. Det betyr at mine elektroniske kart er egnet kun til oversikt med et zoomnivå over dette. For 6 år siden mener jeg å huske at det ble senket et åttesifret beløp ved ei steinrøys utenfor Arendal på denne måten. Link to post
chrisrik Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Dersom jeg skal på tur bruker jeg endel tid i sofaen med samsung galaxy tabben og gjennomgår planlagt rute. Gjør meg kjent med området og leia på kartet og plukker meg ut de kjennemerkene som først gir seg tilkjenne for de ulike "urene" farvannene. Når jeg ser den vet jeg hvor jeg skal speide etter neste. En liten plotter om bord i båt er ikke veldig bra til aktiv navigering, men i "99,99 %" av tilfellene viser den korrekt posisjon og hvordan det ser ut der du er. Har i det siste også tatt med tabben ombord, fin å ha for se stedsnavn underveis samt annen informasjon. I tillegg til at den gir veldig god oversikt. Navigering med papirkart i åpen båt i 30 knop er ikke enkelt - så da er det forberedelser som gjelder, i tillegg til valg av rute. Det viktigste er å holde øynene på sjøen (så lenge det er sikt hvertfall). Fort gjort, spesielt om man blir usikker å feste blikket på kun et av alternativene og det er sjelden optimalt. Da går man heller ut av plan og tar en liten status Redigert 28.Mai.2012 av chrisrik (see edit history) Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
GunR Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Plotteren kan vise mye forskjellig.. Sånn som spor etter gamle turer, "streker" kaller jeg dem bare. Du kan få frem fart og kurs, og siden du har bestilt/kjøpt en Raymarine i D utgave, har du også ekkolodd. På min svinger (giveren til ekkoloddet) er det også temperatur og hastighetsensor. Temperatur er jo interessant, men hastigheten er helt på jordet. Jeg bruker mest delt skjerm, mellom kart og en skjerm med fart og kurs. Hadde motoren min hatt nmea, kunne jeg sett turtall, motortemp, ladespenning. Til fiske bruker jeg ekkoloddet til å finne fiskeplasser. Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Okei.. blir spennende med en ny gadget..Leste også noe om at den kan brukes som radio... vet ikke helt om det funker.. Merkelige prisene på den.. billigste er 5490 med svinger som er det samme som mitt tilbud, neste er 7-8000 uten svinger, og helt opp til 11-12000, uten svinger.. Jaja.. Gleder meg til jeg får den i helga:) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
GunR Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Du må ha fått en super pris! Betalte mer for min (med svinger) for 2 år siden, og den er mindre.... Link to post
glalaks Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Ja men da var den ny;) nå er den jo utgående modell. Fant en test på nett fra da de var nye. Da sto prisen til Ca 14000.. Så lønner seg kanskje å vente et par år til... Hehe.. Men bra det er gode erfaringer med den. Jeg trenger ikke siste skrik til mitt bruk.. Men best mulig så klart.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn