Jump to content

Volvo Penta AD41, kan topp pakning være ødelagt?

Vard

Recommended Posts

Hadde båten på land for vårpuss. Da jeg satte den på sjøen og skulle dra til min hjemhavn stoppet barbord motor og temperaturen steg til ca 110 grader. Gikk da hjem på en motor. Da jeg så åpnet motorrommet var det olje overalt. Kan det være topp pakning som har sviktet? En kamerat av meg la merke til at det var større trykk i barbord motor sammenlignet med styrbord.Vi tror at oljen må ha kommet ut av slangen som går fra motor til luftfilter. Det var også her vi merket trykkforskjellen på motorene. Kraftigere utblåsing fra dette punktet for barbord motor. Er det noen av dere andre som har hatt et lignende problem? I såfall er blir jeg veldig glad for å høre fra noen som har kunnskap om dette.

Mvh. Vard

img_02002.jpg

Hei Vard. At det blåser ut av vevhus ventilasjonen tyder på at det er gjennomlslag ved et eller flere stempler. Altså trykket fra kompresjons takten i forbrenningsprocessen lekker forbi stempelringer og stempel og ned i motoren. Det förste jeg vill gjort er å gjöre en tettehets kontroll av alle cylindere. Ta ut dysene, sett dit en adapter for kompresjons test eller om man ikke har dette demonter en dyse oog tas bort fjär, schims og nål. Pass på at begge ventilene på aktuell cylinder er stengte. Om cylinderen er tett skal det ikke lekke ut luft. Kommer det luft ut av veivhus ventilationen lekker det forbi stempelet. Jag ville gjort dette på den andre motoren også om den også blåser ut av vevhusventilationen.

Lite trolig at en gåen toppakning skulle orsake dette problemet.

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Hei Sverre. Takk for svar :smiley:

Disse 2 AD41 maskinene står i en Sealine 2005 modell og har gått 700 timer. Vil slike problemer oppstå i motorer som har svevet såpass lite? En kamerat ringte for en liten stund siden og sa at han hadde fått vite at Volvo hadde gått ut med en anbefaling om å skifte slange mellom motor og luftfilter, altså opp til en større dimensjon. Når det er sagt var det jo merkbar trykkforskjell i motorene. I løpet av denne turen sprutet det 4 liter olje ut.

Om feilen du beskriver er korrekt for min maskin, snakker vi vel om ganske mye penger for å få det reparert?

Mvh.Vard

Jo det er lite timer for den typen havari, uansett skal det ikke komme olje ut at av veivhus ventilationen bare oljedamp.

En slik reparasjon krever at motoren löftes ut av båten om du ikke har mye plass under motoren så du får av bunnpannen.

Ta kontakt med noen som kan og har utstyr for å få en 100 % diagnose.

Lykke til.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Hvis jeg ikke ser feil så er dette et bilde av styrbord side av motoren. Slik som oljen er spredt utover kan jeg ikke forstå at dette kommer fra veivhusventilasjonen da dette filteret står bak på babord side. Jeg vil tro at enten kommer oljen fra en blåst topppakning eller overtrykk pga gjennomslag. Hvordan ser veivhusfilteret ut - renner det olje ut av hullene? - Hvis dette et potte tett kan det jo tenkes at trykk kommer ut av toppdekselpakningene. Kan du tørke rent og starte opp for å se? - Start opp motoren og ta av oljepåfyllingen - er det gjennomslag vil du kjenne pulser av trykk, også gjerne ren eksos. Hvis toppakning er gåen - ved ren motor - kan du se om den blør ut olje langs pakningen? - Jeg tipper du har blåst toppakningen.

Redigert av dante (see edit history)

Hei Dante

Bildet er av barbord motor, kors på halsen :smiley:

Jeg har nå gjort det gullende rent i motoren og vil kjøre testen du beskriver i morgen. Når det gjelder oljesølet så det ut som en eksplosjon nedi motorrommet. Om det er topp pakning som er blåst, må jeg da slipe toppen også? Om er så tilfellet, blir vel heller ikke dette en billig sak?

Mvh.Vard

Jeg mente styrbord side av motoren :) Disse motorene varer nesten evig om man kjører de pent opp og ned mht temperatur. Hvis man drar på uten varmkjøring vil hele motoren vri seg og pakninger ryker (dette er en lang maskin med mye støpejern). Det kan være din impeller har sviktet, at du ikke har fått tettet sjøvannsinntaket skikkelig slik at vannpumpen trekker luft eller en fått inntaket blokkert med maneter eller andre ting. Ut fra bildet så det ut som en eksplosjon ja, det rant olje overalt - derfor er det vanskelig å se hvor problemet er. Det kan være alt fra sprekk i slanger og rør til toppakning. Har også sett noe tilsvarende griseri når det har sprutet ut olje fra selve peilepinnen pga overtrykk. Er du heldig er det "bare" toppakning - tror det er en stor fordel å plane toppen selv om jeg har vært med på kun å bytte pakning med stort hell, da målte vi planet til å være tilnærmet null. Ville fått noen som har peiling til å se på dette og måle evt skjevhet.

Redigert av dante (see edit history)

Hadde lignende hendelse med en 41A. Veiv avluftningen var tett, og olje kom ut røret for tømming av olje i forkant av turbo, stb side. VP var ganske sikre på at maskinen hadde gjennomslag, noe som det viste seg at den ikke hadde.

Med så nye 41 maskiner som du har, har du muligens fortsatt plast hettene på disse rørene. Hvis hetten mangler på den aktuelle maskinen, har du en pekepinn på hvor olja kommer fra.

Slik som oljen er spredt utover kan jeg ikke forstå at dette kommer fra veivhusventilasjonen da dette filteret står bak på babord side

Vel, veivhusventilasjonen ble endret på senere versjoner av 41B og på etterfølgende versjoner. På disse sitter det en oljefelle i bakre ventildeksel. Herfra går det en slange som det sies til luftfilteret. Oljefella forhindrer at motoren drar inn olje, men åpner for passasje av veivhusuft.

En mulig årsak til problemet kan være at o-ringen som sitter i røret for smøring av vippearmene kan være ødelagt eller mangler. Skjer dette spruter all oljen ut inne i toppdekslet. Da kan toppdelkslet fylles opp av olje. Denne olja vil være under trykk og vil lekke ut av oljepåfyllingslokket og av slangen fra oljefella.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sverre

Det er det rare. Var ikke mye olje i filteret,kun litt. Men oljefilteret var veldig løst og slangen var ute av filteret. Kan dette blitt "blåst" av?

Mvh.Vard

Sjekk om o-ringen fra det forrige filteret sitter igjen på olje kjøleren. Det har lurt folk før, da står spruten ut mellom ringene.

det andre som kan ha skjedd er at filteret ikke var skrudd nok til og har løsnet slik at oljen har begynnt å lekke. Skjønner ikke hva du mener med at slangen var ute av filteret. I og med at du har mistet nesten halvparten av oljen og det ikke var olje i filteret tipper jeg det er her lekasjen har oppstått. Du får håpe på det enkle.

Tok du oljeskift og filterskift når du var på land?

Javel, da er jeg tilbake fra havna og er små deprimert. Jeg har en gryende følelse at dette blir en svært dyr sommer :sweat:

Gjorde egentlig bare en test og det var trykk fra olje påfyllingslokk. Resultatet fra barbord motor ser dere her

Betyr dette at jeg helt sikkert har gjennomslag, eller er det enda håp om at det kan være andre ting som hindrer at lufta går den veien den skal?

Styrbord motor hadde ingen trykk i påfylling lokket.

Mvh.Vard

Hei, er 99% sikker på at dette er gjennomslag ja.

Huff ja, det blir vel en jobb nå. Spørsmålet er vel mer om jeg skal tørre å prøve selv? Har noe erfaring, men er langt fra noen mekaniker. Jeg har mye fri i sommer, så jeg kan vel benytte anledningen til å prøve. Er det nødvendig å ta ut hele motoren? Jeg har ganske god tilgang til toppen?

Mvh.Vard

Redigert av Vard (see edit history)

Hvis du få litt hjelp og veiledning bør det gå greit. Men du må ha ut motoren siden bunnpanne må av for å skru løs råden fra veiva for å få ut stempel samt få ut evt avleireinger. Husk at det kan være en grunn til at dette skjedde og du bør få hjelp til å gå over alt fra kuler/fjærventiler som regulerer oljetrykk til underspyling av stempel, oljepumpe, sil og andre viktige sjekkpunkter. Hvordan var oljetrykket før dette skjedde? Kanskje du har har slitne rammelager og må ta de i samme slengen. Skal du først gjøre jobben er det greit å gjøre den skikkelig når du først har motoren ute.

Er det ikke en fordel å finne årsaken til at motoren har skjært seg da?? ikke noe vits i å sette sammen om ting blir det samme etterpå?

en eller annen grunn må det jo være? Jeg ville ikke begyndt å mekka selv ihvertfal ikke. Eller er motorene rett og slett blitt belastet for mye? kansje av forrige eier? Ikke for å være ond og etterpåklok, men omtrent bestandig når man kjøper bruktbåt med en brukt diesel lønner det seg å ta komp test og få en motorkyndig til å sjekke tilstanden først som sist.. noe kan man faktisk oppdage.. andre ting ikke :-)

Håper du finner en løsning på dette! Vi får bare ønske lykke til og håpe ikke at 10000 lappene fyker så alt for fort...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...