Jump to content

Er det lov å kritisere Redningselskapet?

Odmar

Recommended Posts

Klart det er lov å kritisere, så lenge man holder seg til saken og er litt konstruktiv. Mener jeg.

I Sverige opplevde jeg å møte en lokal redningsskøyte rett sør for Gullholmen i de trange sundene. Den økte farten 10 meter før den møtte oss og laget digre bølger. Det ble huskestue ombord, og gryta med Bayonneskinke (som hadde trukket på blusset over en halvtime, uten å skvulpe over) tok seg en æresrunde i byssa. Jeg skled rundt på griseglatt varmt vann for å få tak i skinka mens jeg forbannet svensker og redningsskøyter. Men etter å ha spist skinka i havna på Gullholmen tenkte vi som var ombord at hvis det var oss den hadde vært på vei for å hjelpe, hadde vi satt pris på at den ikke kjørte i 3 knop for å komme frem til oss. Siden den gang har jeg gått over til å lese nøye på pakken at skinka er ferdigkokt. For å være konstruktiv :)

Rs har stor forståelse og jeg skrev jo også at dere kunne være på oppdrag. Mener personlig at dere sannsynligvis hadde lagd mindre bølger i plan men skjønner det er for tett med båter. Jeg mener det er og burde være 5knop på sydsiden av Borøya. I dag er det litt farlig å ligge mot fjellet der, da vannvittig mange båter kommer pløyende i halvplan (er det en Oslo vest sykdom?) så det var grunnen til at jeg reagerte litt ekstra da jeg så RS komme i samme stil. Synes blålys hadde vært smart for å vise at dere er i "oppdrag".

Veldig fint at det kommer synspunkter på disse tingene, vi prøver hele tiden å bli bedre. Men som sagt, av og til er det vanskelige avveininger som skal gjøres.Tror det er viktig å spare blålysene til det står om liv og helse så det ikke går inflasjon i bruken. Vi tar alltid hensyn når vi går i "De dødes", Lille Oustøysund, Middagsbukta osv. og jeg skal nå føye bukta på Borøya til denne lista :smiley:

Veldig fint at det kommer synspunkter på disse tingene, vi prøver hele tiden å bli bedre. Men som sagt, av og til er det vanskelige avveininger som skal gjøres.Tror det er viktig å spare blålysene til det står om liv og helse så det ikke går inflasjon i bruken. Vi tar alltid hensyn når vi går i "De dødes", Lille Oustøysund, Middagsbukta osv. og jeg skal nå føye bukta på Borøya til denne lista :smiley:

Takker og bukker:-).

Det er kun Politiet som har tillatelse til å overskride fartsbestemmelser

Nå er vel alle kjøretøy og fartøy med blålys og anse som ytrykknings kjøretøy.

Så lenge man har på blålysene har man da lov til og bryte de forskrifter som er nødvendig for å komme raskest mulig frem iforhold til det oppdraget tilsier.

Er ikke helt sikker på om det stemmer, men hørte for noen år siden at politiet egentlig ikke har lov til å overskride 170 km/t. Er jo mange politijkter på vegen der politiet har vært over 200 km/t. Så om det stemmer vites ikke, eller om det kan være en tilleggs paragraf i lovverket som gir dem myndighet til det om aktuelle situasjon tilsier det. kanskje noen som kan tilføre eller dementere det sikkert.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Bruk av blålys på motorvogner (kjøretøy med hjul som ferdes på vei) er godt regulert i regelverk. I forbindelse med utøvelse av jobben som fører til mitt daglige brød har jeg med dette å gjøre, og kjenner regelverket rimelig godt. Det finnes, såvidt jeg har klart å bringe i erfaring, ikke tilsvarende regelverk for andre fartøy. Når jeg ser en båt som kommer brusende, med et blilnkende blått lys ett eller annet godt synlig sted, forutsetter jeg at den er ute for å redde liv og helse, og forsøker å gi den fritt leide så godt jeg kan. Imidlertid har jeg opplevd noen ganger at disse fartøyene kommer brått til syne (rundt et nes, i kraftig belastet farvann etc. I de tilfellene har jeg spurt meg selv hvorfor i all verden de ikke kombinerer bruket av blålys med en beskjed over K16 der de ber oss andre ta hensyn til dem/ forberede oss på at det kan bli litt røffe bølger? Jeg forutsetter også at de som kommanderer et fartøy der blinkende blålys er satt i gang, også har evne til, og benytter sin evne til, en helhetlig vurdering av hasten av deres oppdrag i forhold til den risikoen det medfører å "snitte" andre fartøy hvor man rettmessig aner fred og ingen fare. Akkurat på det siste feltet har jeg nok bltt skuffet noen ganger.

Kritikk av redningsselskapet: Må være lov, men det er nok en terskel for det. For noen år siden ble vi "reddet" av en redningsskøyte der det for meg som litt kyndig på området fremsto som helt klart at båten vår ble påført mer skader av redningen enn av den foreliggende situasjon. Da jeg senere fikk komme ombord på skøyten ble det helt klart at det interpersonelle miljøet ombord var under frysepunktet, og at han som hadde kommmandoen ombord så det som viktigere å komme til hjemmehavnen enn å foreta en forsiktig vurdering. Men, jeg følte meg heller ikke i en situasjon for å klage, noe som sikkert ville bidratt til en kvalitetshevning i selskapet.

Laholm

• 3 år senere...

Ja det må være lov å kritisere, burde hvert anmeldt, lå stille og rolig i Fossingfjorden i Bamle longsiide sammen med 2 andre båter da vår " tidligre" kjære skjøyte kom fossende,at det gikk bra er jo bare flaks og iherdig innsats av alle som var tilstede.

Og ikke bare en gang men 3 ganger, det ble tatt kontakt pr telefon hvor de forklarte at de skulle hjelpe en med strøm problemer,og de opplyste at de så oss

Vi syntes ikke det er riktig å risikere liv og store verdier for å hjelpe en strømløs

, kan umulig haste så, en flott sommerdag.

Syntes det er dobbelt ergelig å være medlem å støtte slik idiot adferd.

Hvis det i en regel står at det bør unngås så tolker jeg det som noe mer enn en anbefaling. Er vel lite poeng å skrive det ned i reglene om det er en anbefaling man kan velge å blåse i uansett.

tror du misforstår hvaslags lys som bør unngås? blålys er ikke strobe/blitz. og betydningen av "bør" vs. "må"? kan det være at det står slik i betydningen "bør unngås medmindre man har en god grunn"? som feks redningsskøyta har?

det virker som du mener det er et problem her, av praktisk betydning, eller kun regelrytteri?

Bølger til sjøs er noe dritt, burde forbys, kanskje lovfestes sågar?

Jeg kan ikke noe for det, men synes det er et like flott syn hver gang jeg ser en av Redninsselskapets båter rundt i skjærgården på vei til, eller fra, noen som trenger deres hjelp. Bør kanskje legge til at en nevø av meg kan observeres som "sjåfør" ombord på det blide sørlandet regelmessig i disse dager. Hjemme fra jobb i Nordsjøen og bruker fritiden for å hjelpe andre uten vederlag, flott innsats etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som sakt her så tok vi kontakt og det var ikke redningsoppdrag da hadde det stilt seg annerledes, og det er langt inne i en fjord der man ikke forventer slikt.

Jeg tror ikke de gjør det med vilje og har stor respekt for jobben de gjør, jobber selv med beredskap, men kansje de burde hvert tilstede å sett effekten av bølgene, ( men jeg stiller ikke min båt i et sånt forsøk)

Her lå det båter inne til fjellet med båter utenpå og ikke i noe vanlig skipslei.

Det er jo et paradoks at her skulle de hjelpe en med strøm å risikerte å ødelegge for milioner..... Å skade personer.

De må bruke fornuft,jeg har selv en båt som lager bølger og hadde ikke drømt om å kjøre så fort forbi.

Forstår det ikke er populært å kritisere dem men det er jo bare å ta en titt rundt her på forumet så er det vel noen hundre innlegg om dette temaet.

Aanton

Det hadde, som nevnt tidligere, ikke kostet RS stort å gi beskjed på K16 om "Redningsskøyte på oppdrag på vei fra A til B i høy fart. Vær oppmerksom på bølger." Det blir ikke mindre bølger uansett hvor blått lyset er, men hvis man kunne fått et slikt varsel på forhånd kunne man ta sine forholdsregler.

Hvor stor andel av alle fritidsbåtene på fjorden tror du har VHF? Og hvor mange av de igjen lytter på VHF'en til enhver tid? Jeg har ikke noe "riktig" svar på dette, men tipper under 1 prosent, og det er vel de største båtene vil jeg tro, men de tåler kanskje dårligst bølger fra andre båter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vell om jeg satt ute på det åpne hav i en jolle strømlaus, uten mulighet å dra på fastland.. Da driter jeg i om dere i trygge farvann får båten slått inn i kaia, eller dere som kantre i joller å blir litt våt..

vel, hvis du sitter tørt og fint i jolla di er det kanskje litt i overkant å utsette andre for drukningsfare for å redde deg et par minutter før? det blir jo som alltid situasjonsbestemt hva som er det rette, og vi får håpe redningsskøyta prioriterer riktig. det er nok ikke lett bestandig.

Latterlig å se at folk henger seg opp i RS sin bruk av blålys... Vi har lovdata.no som er et fint sted for de som faktisk er interessert. Synsing og gjetting kan dere ta med dere til en annen holme. Ta gjerne kontakt med din lokale redningsskøyte for å diskutere saken, er ganske sikker på at en raskt får vite i hvilket skott pantryen skal stå for å si det sånn..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...