Odmar Startet 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2012 Jeg har ved flere anledninger opplevd at Redningskjøytene kommer kjørende, de skal sikker noe viktig har jeg tenkt. Ved flere anledninger har jeg opplevd at bølgene som Redninsskjøytene lager er store Og korte og de bærer langt. Lenge etter at Skjøyta har passert kommer bølgene og skaper problermer langs land. Jeg mener at hvis de er på en "utrykning" skal de få kjøre som det er hensiksmessig, men ved "transport" må de som alle andre se bakover og tenke hva skjer når nå mine bølger når land? vet ikke med kansje den typen og skrogformen de har valgt er unhensiksmessig i forhold til hvor og med hva de opperere? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
ivar Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 vet ikke med kansje den typen og skrogformen de har valgt er unhensiksmessig i forhold til hvor og med hva de opperere? disse fartøyene er lagd for å operere trygt i dårlig vær - da må det være litt under vann også (og det skaper bølger når det drives fram med litt fart) Men som man ser her , virker som NSSR er lydhøre for slik kritikk: (det var også en lengre tråd her på bp ang dette temaet mener jeg å huske...) http://www.redningsselskapet.no/Forside/Ny+skøyte+til+Drøbak.143242.cms Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Absolutt lydhøre er min mening På vårt crew tar så mye hensyn vi kan. Om vi må bryte fartsgrenser eller andre regler bruker vi blålys. Ellers er det stor avstand til båter som passeres. Det er liten vits å slakke av litt. Fra 0-7 knop går vi rimelig bølgeløse. Så fra 7-20 drar vi mye sjø. Deretter blir det mindre sjø. Marsfart rundt 22-27 knop. Maksfart 32. Men som forrige skriver, det er skarp v bunn på skøytene for å tåle sjø. Skøyta vår er Sundt klassen. I Drøbak er det ny og mindre skøyte nå. Bla for å unngå mye sjø. Min anbefaling er å ta dette opp direkte med skøytene. Redigert 28.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Om vi må bryte fartsgrenser eller andre regler bruker vi blålys. Har redningsselskapet noen form for dispansasjon for kunne å bruke blålys? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Marwin Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Er det forbud mot blått lys på sjøen da?? Og det gir ingen "forkjørsrett" såvidt jeg vet... På sjøen alså. Om det gir rormannen "tunnellsyn" er en annen sak. Redigert 28.Mai.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Nei det er vel bare å bruke blå lys det. Men hva vi skal tolke blå lys fra en båt som er en annen sak. Som innehaver av førerkort for bil så skjønner eg konseptet blålys, og det gjør nok de fleste andre også men det gir ingen rett til noe som helst på sjøen. Man er fortsatt ansvarlig for sine handlinger. Det blir bare for å gjøre andre oppmerksom på man har et haste ærende og at man i alles interesse holder klar. Det er kun Politiet som har tillatelse til å overskride fartsbestemmelser Redigert 28.Mai.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Jeg kjenner ikke formalia rundt blålys på skøytene. Vi har både blålys og sirener så får de andre på sjøen avgjøre om de vil flytte seg eller ikke. Blålys brukes ved utrykning. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Er det forbud mot blått lys på sjøen da?? Antar at fører på redningsskøytene har kjennskap til sjøveisreglene. Jeg er langt ifra noen jurist, så det er muligens jeg som feiltolker regel 36? Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. 1 Blitzlys: engelsk «strobe lights». Redigert 28.Mai.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Kreves minst D5L for å være båtfører på frivillig RS, og de fleste som har det sertifikatet har vært godt innom Sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Da antar jeg da at de tolker regelen på en annen måte enn jeg gjør, eller at det er snakk om noe form for dispansasjon. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
TICORA Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Lå på Borøya en kveld i pinsen. Redningsskøyta kom i hvert fall 2 ganger forbi i halvplan og sørga for gigant heksjø som slo inn til oss som lå inne i vika. Et generelt problem i området men skuffende at Redninsskøyta ikke gikk foran med et godt eksempel. Kan selvfølgelig være på oppdrag men da hadde jeg trodd farten skulle vært emda større. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Det er kun veitrafikkloven som forbyr bruk av blålys uten dispensasjon. På f.eks. snøscooter på fjellet, eller båt på sjøen er det intet forbud. I regel 36 over er det heller ikke forbud mot strobelys, men det anbefales at det unngås. Tror forøvrig ikke at et vanlig blålys regnes som strobelys. Strobelys er langt mer intensivt og raskt blinkende. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Møkkalasset Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Hva blir det neste? Klage på støy fra legehelikopterne? Møtte redningskøyta i Tromøysund på søndag på vei fra Arendal til Tvedestrand. Selvfølgelig litt bølger, men møtte en cabincruiser noen minutter før med syke bølger. Tullete opptreden med så mye trafikk i sundet. Men lettere å klage på redningsskøyta da de er identifiserbare. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Må være lov å si sin mening. Er totalmedlem og stor fan av RS selv men når de går i halvplan og graver opp halve sundet mens det ligget 30 båter mot fjellet 50m unna må en jo lure... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) I regel 36 over er det heller ikke forbud mot strobelys, men det anbefales at det unngås. Tror forøvrig ikke at et vanlig blålys regnes som strobelys. Strobelys er langt mer intensivt og raskt blinkende. Hvis det i en regel står at det bør unngås så tolker jeg det som noe mer enn en anbefaling. Er vel lite poeng å skrive det ned i reglene om det er en anbefaling man kan velge å blåse i uansett. Redigert 28.Mai.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ribtjenester Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Selvfølgelig kan man kritisere de, men ikke for og lage bølger når de kjører utrykning med sirener. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lazyjack Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Lå på Borøya en kveld i pinsen. Redningsskøyta kom i hvert fall 2 ganger forbi i halvplan og sørga for gigant heksjø som slo inn til oss som lå inne i vika. Et generelt problem i området men skuffende at Redninsskøyta ikke gikk foran med et godt eksempel. Kan selvfølgelig være på oppdrag men da hadde jeg trodd farten skulle vært emda større. Litt vanskelig dette. Fartgrensen i området du nevner er 15 knop og 5 knop nær land. I pinsen var det et enormt trøkk fra båteiere som trengte hjelp i indre Oslofjord og da forsøker vi å forflytte oss så raskt som mulig fra et oppdrag til neste men selvsagt innenfor de fartsrestriksjoner som gjelder på stedet(Blålys og stor fart i trangt farvann brukes først når det står om liv og helse). En Simrad-klasse båt som Sundt, Simrad Færder eller Uni Oslofjord lager en del sjø i 15 knop og det blir da et vanskelig kompromiss mellom å yte assistanse til de som trenger det og uten å påføre andre båtfolk problemer eller skader. Vi var 2 redningsskøyter i aktivitet innenfor Drøbak i pinsen og vi hadde til enhver tid 4-5 oppdrag hver "på vent". Ber derfor om forståelse for at det av og til kan "gå litt fort i svingene" men vil samtidig beklage om det har ført til ubehag for noen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Nå vet jeg ikke hvor du har opplevd svære bølger pga redningsskøyta! men er man på sjøen i båt så bør man nesten forvente lit bølger av og til. Det er nok masse hurtigbåter og såkalte fjordploger som er på samme nivå eller værre.. Jeg synes ikke man bør kritisere Redningsskøyta. For mange småbåteiere i nød og i trøbbel er prisgitt gutta. Til og med her oppe i Trøndelag har RS assistert flere småbåter i pinsa!! Er det uansvarlig kjøring så er jo det noe helt annet så klart! Uansett tror jeg ikke RS lager bølger med vilje.. Kansje hadde det blitt større bølger om den hadde slakka ned også! Ærlig talt synes at RS skal slippe å gå ned til 4-5 knop bare fordi det ligger fritidsbåter fortøyd til kai.. kansje er dem ute på et kritisk oppdrag der tid er dyrebar! Om noen tror RS er ute på lystseilas så tror jeg dem er lit på jorde! Det å være mannskap på RS synes jeg er fantastisk at noen vil være og jeg respekterer dem veldig! Det er en enorm insatts som legges ned av enkelte folk her i Norge for å få dette til å gå rundt! Hvis man ser lit på stattestikker så er det en mengde assistanser og livreddende oppdrag dem har vært med på både hos lystbåter og yrkesfolk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Johannes Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 En fartsgrense på 15 knop i et område hvot høy hekksjø vil representere en vensentlig ulempe er vel egentlig å be om bråk? Det er svært mange båter som drar maksimalt med sjø i den hastigheten. Blålys kan vi alle bruke, men jeg har enda tilgode å se det brukt av "privatpersoner". Selv om bruken av blålys ikke er spesielt hjemlet i sjøveisreglene vil de aller fleste forstå at de skal holde av veien hvis en redningsskøyte eller skyssbåt kommer med blålys tent. Disse hastighetsbestemmelsene til sjøs åpner vel for at enkelte fartøy kan bryte disse. Ref. unntaksbestemmelser §3 i forskrift om hastighetsbestemmelser (hvis den gjelder fortsatt?). Her er faktisk også bruk av blålys nevnt: "§ 3. Unntaksbestemmelse Bestemmelsene i § 2 gjelder ikke for: 1. fartøy som brukes i tjeneste av politiet, tollvesenet, forsvaret eller brannvesenet, 2. ambulansefartøy i tjeneste eller annet fartøy med helsepersonell i tjeneste om bord, og 3. fartøy som deltar i berging av liv eller verdier. Unntakene i første ledd gjelder bare under utrykning eller i uforutsette situasjoner der det er nødvendig for en forsvarlig utførelse av fartøyets oppdrag. Fartøyene skal likevel avpasse hastigheten slik at det ikke oppstår alvorlig fare eller skade. Fartøyet skal om mulig bruke gult eller blått blinkende varsellys under oppdraget. Bestemmelsen i § 2 annet ledd gjelder ikke: 1. for fartøy over 24 meter som seiler i hovedled eller når det er nødvendig av hensyn til sikker navigering og manøvrering å gå med høyere hastighet. Hastigheten skal i slike tilfeller ikke være høyere enn minste sikre hastighet. 2. i områder der det er gitt lokale hastighetsbegrensninger med en annen hastighet enn 5 knop. 3. for hurtigbåter med løyve til persontransport i fast rute etter yrkestransportlova av 21. juni 2002 nr. 45. Som hurtigbåt regnes et fartøy som er lengre enn 20 meter og kan oppnå en hastighet over 20 knop. 4. robåter, kajakker, seilbåter og følgebåter til slike når aktiviteten skjer i organiserte former i forbindelse med trening eller konkurranse. " Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 (redigert) At jeg i min lille seiljolle er unntaket i hastighets begrensingen viste jeg ikke. Problemet er at RS gjør en veldig god jobb og vi er glade for at de er der og den jobben de gjør. de har båter som alle kjenner igjen på lang avstand og det er kansje litt problemet. De syntes og kan gjenkjennes og idetifiseres for de bølgene som lages. Men å tenke gjennom farvannet de kjører gjennom og veie det i forhold hva ett oppdrag skal være. Dette er og viktig å tenke på i sitt dagelige virke.. Redigert 29.Mai.2012 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Johannes Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Seiljolla var desverre unntatt kravet i en gammel versjon av den sentrale forskriften, både seilbåten og blålyset er borte nå. Nå står det: "§ 6. (unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for a) forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege om bord, eller c) fartøyer i sjøredningstjenesten hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget." Men i tilegg til den sentrale forskriften er det et antall lokale forskrifter som en sjøfarende også må holde styr på. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Litt vanskelig dette. Fartgrensen i området du nevner er 15 knop og 5 knop nær land. I pinsen var det et enormt trøkk fra båteiere som trengte hjelp i indre Oslofjord og da forsøker vi å forflytte oss så raskt som mulig fra et oppdrag til neste men selvsagt innenfor de fartsrestriksjoner som gjelder på stedet(Blålys og stor fart i trangt farvann brukes først når det står om liv og helse). En Simrad-klasse båt som Sundt, Simrad Færder eller Uni Oslofjord lager en del sjø i 15 knop og det blir da et vanskelig kompromiss mellom å yte assistanse til de som trenger det og uten å påføre andre båtfolk problemer eller skader. Vi var 2 redningsskøyter i aktivitet innenfor Drøbak i pinsen og vi hadde til enhver tid 4-5 oppdrag hver "på vent". Ber derfor om forståelse for at det av og til kan "gå litt fort i svingene" men vil samtidig beklage om det har ført til ubehag for noen. Rs har stor forståelse og jeg skrev jo også at dere kunne være på oppdrag. Mener personlig at dere sannsynligvis hadde lagd mindre bølger i plan men skjønner det er for tett med båter. Jeg mener det er og burde være 5knop på sydsiden av Borøya. I dag er det litt farlig å ligge mot fjellet der, da vannvittig mange båter kommer pløyende i halvplan (er det en Oslo vest sykdom?) så det var grunnen til at jeg reagerte litt ekstra da jeg så RS komme i samme stil. Synes blålys hadde vært smart for å vise at dere er i "oppdrag". Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Om det er vannvittig mange båter som kommer i halvplan der og det er farlig å ligge mot fjellet som du sier. Hvorfor i alle dager ligger man der da?! Typisk dåsemikkelferde å ankre opp midt i leia for å ha noe å se på -så klage over bølger Dette blir som å campe ved motorveien for så å klage på støy og støv. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Om det er vannvittig mange båter som kommer i halvplan der og det er farlig å ligge mot fjellet som du sier. Hvorfor i alle dager ligger man der da?! Typisk dåsemikkelferde å ankre opp midt i leia for å ha noe å se på -så klage over bølger Dette blir som å campe ved motorveien for så å klage på støy og støv. Fordi det er en av Oslo's beste naturhavner og ikke midt i leia. Kanskje du burde sjekke litt facts først? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Eg leser bare det som står- altså vanvittig mange båter. Så vart sagt og da får man tro på det midt i leia eller ei. Og når farten er satt til15 knop så ligger det i korta at det blir humpete. Man får ankre opp deretter fremfor å klage Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.